Annonse
Annonse

Kias nye el-varebil lansert i Norge

Den første av Kias varebiler har fått betegnelsen PV5 Cargo, og har et stramt og futuristisk design som skal utnytte plassen innvendig veldig godt. Ifølge Kia er det lagt fokus på det praktiske og ikke minst komforten.

– Med samme gode kvalitet som kundene kjenner fra personbilene skal Kia nå for første gang gå inn i varebilmarkedet i Norge. Flere som har kjørt bilen mener den har et støynivå og en komfort man normalt finner i en personbil og ikke i en varebil, skriver Kia Norge i en pressemelding som ble sluppet samtidig som første pressevisningen i Norge, mandag 13. okt.

Annonse

Stikkord for bilene skal være stor fleksibilitet, mange ombyggingsmuligheter og et stort forhandlernettverk fra start.

Leveringene av noen biler starter trolig i år eller senest rundt årsskiftet.

PV5 Cargo kommer standard med to skyvedører. Støtfangeren foran på bilen er tredelt, noe som bidrar til lavere reparasjonskostnader om man er uheldig. (Foto: Kia)
PV5 Cargo kommer standard med to skyvedører. Støtfangeren foran på bilen er tredelt, noe som bidrar til lavere reparasjonskostnader om man er uheldig. (Foto: Kia)

7år/150 000km garanti

Rekkevidden til Kia PV5 Cargo er oppgitt til over 400 kilometer, mens ladetid fra 10-80 prosent er 30 minutter. Startprisen er kr 449.900, eks. moms og leveringsomkostninger, for en L2H1- utgave.

– Det viktigste her er nok at vi har et godt fleksibelt produkt som står for samme kvalitet som personbilene våre. Derfor gir vi også samme garantien. 7år/150 000 kilometer. Kia har vært over 30 år i Norge og vi har solgt elbil siden 2015. Det gir en trygghet for firmaer og andre som har varebilen som et viktig verktøy, slår direktør i Kia Bil Norge, Thomas Meiner fast.

Han legger også til at man har solide Bertel O. Steen i ryggen som importør.

– Vi er veldig fornøyde med produktet og det er vårt viktigste salgsargument. Men, at prisen er så konkurransedyktig er også noe som gir oss stor tro på bilen. Flere store selskaper som er storforbrukere av varebiler har vært med i utviklingen av produktet, det merkes når du tar bilen i bruk, lover Meiner.

Hovedskjermen er på 12,9» og i tillegg har man en mindre informasjonsskjerm rett foran seg med hastighet, kameravisning av blindsonen, rekkevidde og mye mer. Man kan også bruke bilens kamera for å se bakover under kjøring. Enten på hele skjermen eller på deler av skjermen, for eksempel kombinert med kartvisning.

Interiøret i PV5 er luftig, romslig og praktisk. Du finner lagring i dørene, bak setene, i dashbordet, og i to luker under der man plasserer føttene. I tillegg er det lagring under begge setene som kan lukkes. Du får også plass til en 1,5L flaske i døren. (Foto: Kia)
Interiøret i PV5 er luftig, romslig og praktisk. Du finner lagring i dørene, bak setene, i dashbordet, og i to luker under der man plasserer føttene. I tillegg er det lagring under begge setene som kan lukkes. Du får også plass til en 1,5L flaske i døren. (Foto: Kia)

Strøm til verktøy

Lasterommet på PV5 er 2,25 meter langt, totalt volum er 4,4m3, og kan ta to europaller. Nyttelasten er på 690 kilo, og den leveres med skyvedører på begge sider. Bakdørene får 180 graders åpning. Varebilen har forhjulsdrift, og hengervekten er oppgitt til 750 kg.

Vehicle-to-Load (V2L) er på 3600 W, som gjør at man kan koble til det meste av verktøy, men også kaffetrakter og varmevifter.

Under den første prøveturen med Kia sin PV5 Prototype i Norge fikk sjåføren teste ut å ha kart oppe samtidig tom man også har direkte videovisning av trafikken bak bilen samt fugleperspektiv av bilen ovenfra. Dette gir en varebilfører god oversikt. (Foto: Kia)
Under den første prøveturen med Kia sin PV5 Prototype i Norge fikk sjåføren teste ut å ha kart oppe samtidig tom man også har direkte videovisning av trafikken bak bilen samt fugleperspektiv av bilen ovenfra. Dette gir en varebilfører god oversikt. (Foto: Kia)

Stor fleksibilitet

PV5 Cargo produseres i Korea. Det skal være lagt stor vekt på fleksibilitet, og det finnes en rekke muligheter for ombygginger. Så mange muligheter for tilpassinger og ombygginger er det på den nye varebillinjen, at Kia har bygget en egen fabrikk ved siden av selve bilfabrikken som kun skal jobbe med ombygginger.

Om bord i PV5 vil føreren ha svært godt utsyn fra store vinduer som også strekker seg lavt ned. Dette betyr at du får svært god oversikt i blindsonene. I tillegg kan man under kjøring på skjermen samtidig som man har kartvisning på, få opp live videobilde av trafikken bakover samt fugleperspektiv av bilen ovenfra.

Mange oppbevaringsløsninger

Det skal være lagt stor vekt på at arbeidshverdagen skal være enkel. I tillegg til en finner stor skjerm er det også fysiske knapper som gjør at sjåføren kan holde oppmerksomheten på veien.

I tillegg er det godt med oppbevaringsplass til alt fra matpakke til kulepenner. I døren er det plass til en 1,5 L flaske, og det er tre ulike lagringsrom bare i førerdørene. Også bak setene, under setet og i gulvet er det lagring med luker.

– Varebiler må være praktiske. Det brukes på en helt annen måte enn en vanlig bil. Du kan jo bare forestille deg alt en rørlegger eller en snekker skal ha med hver dag. For øvrig kommer det er godt knippe med muligheter for takstativ, ekstra lys og ikke minst innredningsmuligheter. Våre dyktige varebilselgere står nå klare til å skaffe deg den varebilen du har lyst på, forklarer Thomas Meiner.

Lasterommet kan tilpasses brukeren på en rekke måter. Det finnes flere standardløsninger fra start, men bilen er også fleksibel og kan spesialtilpasses etter egne ønsker. (Foto: Kia)
Lasterommet kan tilpasses brukeren på en rekke måter. Det finnes flere standardløsninger fra start, men bilen er også fleksibel og kan spesialtilpasses etter egne ønsker. (Foto: Kia)

Her er en oversikt over noe av utstyret som følger med Pro- utgaven til kr. 449 900 eks. moms og levering:

16″ stålfelger med hjulkapsler

1×7,5″ + 1×12,9″ skjermer, navigasjonssystem og DAB-radio

11 kW ombordlader

ACC 1-sone automatisk klimaanlegg

Apple CarPlay™ og Android Auto™ trådløst

Armlene førerstol høyre side

Automatisk nødbrems for fotgjengere og syklister (FCA 1.5)

Ryggekamera med dynamiske hjelpelinjer

Batterivarme for optimal lading i kaldt vær inkl. forvarming før hurtiglading

Skyvedører på begge sider

Elektriske vinduer

Elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil med blinklys

Elektrisk parkeringsbrems

Oppvarmede forseter

Energieffektiv varmepumpe for oppvarming og kjøling

Adaptiv cruisekontroll med Stop & Og

Aktiv filholder (LKA)

Aktiv filkjøring (LFA)

Oppbevaringsrom i gulvet foran

Highway Driving Assist

Kia Connect

Manuell justering av ratt i høyde og lengde

Oppvarmet ratt

Mode 3 ladekabel med Type 2 kontakt (3-fas)

Nøkkelfritt system med startknapp

Parkeringssensorer foran og bak

LED-baklykter

LED-reflektor-frontlykter

Bakre dører sidehengslet

Trådløs mobillader

Føreroppmerksomhetsvarsling (Driver Attention Warning)

USB-C

Flere fakta om Kia PV5:

Nyttelast 690 kg

Lasterom med plass til to europaller

V2L uttak i lasterommet eller via ladeluken på opptil 3600 watt

Innlasting- og innsteg-høyde på 419 mm

Svingradius 5,5 m

Modulær 3-delt støtfanger

Android Automotive OS med god mulighet for tredje-parts apper

Ladeluke i front med lys

Dedikert EV-plattform konstruert for elektriske varebiler

Akustiske glass for lavt støynivå

Drag-koeffisient på 0.286 – den mest aerodynamiske bilen i sitt segment (ifølge Kia)

Flere unike kjøremoduser, blant annet «Snow-mode»

 

 

Annonse
Annonse

Les også

Annonse