Bildet øverst: Frode Kjellmann med hans nye Volvo L250H. (Foto: Privat)
SØRKJOSEN: Frode Kjellmann driver det lille firmaet E6 Talvik Bensin og diesel AS. Virksomheten består i utleie av maskiner uten fører, samt leveranse av diesel og olje.
Den virksomheten har gått bra i årevis. Blant annet gjennom godt samarbeid med islandske Istak, og flere andre selskaper fra Norge og andre land.
Dialog
Da OSSA fikk kontrakten på E6 Sørkjosen var han i dialog med det spanske firmaet, og fikk en avtale med dem. Og det på en maskinpark som ikke akkurat er småtterier.
I alle fall på disse kanter. Totalt fem maskiner, hjullastere og gravere. Flere av dem var kjøpt inn ny til Sørkjosen-oppdraget. Deriblant en Volvo L250H tunnellaster til fire millioner og en Cat 324 graver.
Så forsvant jobben på dagen, da OSSE mistet kontrakten med Statens vegvesen.
Langvarig
– Dette skulle være et langvarig prosjekt. Da var det forsvarlig å stille med mest nytt. Å miste denne kontrakten vil få enormt mye å si. Jeg har ikke annet arbeid nå. Jeg har flyttet utstyr dit fra andre, ferdige prosjekter. Jeg hadde en eldre tunnellaster, og byttet den inn i en flunke ny til fire millioner. De skulle ha ytterligere en maskin jeg hadde på Hålogalandsbrua ved Narvik. Men den rakk jeg heldigvis å stoppe. Den har jeg fått i jobb på Helgeland, sier Frode Kjellmann.
Pigghammere
I tillegg til nye maskiner hadde han investert i en to nye, kostbare pigghammere og rigget opp en graver som piggemaskin. Han hadde flere dieseltanker samt en tankbil på anlegget. Nå henger alt i det uvisse.
– Har du noen kontraktsformuleringer som sikrer økonomien din når de når har mistet kontrakten?
– Nei, jeg hadde ikke det. Det var liten sannsynlighet for at de skulle miste sin kontrakt. Og meningen var at jeg skulle være der til prosjektet var ferdig. Heldigvis er de imøtekommende nå. De jobber hardt for å hjelpe meg til å finne annet arbeid til utstyret. Men det er ikke lett for dem heller. De har jo også mistet en veikontrakt ved Kongsberg som de var lavest på, på grunn av framdriftsproblemene i Sørkjosen. De ønsker et videre samarbeid, sier Kjellmann.
Møter
Han hadde flere møter med OSSSA i midten av april. Da vi gikk i trykk var mye fortsatt uvisst, men det ligger an til at flere av maskinene går til andre prosjekter.
– Er det noen fare for at bedriften går over ende som følge av dette?
– Det blir i alle fall tøft. Jeg jobber intenst for å få nye prosjekter. Jeg har brukt så mye tid, energi og ressurser på komme i gang med virksomheten. Jeg har jobbet hardt også for å få denne avtalen. Det var utrolig skuffende at det skulle ende slik. Før var det trygt å jobbe for Statens vegvesen. Dette viser en ny virkelighet. Man bli veldig forsiktig til en annen gang, sier Kjellmann.