Den nye modellen i Atlas Copcos citypaver-serie, Dynapac SD1800, har en leggekapasitet på 350 t/h og dekker bredder fra 0,70–4,70 m.
Ifølge en pressemelding fra produsenten skal den være perfekt til bruk ved veibygging og reparasjoner i trange bygater. Introduksjonen av SD-enhetene i citypaver-serien markerer en helt ny 2016-generasjon. Modellene kommer med en rekke forbedringer – ikke minst er alle betjeningsmekanismene i PaveManager 2.0, som er velkjent fra de store SD Dynapac-enhetene og som allerede står høyt i kurs blant kundene, nå også integrert i dette sortimentet.
Pålitelig ytelse
Nye citypaver vil, ifølge pressemeldingen, bli det mest effektive og moderne asfalteringsproduktet i markedet. Dette kan i første rekke tilskrives de teknologisk avanserte elektro-hydrauliske betjeningsmekanismene. Effekten på 54 kW fra Deutz T3/T4-motoren fordeles til mekanismene gjennom et smart og effektivt system som minimerer ytelsestapet. Dette sikrer full utnyttelse av kraften, slik at maskinen også vil takle svært krevende oppgaver.
Intelligent system
Det «intelligente» betjeningssystemet i Dynapac SD1800 sikrer topp overvåking av hele arbeidsprosessen, hvilket sikrer optimal arbeidsflyt, skriver Atlas Copco videre. Citypaver SD1800 kommer med PaveManager 2.0, som gir smidig styring av operasjoner på alle slags bruksområder, fra motorveier til bygater. Dynapacs integrerte styringssystem er intelligent og direktetilkoblet gjennom et CAN BUS-system. Dette skal sikre rask og pålitelig kommunikasjon. En rekke funksjoner som styres fra fjernkontrollen, kan også styres fra betjeningspanelet og omvendt. Fjernkontrollen kan kommunisere med alt avrettingsutstyr fra MOBA. Utstyret er selvkonfigurerende og kan derfor brukes på begge sider av asfaltleggeren. Både betjeningspanelet og fjernkontrollene består av fargeskjermer og intuitive, selvforklarende menyer og funksjoner. Symboler og bilder gir enda enklere styring og er for øvrig de samme som i de større SD2500-modellene fra Atlas Copco.
Kompakt design
Med en lengde på 5 m og en bredde på bare 1,80 m, lover Atlas Copco at SD1800 er det perfekte hjelpemiddel for arbeid på trange steder. Den lave høyden muliggjør asfaltering under trær, samtidig som operatøren har god sikt. Når det gjelder den daglige driften av citypaverne, er transportdimensjonene svært gunstige. Selv med et sett forlengerbokser montert – som muliggjør utleggerbredder fra 2,35 til 4,10 meter – vil transportbredden ligge innenfor de vanlige transportbegrensningene, slik at enheten enkelt kan transporteres fra ett arbeidssted til et annet.
Operatørkomfort
Atlas Copco fokuserer på å kunne tilby en ergonomisk arbeidsplass med ypperlig komfort. Plattformen tilbyr god plass til hodet og et flatt gulv med stor oppbevaringsplass. Det nye taket har to integrerte arbeidslys både foran og bak.
De ergonomiske setene er dreibare og montert i en justerbar stasjon. Betjeningspanelet er både skyvbart og tippbart. Citypaver har nå samme type menneske-maskin-grensesnitt som de store maskinene i F- og SD-seriene. Takket være det enhetlige modultilpassede utseendet med de samme betjeningsprinsippene, spares mye tid når førerne jobber på ulike maskiner.Den nye citypaver tilbyr også et uttrekkbart tak for komfortabel betjening under alle værforhold. Det finnes også et røykavtrekkssystem, som kan fås på bestilling, for å oppnå et enda bedre arbeidsmiljø, heter det i pressemeldingen.
Nye screeden V3500
Screeden for F- og SD-seriene i citypaver-sortimentet er fullstendig nyutviklet. Med den nye screeden kan citypaver nå betjenes med PaveManager 2.0, hvilket skal gi en presis og funksjonell asfalteringsprosess. De nye sidedekslene er enkle å justere og har all kabling til sensorer og fjernkontroller integrert i rammen. Forlengerboksene er utformet med en ny hurtigkobling for rask montering og enkel justering.