En sekstonner som leverer opptil 260 liter pr minutt i hydraulisk kapasitet. Det er det ikke mange andre enn Lundberg som greier.
Den nye 20-serien er Lundbergs første med sekssylindret motor. Nærmere bestemt en Detroit Diesel. Volvo Maskin AS importerer Lundberg til Norge. I høst har de vist 6220 fram for potensielle kunder. Det er en maskin med en driftsvekt på 6300 kilo som leverer en hydraulisk kapasitet på 200 liter i minuttet, og med mulighet for å levere helt opptil 260 liter.
Plog
På Dyrskun ble maskinen vist fram med plog foran og sand-/saltstrøer bak. Oljegjennomstrømmingen er tilstrekkelig til å kjøre med snøfreser foran OG strøer bak, selv om det bruksmessig er mer hypotetisk enn praktisk.
– Snøfresere og kantklippere krever mye olje. Men de fleste hydrauliske redskaper krever ikke så mye olje som denne kan levere. Det er en optimal maskin for rydding i bystrøk. Høyden er bare 211 cm, med mulighet for å senke den enda litt mer, sier Bent Andersen. Han er Volvo Maskins produktsjef på utstyr til maskiner.Den nye 20-serien består i første omgang av 5220, 6220 og 7220, som alle har den samme Detroit-sekseren bak hytta. I høst kommer ogs å småbrødrene 4120 og 4220. Alle har fått luker i siden av motorkassen, som gir atkomst til ettersynspunkter uten å åpne den store motorluka.
Vinterdrift
Volvo Maskin AS har fått tilpasset fester for redskap over motorkassen. Til vinterdrift kan den kjøres med plog foran og strøer bak, eller med strøer både foran og bak for å doble rekkevidden. Hydraulikk er det nok av uansett.
All hydraulikk i den nye 20-serien styres elektronisk gjennom CAN-bus. Ved førerplassen er det en kontrollspak med forhåndsprogrammering for hydraulikk. Etter Dyrsku ́n ble den nye Lundbergen sendt ut med Volvo-karavanen, og vist fram til potensielle kunder andre steder.