Elba AS, som leverer smøresystemer og utstyr til anlegg og industri i Norge, har fått nye eiere. Selskapet eies nå av daglig leder Ronny Thoresen og det islandske selskapet Skralli.
Elba har i en årrekke vært spesialist på smøreanlegg i Norge, og med Thoresen på eiersiden videreføres kontinuiteten i selskapet, ifølge en melding fra selskapet.
– Vi skal bygge videre på det fundamentet som er lagt igjennom flere tiår, sier Ronny Thoresen, daglig leder og medeier i Elba. Thoresen har vært en del av Elba i nærmere 30 år.
Videre vekst
Skralli er en sentral aktør innen service til anlegg, industri og landbruk på Island, og er, ifølge meldingen, det eneste selskapet der som har smøreanlegg som et av sine kjerneområder.
Skralli kommer inn som en strategisk partner, med daglig leder Vilmundur «Villi» Theodorsson i spissen. Theodorsson har lang erfaring fra anleggsbransjen på Island, men er mest kjent i Norge fra sin rolle som senior produktsjef hos Caterpillarforhandleren Pon Equipment Norge fra 2010 til 2020.
– Elba og Skralli utfyller hverandre godt. Hos Skralli har vi bygget opp et team med lang bransjeerfaring innen anlegg, landbruk og industri, fra både Norge og Island, så her har vi gode muligheter til å dele erfaring på tvers av selskapene, sier Theodorsson, daglig leder i Skralli og styreleder i Elba.
– Med de nye eierne får Elba et solid fundament for videre vekst i et marked som i økende grad preges av teknologiutvikling og strengere regelverk. Målet er å møte kundenes behov for mer avansert overvåking og etterlevelse av stadig høyere krav.
Gir stafettpinnen videre
Etter mange år ved roret overlater nå tidligere eier, Leif Børre Andersen styringen til Thoresen og de nye eierne.
– Jeg har vært med siden oppstarten i 1991, og det føles riktig å gi stafettpinnen videre til nye eiere som kan føre selskapet videre, sier Leif Børre Andersen, som nå går av med pensjon.
De nye eierne skal allerede ha identifisert flere satsingsområder som skal styrke Elba i årene som kommer.
– Strengere krav til sertifiseringer og sikkerhet, spesielt fra kunder innen offshore og industri, gjør at kvalitet og sporbarhet blir sentrale temaer fremover. Vi vil bruke mer ressurser på å følge opp kundene våre tettere og tilby enda raskere og mer forutsigbar service, sier Thoresen.
En viktig del av satsingen skal være modernisering og digitalisering av smøresystemene.
– Elba vil i større grad ta i bruk sensorteknologi og flowmetere som gir bedre overvåkning av anleggene. Slik kan vedlikehold planlegges før feil oppstår, noe som reduserer kostnader og nedetid, og fører til høy driftssikkerhet for kundene, heter det i meldingen.

