Andy Blandford er visepresident for CNH Industrial Construction Equipment sin virksomhet i Europa, Afrika og Midt-Østen. Det er selskapet som eier blant annet Case og Iveco.
På Intermat var han med på å presentere nyheter fra konsernet. Se nyhetene nederst.
Connectivity
Her var det flere nyheter på maskinsiden. I likhet med andre produsenter legger Case stort fokus på ”connectivity”, der anleggsmaskiner er koblet opp i et større nettverk.
Det skjer på to fronter:
- Overvåking og uthenting av maskinens tilstand og posisjon
- Fabrikksklargjøring for maskinstyring. Det gjør Case med dosere og veihøvler, men på graversiden må det fortsatt ettermonteres.
Norsk 3D
At nær sagt hver eneste gravemaskin har full 3D maskinstyring mener Case er et særnorsk fenomen, der resten av verden er i ferd med å komme etter.
– Norge er et spesielt marked. Det er et av de teknologisk mest avanserte markedene av alle, sier Andy Blandford til Anleggsmaskinen.
Denne typen tilleggsteknologi er én av tre hovedtrender som CNH Industrial innretter all utvikling etter:
- Mer krevende kunder, som stiller større krav til ettermarked, deler og service.
- Konsolidering av markedet. Færre og større aktører overtar. ”Total cost of ownership” (TCO) er viktigere for disse enn hva selve maskinen koster.
- Teknologi. Tilleggsteknologi som maskinovervåking og –styring tas stadig mer i bruk i Vest-Europa.
– Nå har motorutviklingen nådd steg 4. Hvilken retning vil deres utvikling gå i framover?
Smalere
– Vi kan bruke mer energi på andre deler av maskinene. Vi vil styrke smalere segmenter, med tilpasset utstyr basert på de plattformene vi allerede har.
– Hva betyr det?
– For eksempel å kunne utstyr en og samme 20 tonns graver med knekkbom, langbom eller andre tilpasninger av aggregat til ulike bruksområder. Vi vil utvide totalutvalget, sier Andy Blandford.
I Norge er Case Construction Equipment representert gjennom A-K Maskiner AS (Sør-Norge) og Dagenborg Maskin (Nord-Norge). Lastebilsiden besørges gjennom Iveco Norge AS.
Nyheter
HØVEL: Med den nye C-serien introduserer Case for første gang sine veihøvler i Europa. Maskinene har røtter fra gamle O&K, og kommer i versjoner på 13 og 16 tonn, med 4×6 og 6×6.
Skjæret har lukket dreiering, og kontrollspakene er direktemontert uten elektronisk mellomledd. (Forsetter under videoen)
GRAVERE: Case D-serie gravemaskiner har fått elektronisk styrt hydraulikk, som skal være raskere og mer produktivt. Steg 4-motorene sies å ha lavt forbruk av Adblue, med fylling hver femte dieseltankfylling.
HYBRID: En Case-nyhet er denne 21 tonns hybridgraveren. Den har samme motor som tilsvarende konvensjonell maskin, men med elektrisk sving. Det vil si samme hybrid-teknologi som Komatsu HB215.
BAK: Den nye F-serie hjullastere har motoren plassert lengst mulig bak, for best mulig vektfordeling. Reduserer behov for ekstra motvekt bak.
https://www.youtube.com/watch?v=zxwSxZLYj1Q