Ombygd Cat-graver gjør det enklere for Richard

Annonse
Annonse

Et fall fra en stige i 2008 satte Richard Fromreide i rullestol, men det har ikke stoppet ham fra å følge drømmen. Nå er han i full drift som maskinfører hos Bertelsen & Garpestad i en spesialbygd Cat 340 HDW. – Jeg vil være selvstendig og bidra på lik linje med alle andre, sier Fromreide.

Richard Fromreide ble lam og sitter i rullestol etter å ha falt ned fra en stige da han jobbet som tømrer for 16 år siden.

Annonse

Han begynte å jobbe som maskinfører hos Bertelsen & Garpestad (B&G) i desember 2024, og har frem til nå kjørt en Komatsu 365. Men på MEFA, som ble arrangert på Forus i Stavanger i slutten av mai, sto hans nye beltegraver – Cat 340 HDW, som veier ca. 44,5 tonn.

For å komme seg inn og ut av Cat-graveren bruker Fromreide en spesialbygd heis med påmontert Gråtass-sete. (Foto: Njål Hagen)
For å komme seg inn og ut av Cat-graveren bruker Fromreide en spesialbygd heis med påmontert Gråtass-sete. (Foto: Njål Hagen)

Lokal ombygging

Maskinen er bygget om hos Pon Equipment avd. Sandnes. Her har mekaniker Stian Vestre installert innvendig heis, slik at Fromreide enkelt skal komme seg inn og ut av maskinen. Frontruten er byttet ut med sikkerhetsrute fra Xplosafe, som også er nødutgang og kan åpnes både fra inn- og utsiden. Vestre har montert L8-spaker hvor rullene styrer beltene (pedalene fungerer som vanlig), førersetet er utstyrt med firepunktssele, og det er montert bredere og mer ergonomiske armlener.

Selv om maskinen er bygget om, kan den også kjøres av funksjonsfriske. Noe som var helt essensielt da maskinførerne jobber 14-14-turnus, og maskinen skal gå i produksjon på et stort veianlegg på Askøy.

– Dette er første NextGen-maskin som er bygget om til bruk for en som sitter i rullestol, fortalte Stian Vestre, da vi besøkte Pon-anlegget tidligere i vår mens maskinen sto inne på verkstedet for ombygging.

Vestre forklarte at ombyggingen hadde tatt om lag to uker, og maskinfører Fromreide hadde vært innom flere ganger. Både for å følge arbeidet, men også for å teste ut løsningene og for å komme med innspill.

Stian Vestre, mekaniker hos Pon Equipment i Sandnes, har stått for ombyggingen. Han forteller at det har vært mye spesialtilpasninger og han har måttet 3D-printe flere komponenter. (Foto: Njål Hagen)
Stian Vestre, mekaniker hos Pon Equipment i Sandnes, har stått for ombyggingen. Han forteller at det har vært mye spesialtilpasninger og han har måttet 3D-printe flere komponenter. (Foto: Njål Hagen)

Selvhjulpen

For selv om Fromreide først begynte hos B&G på slutten av fjoråret, har han kjørt gravemaskin i lengre tid, men da mindre maskiner – 3,5, 8 og 16-tonn – og som ikke var tilpasset ham spesielt. Han har også kjørt tippbil på anlegg.

– Jeg vil klare meg selv, og ikke være avhengig av andre. Der jeg jobbet tidligere ble det litt lite oppdrag, og jeg begynte å se meg om etter noe annet. Jeg tok kontakt med en jeg kjenner hos B&G, og dagen etter tok jeg turen til B&Gs kontorer på Os og hadde en hyggelig prat med Per Inge Gravdal. Etter praten spurte jeg om veien videre, og han spurte om når jeg kunne begynne, sier Fromreide.

– Jeg fikk også velge maskin, og jeg mente bedriften var best tjent med å tilpasse en maskin i denne størrelsen. NAV har vært veldig imøtekommende, og dekket mye av kostnadene ved ombyggingen, sier han.

Cat-graveren var utstilt på standen til Pon Equipment under MEFA. Fra høyre: Per Inge Gravdal, maskinsjef Bertelsen & Garpestad, Kai Marius Klein, salgssjef Xplosafe, Christer Østerhus, selger Pon Equipment i Rogaland, og i maskinen, maskinfører Richard Fromreide. (Foto: Njål Hagen)
Cat-graveren var utstilt på standen til Pon Equipment under MEFA. Fra høyre: Per Inge Gravdal, maskinsjef Bertelsen & Garpestad, Kai Marius Klein, salgssjef Xplosafe, Christer Østerhus, selger Pon Equipment i Rogaland, og i maskinen, maskinfører Richard Fromreide. (Foto: Njål Hagen)

B&G-pakke

Ut over ombyggingen for å tilpasse Cat-graveren til Fromreide, er den utstyrt med «B&G-pakken» for maskiner i denne vektklassen.

– Den har blant annet HK-feste og skuff fra Klepp Mek, gummibeskyttelse i fronten og på bomsylinderne, gitterplate som forhindrer steiner å treffe nedre del av bomsylinderne, sparkeplate og stigbrett ved døra, og ekstra lyspakke, forteller maskinsjef Gravdal.

I tillegg er den utstyrt med X-Site maskinstyring fra Hella Maskin.

Etter MEFA ble maskinen transportert til veianlegget på Askøy, for å settes i produksjon.

– Dessverre får jeg ikke gleden av å være den første til å kjøre maskinen. Jeg er på friperioden min nå, og må vente i to uker før jeg kan heise meg inn i maskinen ute på anlegget for første gang, sier Richard Fromreide.

Annonse
Annonse

Les også