Annonse
Annonse

Risa med ny tunnel-teknologi

Risa lanserer R-NOVA, en ny sensorløsning som skal sikre smartere og mer miljøvennlig vedlikehold av norske tunneler.

Gjennom ny IoT (Internett of Things)-teknologi skal vedlikeholdet kunne tilpasses tunnelens faktiske behov, noe som skal gi både bedre ressursutnyttelse og redusert klimaavtrykk, uten at det går utover trafikksikkerheten.

Annonse

Ifølge en melding fra Risa har tunnelvask og vedlikehold tradisjonelt blitt utført etter en fastsatt årlig frekvens basert på Statens vegvesens Håndbok R610 og årsdøgntrafikk (ÅDT).

Denne metoden fanger ikke alltid opp det reelle behovet, og dette har Risa et ønske om å utforske mer.

I sanntid

Med R-NOVA blir det, ifølge Risa, mulig å følge utviklingen av skittenhet/tilsmussingsgraden, luftkvalitet, temperatur og fuktighet i sanntid, og dermed oppdage trender som gir et presist bilde av tunnelens tilstand gjennom sesongene.

Med R-NOVA får en et unikt innblikk i hvordan tunnelene faktisk utvikler seg over tid. Det gir en mulighet til å planlegge smartere og bruke natur ressursene mer effektivt, skriver Risa i meldingen.

Teknologien bak R-NOVA

R-NOVA består av en pakke med IoT-sensorer, referanseplater og et dashboard for databehandling. Sensorene monteres på tunnelens vegger og tak, fem stykk i tunnelens bue. Disse kommuniserer via 4G med egen batteripakke, helt uten behov for ekstern strøm. Løsningen gjør det mulig å kombinere automatiske og manuelle målinger, der data om overflatesmuss omformes til Statens vegvesens gråtoneskala for enkel visualisering og kvalitetssikring.

Sensorene måler kontinuerlig overflatesmuss, luftkvalitet, temperatur og fuktighet. Dataene kryssjekkes med manuelle NCS-målinger, og sammen med historiske målinger og ÅDT genereres presise planer tilpasset hver enkelt tunnel.

Miljøgevinst og ressurseffektivisering

Risa oppgir at de allerede sett resultater ved å redusere antall helvask med 1–2 ganger per år i tunneler med R-NOVA installert, på grunn av behovet.

De har også sett muligheten med å ta en veibanevask, som et alternativ for å kunne forlenge intervallet mellom hver helvask.

–  Dette gir lavere vann- og energiforbruk, som sikrer bedre ressursutnyttelse samt et redusert klimaavtrykk, samtidig som en opprettholder høy trafikksikkerhet. Dette er et steg mot et mer fremtidsrettet og bærekraftig tunnelvedlikehold, skriver selskapet i meldingen.

Annonse
Annonse

Les også

Annonse