Nye Ford Ranger ladbar hybrid er en kraftigere, raskere og rimeligere variant av Norges og Europas mest solgte pickup. Nå er de første bilene på vei til Norge.
Med en drivlinje på 281 hk, 697 Nm dreiemoment, 3500 kg hengervekt og opptil ett tonn nyttelast, leverer nye Ranger ladbar hybrid bedre ytelser enn toppmodellen Ranger Raptor. Samtidig har den en lavere pris enn dagens rimeligste Ranger-varianter.
– Dette er den sterkeste Ranger vi noen gang har hatt. Den ladbare hybridmotoren gir ikke bare kraft og kapasitet, men gjør bilen svært konkurransedyktig på pris. Her får du alle fordelene med elektrisk drift kombinert med alle egenskapene som har gjort Ranger til den mest solgte pickupen både i Norge og Europa. Det gjør denne modellen til et enda mer attraktivt valg i det mellomstore pickup-segmentet, sier salgssjef for nyttekjøretøy i Ford Motor Norge, Espen Markussen.
Så langt i år er mer enn hver andre pickup som er solgt i Norge en Ford, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Mens Ford Ranger/Ranger Raptor troner på toppen, er den helelektriske pickupen F-150 Lightning på en tredjeplass. Fords markedsandel så langt i år er på hele 55 prosent i pickupmarkedet.

Pro Power
Nye Ranger ladbar hybrid er tilgjengelig som en eksklusiv Stormtrak-lanseringsutgave, i tillegg til Wildtrak og en velutstyrt XLT-variant.
Med nye Ranger ladbar hybrid introduserer Ford nå for første gang også en kraftig forsterket Pro Power Om bord-løsning med mulighet for et strømuttak på opptil 6,9 kW direkte fra bilens batteri. Dette sikrer drift av strømkrevende verktøy eller lading av flere enheter samtidig – enten det er til jobb eller fritid.
– Nye Ranger ladbar hybrid kan gjøre alt det en Ranger med dieselmotor gjør, og du får i tillegg alle fordelene elektrisk kraft gir – som mer dreiemoment når du trenger det eller mulighet for utslippsfri kjøring i byene og strøm til å arbeide når du er på steder hvor det ikke er strøm tilgjengelig, sier Markussen.
Bensin og strøm
Drivlinjen i nye Ranger ladbar hybrid er Fords 2.3-liters EcoBoost bensinmotor, en 10-trinns automatgirkasse, en 75 kW elektrisk motor og et 11,8 kWh (netto) batteri. Et dreiemoment på opptil 697 Nm fra den kombinerte elmotoren og bensinmotoren er det høyeste som finnes i en serieprodusert Ranger, og toppeffekten på 281 hk er mer enn det 3.0-liters V6 turbodiesel-versjonen av Ranger tilbyr.
Ifølge Ford lades batteriet opp på under fire timer med en 16A hjemmelader. Med full lading kan Ranger PHEV kjøre opptil 43 km på ren elektrisitet, noe som er mer enn den daglige kjørelengden til mer enn halvparten av Ranger-kundene, ifølge undersøkelser Ford har gjort.

Bedre fremkommelighet
Den ladbare hybridteknologien i Ranger bygger på en modulbasert hybridgirkasse (MHT), som skal gi en sømløs overgang mellom elektrisk drift og bensinmotor. En spesialtilpasset clutch kobler inn bensinmotoren ved behov, og skal sikre at pickupen hele tiden bruker den mest effektive, økonomiske og optimale kraftkilden for fremdrift.
Ranger ladbar hybrid er utstyrt med det nye e-4WD-systemet, som inkluderer en 2-trinns fordelingskasse og differensialsperre på bakakselen. Systemet sender automatisk krefter til alle de fire hjulene, enten med bensinmotoren, den elektriske motoren eller en kombinasjon av disse to, for hele tiden å sørge for best mulig fremkommelighet.
Føreren kan velge mellom kjøremodusene normal, øko, glatt, tauing, gjørme/hjulspor og sand, og få optimal distribusjon av dreiemoment til hjulene i forhold til de rådende vei- og føreforholdene.