Avtroppende XC90 hadde hele 13 år på nakken, og slet med å hevde seg mot tyske, japanske og ”britiske” konkurrenter. Men Volvo har ikke forhastet seg. Der i gården vil man gjøre det skikkelig når man først gjør noe nytt.
XC90 er både ny – knapt en eneste skrue eller designdetalj er arvet fra forgjengeren.
Premium
Her er det premiumfølelse i lange baner. Fra lyden av dører som lukkes med et sukk, via formidabelt gode seter og gjennomarbeidet interiør og et av de beste bilbårne underholdningssystemer vi har vært borti til en topp kjørefølelse.
Sistnevnte heller solid mot komfortsiden, selv om Volvo har lagt inn et ”performance”-valg i listen over innstillinger av hjuloppheng og giring.
Flest

(bil_volvo_XC90_2) DIGERT: Bagasjerommet er romslig. Selv med bakerste rad oppe er det 314 liter igjen til bagasje.
Vi kjørte den med den 225 hk sterke D5-motoren. Den kommer med stor sannsynlighet til å sitte i de aller fleste XC90 som selges her i landet.
Den er sterk nok, og har en dreiemomentkurve som passer som hånd i hanske til hverdagskjøring med og uten last.
Bilen leveres også med en frisk T6 bensinmotor på 320 hk, men du skal ha nokså sære interesser for å betale 200 000 ekstra for de 100 hestene, som kommer ut først over 5 000 o/min.
Sånne interesser får nok bedre utløp i helt andre biler enn Volvo XC90.
Til høsten kommer den med den mindre D4 dieselmotoren.
Volvo XC90 D5 AWD
Motor: 2,0 l 4-syl turbodiesel 7-tr aut.
Forbruk: 0,58 oppg, 0,7 gj-sn kjørecomp.
Totalvekt: 2 750 kg
Nyttelast: 712 kg
Hengervekt: 2 700 kg
Pris: 1 175 000,- (testbil inkl eks-utst, inkl mva)
Komfort og utstyr 6/6
+ Underholdningssystemet er det beste vi har sett
+ Førerstøttesystemer
– Ææh…?
Økonomi 4/6
+ Moderat startpris
– Dyr med (u)nødvendig utstyr
Last og trekk 5/6
+ Romslig bagasjeplass
+ 7 seter med gode seter bakerst
Framkommelighet 4/6
+ Variabel bakkeklaring 23-27 cm med luftfjæring (ekstra)
+ 45 cm vadedybde
– Galskap å teste denne i terreng eller vann
Robusthet 4/6
+ Sort skinn på setene
+ Utvendig beskyttelse på utsatte steder (ekstra)
– 35-profil dekk på 22” felg er ikke robust