Annonse
Annonse

Tar i bruk elektriske krokbiler

Litra har fått levert sin første batterielektriske Scania krokbil, og den neste er klar i løpet av noen uker.

Den første av disse to nye elektriske bilene skal gå i lokal trafikk og hovedsak kjøre bioavfall fra Nortura på Rudshøgda til Biosirk Norge hvor det gjenvinnes. I tillegg brukes bilen til andre transportoppdrag i Mjøs-regionen. Neste bil som komme i løpet av kort tid skal i drift for en annen oppdragsgiver med distribusjon av dyrefor.

Annonse

De to nye Scania 45 R krokbilene er de to første serieproduserte elektriske lastebilene som Litra-konsernet tar i bruk i sine selskaper, som har en bilpark på totalt rundt 650 tunge kjøretøy. Det skriver Norsk Scania i en pressemelding.

Lokal kjøring

De to første elektriske Scaniaene som nå settes i drift, er krokbiler. Litra-selskapene har i størst mulig grad standardisert sine kjøretøy, og brorparten av krokbilene i selskapet er bygget med 24-tonns Multilift-krok.

Begge de to nye krokbilene har den samme kroken, og det er Urianstad rep og karosseri som har montert påbygget. Det spesielle med disse påbyggene er at de bygget med uttak for kran og lift påbygg, i tillegg til flere ulike funksjoner på krokkassene som brukes.

Selv om disse to Scaniaene er de første serieproduserte elektriske lastebilene hos Litra, har de i to år kjørt med to elektriske trekkvogner fra et annet merke. Disse går i langtransport, mens de nye elektriske bilene skal gå på mer lokal kjøring i Innlandet.

SPENTE: Rune Valleraune (t.v.) og Henrik Kolsrud i Litra er spente og forventningsfulle når de nå tar i bruk sine første serieproduserte elektriske lastebiler. (Foto: Norsk Scania)
SPENTE: Rune Valleraune (t.v.) og Henrik Kolsrud i Litra er spente og forventningsfulle når de nå tar i bruk sine første serieproduserte elektriske lastebiler. (Foto: Norsk Scania)

Vil kutte

Litra er, ifølge pressemeldingen, en av transportørene i Norge med den største flåten av lastebiler på biogass. Mellom 80 og 90 av bilene de har i dag, kjører på klimavennlig biogass, og med elektriske lastebiler er de klare for å ta ytterligere ett steg videre mot det grønne skiftet.

– Vi har ønsker fra oppdragsgivere om å kjøre elektrisk. I tillegg er vår visjon og målsetting å bidra best mulig til det grønne skiftet, sier Henrik Kolsrud, teknisk sjef og ansvarlig for innkjøpene av bilparken i Litra-selskapene.

Utvidet ladeanlegg

Litra har hatt egne ladepunkter rett ved sitt eget hovedkontor på Rudshøgda. Nå har de utvidet ladeanlegget med to nye raskere ladepunkter levert av Kempower.

De gir 600 kWh og 400kWh og gjør at de nye elektriske Scaniaene kan lades med full hastighet.

Ved siden av anlegget på Rudshøgda har Litra etablert egne ladeanlegg i Malvik i Trøndelag og på Sem i Vestfold, begge disse steder med doble 400 kWh ladere fra Kempower

NYE LADERE: Ved hovedkontoret på Rudshøgda i Innlandet har Litra utvidet fra to til fire hurtigladere. De to nye ladepunktene fra Kempower har ladeledninger med kjøling og kan levere opp til 400 kW. (Foto: Norsk Scania)
NYE LADERE: Ved hovedkontoret på Rudshøgda i Innlandet har Litra utvidet fra to til fire hurtigladere. De to nye ladepunktene fra Kempower har ladeledninger med kjøling og kan levere opp til 400 kW. (Foto: Norsk Scania)

Stor Scania-kunde

Norsk Scania og Litra har et langt og solid partnerskap bak seg gjennom mange år. Anslagsvis 70 prosent av den totale bilflåten er levert av Scania pr. i dag. Den seneste tiden har det vært en stor overvekt av V8-motoren med 660 hestekrefter som har blitt levert til Litra.

Annonse
Annonse

Les også

Annonse