Den første av Kias varebiler har fått betegnelsen PV5 Cargo, og har et stramt og futuristisk design som skal utnytte plassen innvendig veldig godt. Ifølge Kia er det lagt fokus på det praktiske og ikke minst komforten.
– Med samme gode kvalitet som kundene kjenner fra personbilene skal Kia nå for første gang gå inn i varebilmarkedet i Norge. Flere som har kjørt bilen mener den har et støynivå og en komfort man normalt finner i en personbil og ikke i en varebil, skriver Kia Norge i en pressemelding som ble sluppet samtidig som første pressevisningen i Norge, mandag 13. okt.
Stikkord for bilene skal være stor fleksibilitet, mange ombyggingsmuligheter og et stort forhandlernettverk fra start.
Leveringene av noen biler starter trolig i år eller senest rundt årsskiftet.

7år/150 000km garanti
Rekkevidden til Kia PV5 Cargo er oppgitt til over 400 kilometer, mens ladetid fra 10-80 prosent er 30 minutter. Startprisen er kr 449.900, eks. moms og leveringsomkostninger, for en L2H1- utgave.
– Det viktigste her er nok at vi har et godt fleksibelt produkt som står for samme kvalitet som personbilene våre. Derfor gir vi også samme garantien. 7år/150 000 kilometer. Kia har vært over 30 år i Norge og vi har solgt elbil siden 2015. Det gir en trygghet for firmaer og andre som har varebilen som et viktig verktøy, slår direktør i Kia Bil Norge, Thomas Meiner fast.
Han legger også til at man har solide Bertel O. Steen i ryggen som importør.
– Vi er veldig fornøyde med produktet og det er vårt viktigste salgsargument. Men, at prisen er så konkurransedyktig er også noe som gir oss stor tro på bilen. Flere store selskaper som er storforbrukere av varebiler har vært med i utviklingen av produktet, det merkes når du tar bilen i bruk, lover Meiner.
Hovedskjermen er på 12,9» og i tillegg har man en mindre informasjonsskjerm rett foran seg med hastighet, kameravisning av blindsonen, rekkevidde og mye mer. Man kan også bruke bilens kamera for å se bakover under kjøring. Enten på hele skjermen eller på deler av skjermen, for eksempel kombinert med kartvisning.

Strøm til verktøy
Lasterommet på PV5 er 2,25 meter langt, totalt volum er 4,4m3, og kan ta to europaller. Nyttelasten er på 690 kilo, og den leveres med skyvedører på begge sider. Bakdørene får 180 graders åpning. Varebilen har forhjulsdrift, og hengervekten er oppgitt til 750 kg.
Vehicle-to-Load (V2L) er på 3600 W, som gjør at man kan koble til det meste av verktøy, men også kaffetrakter og varmevifter.

Stor fleksibilitet
PV5 Cargo produseres i Korea. Det skal være lagt stor vekt på fleksibilitet, og det finnes en rekke muligheter for ombygginger. Så mange muligheter for tilpassinger og ombygginger er det på den nye varebillinjen, at Kia har bygget en egen fabrikk ved siden av selve bilfabrikken som kun skal jobbe med ombygginger.
Om bord i PV5 vil føreren ha svært godt utsyn fra store vinduer som også strekker seg lavt ned. Dette betyr at du får svært god oversikt i blindsonene. I tillegg kan man under kjøring på skjermen samtidig som man har kartvisning på, få opp live videobilde av trafikken bakover samt fugleperspektiv av bilen ovenfra.
Mange oppbevaringsløsninger
Det skal være lagt stor vekt på at arbeidshverdagen skal være enkel. I tillegg til en finner stor skjerm er det også fysiske knapper som gjør at sjåføren kan holde oppmerksomheten på veien.
I tillegg er det godt med oppbevaringsplass til alt fra matpakke til kulepenner. I døren er det plass til en 1,5 L flaske, og det er tre ulike lagringsrom bare i førerdørene. Også bak setene, under setet og i gulvet er det lagring med luker.
– Varebiler må være praktiske. Det brukes på en helt annen måte enn en vanlig bil. Du kan jo bare forestille deg alt en rørlegger eller en snekker skal ha med hver dag. For øvrig kommer det er godt knippe med muligheter for takstativ, ekstra lys og ikke minst innredningsmuligheter. Våre dyktige varebilselgere står nå klare til å skaffe deg den varebilen du har lyst på, forklarer Thomas Meiner.

Her er en oversikt over noe av utstyret som følger med Pro- utgaven til kr. 449 900 eks. moms og levering:
16″ stålfelger med hjulkapsler
1×7,5″ + 1×12,9″ skjermer, navigasjonssystem og DAB-radio
11 kW ombordlader
ACC 1-sone automatisk klimaanlegg
Apple CarPlay™ og Android Auto™ trådløst
Armlene førerstol høyre side
Automatisk nødbrems for fotgjengere og syklister (FCA 1.5)
Ryggekamera med dynamiske hjelpelinjer
Batterivarme for optimal lading i kaldt vær inkl. forvarming før hurtiglading
Skyvedører på begge sider
Elektriske vinduer
Elektrisk justerbare og oppvarmede sidespeil med blinklys
Elektrisk parkeringsbrems
Oppvarmede forseter
Energieffektiv varmepumpe for oppvarming og kjøling
Adaptiv cruisekontroll med Stop & Og
Aktiv filholder (LKA)
Aktiv filkjøring (LFA)
Oppbevaringsrom i gulvet foran
Highway Driving Assist
Kia Connect
Manuell justering av ratt i høyde og lengde
Oppvarmet ratt
Mode 3 ladekabel med Type 2 kontakt (3-fas)
Nøkkelfritt system med startknapp
Parkeringssensorer foran og bak
LED-baklykter
LED-reflektor-frontlykter
Bakre dører sidehengslet
Trådløs mobillader
Føreroppmerksomhetsvarsling (Driver Attention Warning)
USB-C
Flere fakta om Kia PV5:
Nyttelast 690 kg
Lasterom med plass til to europaller
V2L uttak i lasterommet eller via ladeluken på opptil 3600 watt
Innlasting- og innsteg-høyde på 419 mm
Svingradius 5,5 m
Modulær 3-delt støtfanger
Android Automotive OS med god mulighet for tredje-parts apper
Ladeluke i front med lys
Dedikert EV-plattform konstruert for elektriske varebiler
Akustiske glass for lavt støynivå
Drag-koeffisient på 0.286 – den mest aerodynamiske bilen i sitt segment (ifølge Kia)
Flere unike kjøremoduser, blant annet «Snow-mode»