Volvo Trucks’ nye funksjon, Automatic Traction Control, aktiverer automatisk drift på forakselen mens bilen er i bevegelse og hvis det er risiko for at den skal bli sittende fast.
Sjåføren får bedre manøvreringsevne, eieren sparer drivstoff og slitasjen på lastebilen reduseres. (Fortsetter under videoen)
Først
Volvo Trucks er den første lastebilprodusenten i verden som tilbyr automatisk aktivering av allhjulsdrift i anleggsbiler. Funksjonen Automatic Traction Control aktiverer drift på forakselen når bakhjulene mister grepet på glatt eller mykt underlag, opplyser Volvo Trucks i en pressemelding.
– Mange sjåfører kobler til forhjulsdrift eller differensialsperre lenge før de kommer til en vanskelig strekning, for å unngå og bli sittende fast. Volvo Automatic Traction Control aktiverer forhjulsdrift mens bilen er i bevegelse, og kun i den korte tiden det virkelig trengs», sier Jonas Odermalm.
Han er sjef for anleggssegmentet hos Volvo Trucks.
Anlegg
Volvo Automatic Traction Control, som nå blir standard i Volvo FMX med drift på foraksel, brukes allerede av Volvo Maskin AS i deres hjullastere.
Løsningen består av programvare koblet til sensorene for hjulhastighet, som registrerer og kontrollerer driften. Når et bakhjul begynner å miste grepet, overføres kraften automatisk til forhjulene, uten at lastebilen mister effekt eller hastighet.
Klokobling
Ved hjelp av en klokobling aktiveres forhjulsdriften i løpet av et halvt sekund. Clutchenheten er lettere og har færre bevegelige deler enn en tradisjonell løsning med permanent allhjulsdrift. Hvis sjåføren kommer ut for ekstra vanskelig terreng, er det mulig å låse de andre differensialene manuelt, både foran og bak.
Video med teknisk forklaring. Artikkelen fortsetter under.
Fast
Driv på forakselen forhindrer at bilen blir stående fast i vanskelig terreng, samtidig som funksjonen ofte bare trengs på en liten del av strekningen. Med Automatic Traction Control er forhjulene fokusert på styringen helt til det oppstår en alvorlig situasjon.
Dermed kan sjåføren utnytte de overlegne manøvreringsevnene så lenge det trengs.
Sjåføren unngår også ekstra drivstofforbruk samt slitasje på drivlinjen og dekkene, som vanligvis er resultatet av at allhjulsdriften er koblet til hele tiden.
Automatic Traction Control sørger for at optimal driftkombinasjon alltid er aktivert, slik at sjåføren slipper å måtte velge.