PARIS: Det er en tidlig tirsdag morgen på Intermat-messen. Et bortgjemt møterom er diskret merket med Cummins logo. Noen få pressefolk har funnet veien dit.
Temaet for møtet er steg 5. Det vil si krav til utslipp fra neste generasjon anleggsmaskin-motorer.
Stopp
Hæ? Stopper det ikke med steg 4?
Det kalles jo til og med ”Tier 4 final”!
Niks, det stopper ikke der.
– Direktivet har vi hatt siden 1997. I 2004 kom det siste store tillegget, som ga oss proessen fra steg 3a til nåværende steg 4. I september 2014 kom det forslag til nye utslippskrav for ”non-road” maskiner, sier Bryan Clewdon.
Han er Cummins´ sjef for motorer til alt som ikke kjører på veien.
Regler
Det er altså ingen vedtatte regler eller rammer for de nye utslippskravene. Det skal gjennom en behandling i EU først. Men det er noen ting som ER klare.
- De vil gjelde ALLE mobile maskiner. Inkludert anleggsmaskiner og mobile generatorer. Alle størrelser og alle typer drivstoff.
- Steg 5 blir basert på antall partikler som slippes ut, tilsvarende Euro 6 på lastebil. Steg 3 og 4 var basert på innhold av gasser som CO2 og NOx.
- Reglene vil innføres omkring 2019-2020.
Det er fortsatt tidlig, og motorprodusentene har så vidt begynt å skjønne hva steg 5 innebærer. Mye vil være klarere til den store Bauma-messen i Tyskland neste år.
Luft
Problemer med luftkvaliteten i de store byene er hovedmotivasjonen bak steg 5-kravene. Derfor vil kravene gjelde også de mindre maskinene, som ofte brukes i byanlegg.
– Dette blir maskiner som vil rense luften rundt seg. Det som kommer ut av eksosen vil være renere enn det som gikk inn i luftfilteret, sier Clewdon.
For Volvo, Cat, JCB, Doosan, Komatsu og alle andre produsenter av maskiner blir det en viktig forskjell når steg 5 kommer, sammenlignet med innføring av steg 3 og 4 de siste årene:
Adgangen til å selge maskiner med gamle motorer.
Hamstre
Nå har produsentene kunnet hamstre motorer, og selge steg 3b-maskiner – steg 3a i de mest ekstreme tilfellene – flere år etter at konkurrentene har gått over til steg 4. Med tilhørende prisforskjell som følge av mer komplisert rensing i de nye motorene.
– Det har vært til irritasjon for noen produsenter. I steg 5 får de kun ett år på seg, pluss et halvt år på å få utstyret fra fabrikk ut til markedet, sier Bryan Clewdon.
Plass
Utstyret for utslippsrensing har blitt mer og mer plasskrevende med innføring av steg 3a, 3b og 4.
Rumpene på gravemaskiner og hjullastere har vokst i høyde. Med innføring av steg 5 KAN det gå den andre veien:
– Steg 5-teknologien er en mulighet til å gjøre anleggsmaskiner renere og bedre enn Euro 6 lastebiler. Utstyret for steg 3b og 4 tar mye plass. Det ser ut til at etterbehandlingsenheten for steg 5 kan gjøres mer kompakt enn for steg 4, sier Jane Beaman, sjef for etterbehandling i Cummins.