Storfotet 18-tonner

Overvogna til en 14-tonner på understellet til en 30-tonner. Det blir en veldig stabil 18-tonner, det. Hotell-eier Knut-Arne Lia kjøpte i høst Norges første Atlas 160 LC.

SELJORD / SKURDAL: Knut-Arne Lia driver Lia Fjellhotell i Skurdal sammen med kona.
– Fjellhotell? Hvorfor trenger man en gravemaskin da?
– Jeg har hatt gravemaskin i mange år. Når man driver et hotell og skianlegg så trenger man stadig graving. Nå graver jeg ut et hyttefelt. Det var derfor jeg trengte ny maskin, sier Knut-Arne Lia.

Han har hatt flere Atlas gravere, og er godt fornøyd med den særegne stabiliteten i den grove undervogna. Ikke minst fordi han jobber i et terreng med mye stein.

Annonse

– Jeg hadde en graver med mindre undervogn før. Den var det litt plunder med. Etter at jeg byttet til Atlas har det ikke vært noen problemer, sier Lia.

Norges første Atlas 160 LC

FØRSTE: Knut-Arne Lia i Skurdal kjøpte Norges første Atlas 160 LC. (Foto: Bulder Maskin AS)

Først

Det var Tom Lillestrøm i Bulder Maskin som solgte den spesielle Atlas-graveren til Lia Fjellhotell i Skurdal ved Geilo. Vi møtte Lillestrøm på Dyrsku ́n, der den usedvanlig bredbeltede Atlas-graveren var et av de store innslagene på Bulders stand.

Den er langtifra noe dagligdags syn her til lands. Maskinen Lia kjøpte var Norges første av den modellen, og utstillingsmaskinen var nummer to. Tom Lillestrøm mener den ”norske” måten å bruke gravemaskiner på tilsier at maskiner med så stor stabilitet undervogna burde være mer vanlig.

– Understellet er kraftig og fungerer godt i mye stein. Det gir også stor stabilitet. Det er nyttig på en maskin med lang stikke og rototilt. Der er det mye vekt langt ute, sier Tom Lillestrøm.