BRUMUNDDAL / OSLO / PARIS: Hymax AS innleder på Vei og anlegg 2015 en storsatsing på tyngre maskiner. Gir gass i tett samarbeid med Hyundai.
– Hymax er nummer én på småmaskiner, med Kubota og Giant. Men vi er små på de store. Vi har tenkt å vokse her, og satse hardere på Hyundai. Nå får vi helt nye, tunge Hyundai maskiner med en førerkomfort som matcher andre merker, sier Hymax-sjef Helge Borud.
Stolthet
Vi møtte ham på Hyundais kjempestand på Intermat-messa, sammen med salgskoordinator Bart Brepoels og markedssjef Milan Wamsteker.
Anledningen var framvisning av Hyundais store stoltheter på Intermat, de rykende ferske hjullasterne HL 955 og 960, samt de like rykende ferske graverne HX 300 og 520.
To av dem, 30-tonnsgraver HX 300 og 19-tonns hjullaster HL 960 sendes direkte til Oslo fra messa i Paris, for visning på Vei og Anlegg. Dit kommer også 13 tonns graveren R125.
– 13-tonneren er en viktig størrelse. Den tetter gapet mellom de største fra Kubota og de minste fra Hyundai. Det er et segment som vokser, spesielt i utleie. Vi har ventet lenge på 125-en, og har allerede solgt de første maskinene til entreprenører, sier Helge Borud.
Samspill
Hymax-satsingen på tyngre maskiner gjøres i tett samspill med Hyundai Construction Equipment Europe.
Kundeturer har blitt arrangert i løpet av vinteren, og staben har vært på salgstrening.
– Norge er et viktig marked. Det er det femte største i Europa, og venter en fortsatt positiv utvikling. Det norske markedet har sterk fokus på førerkomfort, og førerne har stor innflytelse på hvilke maskiner som kjøpes. Med disse nye maskinene står Hyundai bedre i den konkurransen, sier salgskoordinator Bart Brepoels.
Scania
Den tyngste graveren er utstyrt med en 13 liters Scania -motor, et resultat av et nytt samarbeid mellom Hyundai og Scania.
Det er de aller tyngste maskinene fra Hyundai som får kreftene fra Scania. Det vil si hjullasterne HL 970 og 980, og gravere på 50, 70 og 90 tonn.
– Scaniamotorene er gode på mye kraft på lave turtall, sier Bart Brepoels.
Øvrige maskiner har motorer fra Perkins og Cummins. Motorene i de nye HL-hjullasterne og HX-graverne tilfredsstiller steg 4 utslippskrav.
Kontroll
Vi får en omvisning på de nye maskinene av ham og Milan Wamsteker. Hyundais representanter er tydelig svært stolte av nyhetene.
Hjullasterne kan leveres med spakstyring, og joystick eller fingertuppkontroll på aggregatet.
I førermiljøet på graverne er antallet knapper og kontroller er kraftig redusert. I stedet styres mange funksjoner med et hjul sentralt plassert for førerens høyre hånd. Det er et designtrekk hentet fra blant andre BMW personbiler.
Gravemaskinene i den nye HX har fått flat frontrute, mens den på forrige generasjon var buet.
Distorsjon
– Det ser veldig fint ut med buet frontrute. Men maskinførere ga tilbakemeldinger om at distorsjon i det buede glasset gjør det vanskelig å bedømme avstand under presisjonsarbeid, sier Milan Wamsteker.
Hyundai Construction Equipment jobber med hybdrid-teknologi på anleggsmaskiner, men er ikke klar til å si når det vil være på markedet.
– Det er vanskelig å få lønnsomhet i den teknologien. Men vi har det under utvikling. Vi jobber blant annet med løsninger for å ta vare på hydraulisk energi fra bom ned, sier Wamsteker.
Salgssjef
Kun et par dager etter at vi møtte Borud og Hyundais representanter på Intermat offentliggjorde Hymax et annet grep i satsingen på tunge maskiner:
Paul Håkon Endresen går inn som salgssjef for Hyundai i Hymax. Endresen har 15 års erfaring med konkurrenten Doosan. Tidligere i vår sluttet han som salgssjef i Rosendal Maskin, og han har allerede tiltrådt i Hymax AS.
– Vi føler oss trygge på at Endresen vil tilføre vår organisasjon både kompetanse, økt kapasitet og nødvendig sterkere fokus for å lykkes bedre med Hyundai i Norge, sier Borud i pressemeldingen om ansettelsen.