KROER: Har du kjørt lassbærer? Har du dunket hodet i sideruta?
Det er en viss sammenheng mellom de to spørsmålene. Lassbæreren kjører gjennom mye rart terreng for å flytte tømmeret fra driften ut til lunneplass.
Framkommelighet
Framkommeligheten er av en annen verden, og det skal mye til for å stoppe en lassbærer.
Men når den klatrer over en stein eller stubbe, så kan det bli noen heftige bevegelser når den ”faller ned”.
Active Frame heter Ponsses botemiddel mot det fenomenet. Det nye fjæringssystemet har i år blitt vist fram på lassbæreren Buffalo.
Scorpion
Systemet er nært beslektet med nivelleringssystemet på sin ”fetter”, hogstmaskinen Scorpion (video, saken fortsetter under).
Chassiset består av flere uavhengige rammer.
Det reduserer – sammen med lavt tyngdepunkt – rystelser som ellers ville gjort store utslag i hytta.
Active Frame har også en nivellering av selve hytta, og vil holde hytta i vannrett stilling gjennom ujevnt terreng.
Flyter
– Hjul og akslinger bare går under, mens hytta og motoren ligger og flyter oppå. Det tar opp sideskakninger i terrenget. Det er de sidekastene som er skadelig for førerne. Med Active Frame sitter man beint hele tida, sier Svein Arild Kolstad i Ponsse AS.
Ponsse mener selv at den forbedrede fjæringen er god for produktiviteten:
– Stabil transport innebærer også at føreren kan kjøre fortere. Spesielt ved tomkjøring. Arbeid med kran blir mer effektivt når systemet holder hytta horisontalt i ujevnt terreng, sies det i brosjyren for den nye Buffalo.