Ny i viktig klasse

Det selges rundt 200 sekstonns hjullastere pr år i Norge. Denne maskinen skal gi Volvo en større del av det markedet.

 

FAGERSTRAND: Volvos nye serie i den viktige sekstonnsklassen er godt og vel på plass i Norge. Den «offisielle» lanseringen for norsk fagpresse skjedde allerede i januar, hos entreprenørbedriften Samuel Miniprosjekt AS. Bedriften har selv investert i landets første L35GS.

Annonse
4-1 planeringsskuffe

En 4-1 planeringsskuffe. Slike ser man ikke så ofte på norske maskiner.

De nye Volvo-maskinene erstatter B-serien som ble lansert i helt tilbake i 2003.

– Markedet for 6-tonns hjullastere ligger på ca 200 enheter i året. Vi har de senere årene solgt rundt 30 i året, men håper dette tallet skal øke med den nye modellserien, sier produktsjef Jarle Bjørløw i Volvo Maskin AS.

Aggregat

Maskinene L30GS, L35GS og L35GT ble første gang vist på Volvo-dagene i Eskilstuna sist høst, og nå her trioen også samlet i Norge. G er betegnelsen viser til modellserien, mens S står for «speed» (30 km/t). GT-maskinen er utstyrt med et TP-link lasteaggregat mot Z-bar på GS-maskinene.

Annonse
Erik Samuelsen kjøpte Norges første L35G

Erik Samuelsen i Samuel Miniprosjekt AS kjøpte Norges første L35G. Han er også importør av de hendige Muldy dumperhengerne på bildet.

Drifstvekt på L30 varierer mellom 5 500 og 5700 kilo og mellom 6 300 og 6 400 kilo for L35.

Begge variantene har den samme motoren, en vannavkjølt Kubota-motor på 55,5 kW/75 hk.

Ettersom effekten ligger under 56 kW er det kun krav om steg IIIb-motor. Så små maskiner vil ikke underlegges steg IV-kravene som er på vei inn, som blant annet vil kreve Adblue.

 

Den tidligere modellserien hadde luftkjølte Deutz-motorer hadde større effektuttak. Dreiemomentet på maskinene er økt fra 240 Nm på B-serien til 265 Nm på den nye G-serien. Også hytta og interiøret er nytt på G-serien. Varmeapparatet er langt bedre, blir det rapportert. Støynivået er også redusert, ikke minst som følge av vannkjølt motor.