Amarok har vært med en stund i nåværende versjon. I år er det Caddy og Transporter som skal fornyes. Da blir anleggsfavoritten Amarok ”avspist” med enda en utstyrsversjon for å kalles for en nyhet.
Arbeidsbil
Når det er sagt, så er Amarok Ultimate temmelig nært den ultimate arbeidsbilen for folk som ferdes mye med ting og tang som skal lastes oppi eller henge etter bilen. Spesielt med 180 hk tdi-motoren med biturbo under panseret. I denne versjonen har Amarok en nyttelast på snaut 900 kilo, i et lasteplan som takket være Durabed-beskyttelsen tåler det meste du hiver oppi.
Henger? Ingen problem. Den trekker opptil 3200 kilo. Med sterk motor og lasteadaptiv ESP med stabiliseringsfunksjon for tilhenger går trekkingen lekende lett.
4×4-systemet er VWs automatiske 4Motion, som sørger for å fordele trekkraften mellom hjulene uten at føreren trenger bry seg med det. Det er betryggende, komfortabelt og stabilt å kjøre med. Det er ikke et system for den tøffeste terrengkjøringen, da det mangler fordelingskasse med lavserie.
VW Amarok Ultimate
Motor: 2,0 tdi 180 hk biturbo 4Motion 420 NM 8 tr aut. drivstoff
Forbruk: 0,8-0,9 (iflg kjørecomputer)
Totalvekt: 2 820 kg
Nyttelast: 846kg
Hengervekt: 3 200 kg
Pris: 440 000,- (testbil eks mva inkl eks-utst)
Komfort og utstyr 5/6
+ Høyt utstyrsnivå
+ Best å kjøre av ”anleggs-pickupene”
–
Økonomi 5/6
+ Mye bil for pengene
– Hvem trenger planlokket? (Dyrt ekstrautstyr)
Last og trekk 6/6
+ God til å trekke henger
+ Lastedørk bak forseter bra til kostbart verktøy
– Dobbelhytte begrenser kasselengde, ca 160 cm.
Framkommelighet 5/6
+ 4Motion 4×4-automatikk
+ Sperre bak + nedoverbakkehjelper
– Mangler lavserie
– 255/55-dekk er lite offroadmessig
Robusthet 5/6
+ Durabed planbeskyttelse
– Flaprete og tynt planlokk i glassfiber
– Alcantara seter er utsatt for skitt