Den har tre sylindre, 100 hk og kan være opptil 2100 kilo tung. Det funker overraskende bra.
Dette er sparebøssa i Fords varebilsortiment. Den lille Transit-modellen kom i ny versjon i fjor. Her har de blant annet tatt i bruk Fords lille universal-motor Eco boost. En bensindreven, tresylindret liten sak på 1,0 liters slagvolum og 100 hk i denne versjonen.
Jo, vi var skeptisk. Tre sylindre? 100 hk? I en varebil som laster 614 kg (inkludert fører), og som skal kunne trekke 1200 kilo i tillegg til si ne egne 2100 kilo totalvekt? Den skepsisen ble langt på vei avlivet etter et par dager. Den er en seig liten jævel til å trekke, selv langt ned i turtall. Men den må ha mye turtall for å sparke tilstrekkelig fra til å greie en forbikjøring.
Kjøremessig er den helt strøken, sitter godt på vei en og byr på god styrerespons og en bra førerplass. To passasjerseter kan være nyttig.
Ford oppgir et forbruk på lave 0,56 pr mil på bland et kjøring. Vi målte 0,75l/mil gjennom 62 mil blandet kjøring, med hovedvekt på tom landeveiskjøring. Kjørecomputeren oppga et gjennomsnitt på 0,72 i den perioden.