Morsom arbeidshest

Polaris Diesel HD 4x4

Polaris Diesel HD 4×4 (Foto: Jørn Søderholm)

RUDSKOGEN: Polaris Norge inviterte nordiske pressefolk til et heldags møte med det meste innen innen ATV og UTV, fra en produsent som er i sterk vekst. Vi lot oss ikke be to ganger. En regnvåt fredag kom vi til dekket bord, med et bredt utvalg nytte- og moromaskiner for utprøving på gjørmebløte og steinete skogsstier og en crossbane.

Vet du forresten hva som er forskjellen på ATV og UTV? Vi visste det ikke før Polaris´ folk forklarte det:  På ATVer sitter man oppå, mens og UTVer er som en bil der fører og passasjer sitter ved siden av hverandre «inni».

Ranger

Vi fokuserte først og fremst på de to største maskinene i Ranger-serien, som er mest aktuelle for nyttekjøring i skogen og på anlegg. Vi jaget vekk andre journalister fra Ranger Diesel HD og tok plass bak rattet. Til tross for null erfaring med kjøretøytypen er opplæringen unnagjort på ti sekunder. Girspak, ratt og pedaler. Skift mellom to- og firehjulstrekk med en knapp. Tut og kjør.

Annonse

Polaris Ranger Diesel HD

Motor: 3-syl 4t diesel Kohler 24 hk

Mål: 290 x 152 x 193 cm (L x B x H), 206 cm akselavst.

Tørrvekt: 649 kg

Last: 450 kg + fører og passasjer

Henger: 790 kg

Pris: 135 900 (eks mva)

Dieselmotoren er en tresylindret sak på drøyt 1000 ccm fra tyske Kohler. Det er den eneste dieseldrevne motoren i Polaris-sortimentet. Alt annet går på bensin, og er laget av Polaris sjøl.

Terreng

Med firehjulstrekk og lavgir kjøres Ranger Diesel HD omtrent som en terrenggående bil: Bruk huet mer enn gassen, la motoren trekke på bunndraget og gi hjulene tid til å finne veien i terrenget.

”Bilen” – den er registrert som traktor og kjøres med førerkort klasse B eller T i maks 40 km/t – er kort og har forsvinnende korte overheng.  Den kilometerlange løypa var godt utstyrt med gjørme, røtter og berg både opp- og nedover. Den lille Polarisen viser en imponerende evne til å tygge seg over og rundt sleipe hindringer.

Polaris 6x6

Polaris 6×6. (Foto: Jørn Søderholm)

6×6

Til neste runde bytter vi kjøretøy, og inntar førersetet i grom-doningen Ranger 6×6. Det er en eldre konstruksjon enn dieselen. Den har en bensinmotor på 760 ccm, et ekstra sett med hjul og noe større lastekapasitet. Med ekstra lengde og 6×6 er den enda bedre i framkommelighet enn 4×4-dieselen. Men den er ikke fullt så smidig og må gjetes litt mer i de virkelig trange partiene.

Polaris Ranger 6×6

Motor: 2-syl 4t EFI bensin 40 hk

Mål: 348 x 152 x 193 (L x B x H), 267 cm akselavst.

Tørrvekt: 704 kg

Last: 567 kg + fører og passasjer

Henger: 800 kg

Pris: 151 900 (eks mva)

Begge maskinene har et lasteplan bak hytta. Planet er hengslet i bakkant, og kan tippes. Hytta er sikret med veltebøyler, sikkerhetsbelter og en ”dør” i form av stropp og netting.

Tilbehør

I liket med resten av ATV-programmet til  Polaris finnes det et voldsomt tilbehørsprogram for å tilpasse Ranger-serien et utall formål. Lukket hytte, brøyteskjær, vinsj, hengerfeste, beltedrift, tilhengere, kjettinger og lys er noen stikkord.