Annonse
Annonse

Etterlengtet Ford Transit-modell

Nå kommer den elektriske varianten av Europas mest solgte varebil, Ford E-Transit Custom, med firehjulsdrift. I tillegg får den både økt rekkevidde og raskere hurtiglading enn dagens modell.

Med økt netto batterikapasitet fra 64 til 71 kWt får nye E-Transit Custom nå en elektrisk rekkevidde på opptil 370 km. Hurtigladingen går også raskere enn før: 10 – 80 prosent skal bare ta 29 minutter, rundt 10 minutter raskere enn tidligere.

Annonse

– Med lengre rekkevidde og introduksjonen av firehjulstrekk på E-Transit Custom ligger alt til rette for at denne varebilbestselgeren, som allerede har satt en ny standard i klassen, blir et enda mer attraktivt valg for norske bedrifter. Interessen for AWD-varianten har vært stor helt fra start, og vi gleder oss til endelig å starte salget av firehjulstrekk-variantene, og ser frem til å kunne levere de aller første bilene til norske kunder allerede i april 2026, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen, i en melding.

AWD på alle utstyrsvarianter

Den nye og oppgraderte E-Transit Custom, som produseres fra tidlig i 2026, kan fås både med bakhjulsdrift (RWD) og firehjulsdrift (AWD). For varianten med firehjulsdrift kan kunder velge mellom 136 hk, 218 hk eller 286 hk. Den kan fås med flere forskjellige karosserityper, og i de funksjonelle utstyrsversjonene Trend, Limited og Proff+, eller tøffe Trail, Sport og motorsportinspirerte MS-RT.

Den største motoren, 286 hk, er tilgjengelig eksklusivt for Sport og MS-RT-modellene.

Prispåslag

Nye E-Transit Custom med firehjulsdrift får et påslag på 20 000 kroner eks. mva. sammenlignet med tilsvarende bakhjulsdrift-modell. Ifølge Ford betyr det at en Trend med 136 hk starter på 548 480 kroner eks. mva.

Firehjulsdrift-versjonen kommer også med litt ekstra trygghet på kjøpet: 3 år/45 000 km serviceavtale som standard, inkludert årlig tilstandskontroll. I tillegg får du 12 måneder med Ford Telematics flåtestyring uten kostnad, komplett med elektronisk kjørebok.

Leveringen av AWD-versjonen til kunder i Norge begynner i april 2026. (Foto: Ford)
Leveringen av AWD-versjonen til kunder i Norge begynner i april 2026. (Foto: Ford)

To uavhengige motorer

Det avanserte firehjulstrekksystemet til E-Transit Custom bruker den velprøvde bakhjulsdrevne konstruksjonen som utgangspunkt, og bygger videre på den med en ekstra, tilsvarende kraftig elektrisk motor på forhjulene.

De to motorene jobber uavhengig av hverandre, og sender dreiemomentet akkurat dit det trengs. Det skal gi bedre grep, tryggere kjøreegenskaper og bedre fremkommelighet.

Et smartsystem overvåker hjulslipp opptil 50 ganger i sekundet, og justerer kontinuerlig dreiemomentet til for- og bakhjulene for optimal kontroll.

Nye E-Transit Custom med firehjulsdrift har, i likhet med varianten med bakhjulsdrift, en maksimal tillatt hengervekt på 2300 kg. Med den kraftigste elektriske drivlinjen på 286 hk har hele 630 Nm dreiemoment. Det er over 50 prosent mer enn versjonen med bakhjulsdrift, og skal ifølge Ford, gjøre selv krevende bakkestarter med full last til en lek.

Bremser hvert hjul

De to elektriske motorene kan også bremse hvert enkelt hjul ved behov. Det skal gi ekstra bra grep, spesielt når underlaget er ulikt på hver side av veien. Systemet følger hele tiden med på rattbevegelsene, og bruker såkalt «fuzzy logic», et system som, ifølge Ford, vurderer bilens signaler mer gradert enn tradisjonelle systemer, til å kombinere moment og bremsing for å hindre at varebilen sklir ut av kurs når det blir glatt.

Raskere hurtiglading

Tusenvis av norske kunder som allerede har kjøpt E-Transit Custom vil også nyte godt av oppgraderingen. Via en trådløs OTA-oppdatering (Over-The-Air) vil disse etter hvert kunne lade rundt 14 minutter raskere. Det tar ladetiden ned til 25 minutter fra 10 – 80 prosent.

– Når vi starter utleveringen av de første E-Transit Custom med firehjulstrekk, nå med enda lengre rekkevidde og raskere lading, ligger alt til rette for at 2026 blir et nytt kanonår for våre elektriske nyttekjøretøy. Firehjulsdrift kombinert med en elektrisk drivlinje på bestselgeren i 1-tonnssegmentet er akkurat det bedriftskundene har ventet på. Denne varianten kommer til å bite godt seg fast i salgslistene fra dag en, avslutter Espen Markussen.

Annonse
Annonse

Les også

Annonse