Stangeland Maskin har mottatt deres største hjullaster noensinne, en CAT 988 XE med en egenvekt på 58 tonn. Maskinen skal settes i arbeid på Rogfast, hvor verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel er under bygging.
Prosessen fra forespørsel til signert avtale skal ha gått svært raskt. Maskinen ble hentet fra Pon Equipment på Berger og transportert til Sandnes for klargjøring. Her sto mekanikere fra Pon klare, og sørget for at maskinen ble gjort klar på kort tid.
– Dette er en maskin som skal jobbe under ekstreme forhold, midt i det verste sjøråket på Kvitsøy. Da er det viktig å forberede maskinen på best mulig måte, sier daglig leder Tommy Stangeland.
Ekstra overflatebehandling
For å sikre optimal drift under de krevende forholdene på Rogfast, har Stangeland valgt å gjennomføre en ekstra overflatebehandling i egen lakkhall.
Hver del av maskinen maskeres, før det påføres to lag silkematt klarlakk, etterfulgt av dekor og et siste topplag med Tektyl for ytterligere beskyttelse mot det tøffe miljøet. Ifølge Stangeland gjøres dette tiltaket for å sikre driftssikkerhet, lengre levetid og lavest mulige driftskostnader.

Gjøre jobben skikkelig
– Når vi tar i bruk CAT 988 XE på Rogfast, handler det om mer enn bare store maskiner og ny teknologi. For oss er det viktig å gjøre jobben skikkelig, med folk som bryr seg og utstyr som tåler røff bruk. Vi tror på å finne gode løsninger, ta vare på maskinene våre og sørge for at arbeidet går trygt og effektivt for seg. Med denne hjullasteren er vi godt rustet for oppgavene som venter, avslutter Tommy Stangeland.
CAT 988 XE er utstyrt med trinnløs elektrisk drivlinje. Dette skal gi opptil 25 prosent høyere produksjonseffektivitet og 20 prosent lavere drivstofforbruk sammenlignet med standardmodellen. Serviceintervallene på utvalgte oljer og filtre er forlenget, noe som bidrar til lavere driftskostnader.
Maskinen leveres med en original CAT 10 m³ skuffe, stor motvekt og 3-ventil, og er tilrettelagt for sidetippskuffe til tunnelutlasting.


