Annonse
Annonse

Første el-renovasjonsbil i Nord-Norge

Masternes Gjenvinning AS har tatt i bruk en elektrisk Scania 25 L renovasjonsbil for å hente husholdningsavfall i Vadsø kommune i Finnmark.

Ifølge en pressemelding fra Norsk Scania, er dette den aller første renovasjonsbilen som kjøres på strøm i Nord-Norge. Masternes Gjenvinning håndterer næringsavfall over store deler av Finnmark, og har i tillegg innhentingen av husholdningsavfallet i Vadsø.

Annonse

Selskapet har en flåte på 25 lastebiler, og den nye Scania 25 L-en er den første av fire elektriske lastebiler som skal fases inn i nær fremtid.

Ikke krav – ennå

Da Masternes skrev avtalen med Vadsø kommune, var det krav om Euro 6-motor, og ikke nullutslippsbil. Samtidig varslet kommunen at et slikt krav ville komme ved neste kontraktsrunde.

GLEDER SEG: Det blir en helt ny arbeidshverdag for Jan-Tore Ananiassen (t.v.), Stian D. Larsen og Hans Henrik Kristiansen som gleder over ny renovasjonsbil. (Foto: Norsk Scania)
GLEDER SEG: Det blir en helt ny arbeidshverdag for Jan-Tore Ananiassen (t.v.), Stian D. Larsen og Hans Henrik Kristiansen som gleder over ny renovasjonsbil. (Foto: Norsk Scania)

Rutene som sjåfør Jan-Tore Ananiassen og kollega Stian D. Larsen kjører, er stort sett rundt 10 mil om dagen. Erfaringene etter noen ukers testing og innkjøring er, ifølge pressemeldingen, at de har igjen rundt 40 prosent av batterikapasiteten når de er ferdige for dagen. I tillegg har de muligheten til å lade når de er inne til lunsj. Derfor er ikke rekkevidde noen utfordring.

Fantastisk å kjøre

– Jeg har vært en diesel- og bensinmann i alle år, men nå kjører jeg på strøm både på jobb og privat, sier Jan-Tore. Og han vil ikke bytte tilbake.

– Denne lastebilen er helt fantastisk å kjøre og jobbe med. Det aller beste er stillheten, sier han. Med Scanias lave L-hytte er det bare ett trinn for å komme inn og ut av bilen. Store og brede dører med brede stigtrinn gjør det enkelt og sikkert å entre bilen, ifølge sjåføren.

TRE FRAKSJONER: Det er totalt tre kamre for avfall på den nye renovasjonsbilen. Det fremre og midtstilte kammeret er for matavfall, mens de to bak brukes til restavfall, papp og papir eller plast. (Foto: Norsk Scania)
TRE FRAKSJONER: Det er totalt tre kamre for avfall på den nye renovasjonsbilen. Det fremre og midtstilte kammeret er for matavfall, mens de to bak brukes til restavfall, papp og papir eller plast. (Foto: Norsk Scania)

Økonomisk

Finnmark har historisk hatt de laveste strømprisene i Norge. Dermed blir det noen hundrelapper i måneden i strømkostnader for å lade bilen på eget anlegg over natta. Besparelsen i forhold til å fortsatt kjøre dieselbil har de beregnet til ca. 200.000 kroner i året.

– Nå starter vi hver dag med “full tank” og behøver aldri innom bensinstasjonen for å fylle, sier Hans Henrik Kristiansen som er avdelingsleder for Masterens i Vadsø. De har en lader som gir 43 kW i effekt på anlegget, og det holder til å fullade bilen over natten.

BEHAGELIG: Den nye arbeidsplassen til Jan-Tore Ananiassen er helt stille når han er ute og kjører. I tillegg er den lett å komme inn og ut av. (Foto: Norsk Scania)
BEHAGELIG: Den nye arbeidsplassen til Jan-Tore Ananiassen er helt stille når han er ute og kjører. I tillegg er den lett å komme inn og ut av. (Foto: Norsk Scania)

Færre ruter

Med ny bil har også Masternes kunnet optimalisere rutene sine og kjøre færre turer rundt til de 2400 abonnentene. Den nye bilen med påbygg fra Faun har tre kamre som gjør at de kan ta med restavfall, matavfall og enten papir eller plast på samme turen. Dette løses ved at papir og plast hentes på annenhver innsamling. Totalt vil den nye bilen redusere behovet for å kjøre fem til seks ruter i måneden.

Faste ruter

– Vi er godt i gang med å elektrifisere vår virksomhet. Vi venter på en elektrisk krokbil fra Scania som skal kjøre med modulhenger og 60 tonn inn til vårt anlegg i Tana Bru, sier Rune Larsen, daglig leder i Masternes Gjenvinning.

Besparelsen på å kjøre den nye elektriske renovasjonsbilen i forhold dieselbil har Masternes Gjenvinning beregnet til ca. 200 000 kroner i året. (Foto: Norsk Scania)
Besparelsen på å kjøre den nye elektriske renovasjonsbilen i forhold dieselbil har Masternes Gjenvinning beregnet til ca. 200 000 kroner i året. (Foto: Norsk Scania)

Det første de gjorde for å elektrifisere, var å fase ut alle administrasjonsbiler på bensin og diesel over til strøm. Det neste trinnet var å fjerne interne transporter i anlegget fra å bruke hjullastere til transportbånd. Det siste store utslippskuttet de har gjort, var da gravemaskinen som sorterer avfall, ble erstattet med en elektrisk drevet maskin med kabeltilkobling. Dermed ble halvparten av dieselforbruket på hovedanlegget fjernet.

Annonse
Annonse

Les også

Annonse