Annonse
Annonse

Lyser ut verdens lengste tunneloppgradering

Statens vegvesen lyser nå ut arbeidet med å oppgradere verdens lengste veitunnel, Lærdalstunnelen på 24,5 km. Første frist for interesserte entreprenører er 17. november.

– Utlysningen betyr at vi nå er i gang med prosjektet, og målet vårt er å starte arbeidet i tunnelen i september 2026. Nå må interesserte entreprenører melde sin interesse for å delta i konkurransen innen 17. november, sier prosjektleder Susanne Svardal i Statens vegvesen, i en melding.

Annonse

Trafikantene som bruker E16 må dermed forberede seg på lange nattestengninger fra neste høst. Det blir stengt fra kl. 18 til kl. 06 de to første årene, mens sprengningsarbeidet pågår.

For lokale beboere i Aurland og Lærdal blir det et busstilbud med to avganger på kveldstid fra begge sider av tunnelen før midnatt. Ellers skal det være mulig å slippe gjennom utrykningskjøretøy i tunnelen på kort varsel når det står om liv og helse.

Kan snevres inn på dagtid

På dagtid kan entreprenøren utføre arbeid som ikke krever stenging. Da vil tunnelen være åpen for trafikk, men kan bli innsnevret til ett kjørefelt på korte strekninger med lysregulering.

– Når sprengningsarbeidet er ferdig etter omtrent to år, vil antall timer med nattestengt kunne reduseres gradvis, sier Svardal.

Hele oppgraderingen skal være ferdig høsten 2029.

Siden Lærdalstunnelen er en såpass viktig transportvei øst–vest, med tilknytning til rv. 52 Hemsedalsfjellet og E16 Filefjell, er det bestemt at når Hardangervidda er stengt under uvær vinterstid, skal Lærdalstunnelen holdes åpen.

Les også: Veivesenet lyser ut 28 kontrakter i 2025

Konkurranse med forhandlinger

Arbeidet som nå lyses ut er en utførelsesentreprise, gjennomført som konkurranse med forhandlinger. Det vil si at Veivesenet går flere runder med de interesserte entreprenørene for å optimalisere tilbudene, før endelige tilbud leveres våren 2026.

Omfang av arbeidet

Omtrent 100 000 kubikkmeter stein skal sprenges ut i tunnelen for å bygge nye havarilommer, snunisjer og nye tekniske bygg.

28 nye tekniske bygg skal på plass, to av dem ute i dagen.

I tillegg skal det sprenges en ny ventilasjonstunnel ved siden av den gamle ut mot Tynjadalen, og nye sjaktventilatorer skal installeres.

Alt teknisk utstyr skal skiftes ut og oppgraderes for å oppfylle dagens standard, og tunnelen får blant annet 145 nye nødtelefoner installert.

Det eksisterende elektrotekniske anlegget skal være i drift i hele anleggsperioden, og når det nye anlegget er testet og godkjent, skal det gamle kobles fra.

Det skal også gjøres mindre utbedringstiltak på dreneringsanlegget i tunnelen. Det skal også bygges et nytt sedimenteringsanlegg for vaskevann på begge sider av tunnelen.

Annonse
Annonse

Les også

Annonse