Torsdag 2. oktober åpnet Statens vegvesen Måbø bru rasteplass langs riksvei 7. Prosjektet er en del av arbeidet med å oppgradere Nasjonal turistveg Hardangervidda, og arkitekten har lagt stor vekt på gjenbruk av stein.
Den opprinnelige rasteplassen fra 1990-tallet er nå oppgradert med sittebenker, vegetasjon og universelt utformet adkomst. Målet har vært å skape et åpent og vennlig sted som inviterer til en god pause i den vakre naturen, ifølge en melding fra Veivesenet.
Gjenbruk
3RW arkitekter AS står for utformingen av oppgraderingen, med ansvarlig arkitekt Sixten Rahlff. I arbeidet har arkitekten lagt stor vekt på gjenbruk av stein.
– I dette prosjektet har vi gjenbrukt stein fra denne rasteplassen og fra Dalberget rasteplass, lenger oppe i Måbødalen. Steinen er brukt til tørrmurer langs begge sider av adkomstrampen og rundt oppholdsområdet. Grove skiferheller hentet fra et annet turistveiprosjekt, er skåret i avlange former og brukt som stolper i rekkverket, forteller Per Finborud, plan- og prosessleder i Statens vegvesen Nasjonale turistveger. Små trær fra nærområdet er plantet mellom de nye skiferbenkene.
Reiseopplevelse
Ifølge meldingen er prosjektet en del av satsingen på å utvikle Nasjonal turistveg Hardangervidda til en helhetlig reiseopplevelse, der det storslåtte høyfjellslandskapet på Hardangervidda møter den dramatiske naturen gjennom Måbødalen med bratte fjellsider, dype juv og mektige fosser.
Anleggsarbeidet ble lyst ut som en åpen tilbudskonkurranse i januar 2025. Mesta AS fikk tildelt oppdraget.

Ikke alltid norsk stein
Vi har tidligere omtalt bruk av ikke norsk stein på en rasteplass langs en av de totalt 18 Nasjonale turistveger. Langs fv. 27 gjennom Norges eldste nasjonalpark, Rondane nasjonalpark, valgte Statens vegvesen å bruke kinesisk stein i utsmykningen av en rasteplass. Les saken her: Kinesisk stein i norsk nasjonalpark
Måbø bru rasteplass
Byggherre: Statens vegvesen Nasjonale turistveger
Arkitekt: 3RW arkitekter AS ved arkitekt Sixten Rahlff
Entreprenør: Mesta AS, avdeling Førde