Fireakslet er fremtiden

Hæhre og Isachsen fikk overlevert 23 Mercedes Arocs anleggsbiler. Én treakslet trekker. Resten fireakslede tippbiler. – Det er fremtiden. Vi kutter ut alle tippsemier, sier lastebil-sjefen i Hæhre.

HØNEFOSS: Aldri før har Bertel O. Steen levert en så stor pakke med anleggsbiler på én gang. 23 stykker. 15 til Hæhre, åtte til Isachsen. Hæhres biler er rene anleggsbiler, mens Isachsen bruker sine til litt forskjellige ting.

Hæhres sjåfører får kurs

OPPLÆRING: Hæhres sjåfører får en dags kurs før avmarsj til Filefjell og Mjøsa.

Tre av de nye er rigget til brøyting. Bilene er halvparten av en storordre fra i vår, der Hæhre, Isachsen, Risa og TT Anlegg gikk sammen om å kjøpe 46 anleggsbiler i en pakkeløsning med så gunstige betingelser som mulig. Det kan være starten på et større samarbeid.

Annonse
Mercedes-importørens største ordre

OPPSTILT: 23 av 46 Arocs i én bestilling. Det er Mercedes-importørens største ordre.

Innkjøp

– Vi har snakket om det i mange år. Vi fire store kjøper for en milliard i året bare i forbruksvarer som diesel, sprengstoff og borstål. Man får gunstigere vilkår ved felles innkjøp enn hver for seg. Lastebilkjøpet kan være en pilot på innkjøpssamarbeid også på andre områder. Den beslutningen har vi ikke tatt ennå, sier Frank Ole Sørensen i Hæhre.

Fornøyd med de nye bilene

SJEKKER: Tom Wigdal (nærmest), Frank Ole Sørensen og Geir Døskeland er fornøyd med de nye bilene.

Hæhre har til nå hatt mye tippsemi i drift. I forbindelse med kjøpet av Arocsene legger selskapet om lastebildriften. 30 biler selges, og erstattes med noen færre nye. Tippsemi er det slutt på.

– Ja, vi øker andelen fireakslede biler med dette. Det er fremtiden. Vi får mer med oss på singel bil, og vi får større fleksibilitet. Vi kutter ut alle egne semier, og leier inn ved behov, sier Geir Døskeland. Han er fagansvarlig for lastebil i Hæhre.

Hengere

Selskapet pusser opp fem gamle Zetterberg-hengere, og kjøper inn ti nye hengere. Alle er toakslede, på grunn av den høye totalvekten på bilen med fire aksler. Alle bilene er utstyrt med Sörling dumperkasser med ekstra solid bunn i Hardox 500 og hydraulisk visirluke.På Hæhres biler er kassene ekstra forsterket oppå karmene og på innvendig høyre side, på grunn av lasting i tunnel. Hæhre har også utstyrt sine biler med tverringsvarsler på hengerfestene.

Tverringsvarsel ved tommel

VERRINGSVARSLER: Metallbeslaget ved tommelen sier i fra til føreren hvis han er i ferd med å tverre hengeren. Det skal redusere skader på drag og hengerfester.

– Den fjerden akselen øker totalvekten på bilen fra 26 til 32 tonn, og drar med seg ca to tonn ekstra egenvekt. Dermed kan vi få 25-30 prosent ekstra nyttelast. Kostnaden øker med 150-200 000 pr bil. Det lønner seg for oss, sier driftsleder Tom Wigdal i Isachsen Maskin AS.