Nylig fikk RailCom overlevert en Volvo EWR170E High Rail som er tilpasset alle skinneløsninger. Dette er første Volvo-hjulgraveren som er levert med denne typen jernbaneunderstell.
Volvo EWR170E-maskinen ble nylig overlevert til RailCom ved Volvo Maskins hovedkontor i Drøbak. Den spesialbygde hjulgraveren skal brukes på mange av RailComs prosjekter rundt om i landet.
Hjulgraveren er bygget om hos CE Engineering Solutions (CEES) i Malmø, som er et selskap i Volvo-konsernet. CEES bygger om og tilpasser det meste av Volvo-maskiner for å oppfylle kundenes spesifikke behov.

Runar Borgen, mekaniker hos Volvo Maskin, har bygd om og tilpasset EWR170-maskinen i henholdt til ønsker fra RailCom etter at den var ferdig hos CE Engineering Solutions (CEES) i Malmø. (Foto: Njål Hagen)
High Rail
– RailCom-maskinen er verdens første EWR170E som er bygget om til High Rail med drift og brems på railkassetten, sier Dag Bjørnar Dønnum Jensen, distriktssjef for Volvo Maskin i Akershus.
På tidligere jernbaneombygde hjulgravere fra Volvo skjer fremdriften kun via maskinens gummihjul. RailCom-maskinen er av kategori 9B der kjøringen enten skjer ved at gummihjulene virker på skinnehjulene eller ved at gummihjulene virker direkte mot skinnen.
En spesiell motvekt fra fabrikken gir en bakre svingradius på kun 1690 mm. Dette er gjort mulig ved at det er lagt til en ekstra motvekt på 2000 kg under overvognen i bakkant.

Det er gjort mange tilpasninger på Volvo EWR170-maskinen til RailCom. De tre «skivene» som sees i bakkant og under overvogna er ekstra motvekt på 2000 kg. Dette for å gjøre overhenget bak mindre. (Foto: Njål Hagen)
Tilpasset alle skinner
Det som skiller denne versjonen fra tidligere jernbanemaskiner fra Volvo er at den tilfredsstiller de strengeste og nyeste kravene, og er tilpasset for bruk på både jernbane-, trikke- og t-bane-skinner.
– Stadig flere skinneganger får akseltellere. Disse stikker litt over skinnene og ved bruk av maskinens originale hjul trykkes akseltellerne i stykker, sier Mikael Eriksson, maskinansvarlig hos RailCom. På skinneganger hvor det er akseltellere skal kun maskiner med drift og brems på railkassetten benyttes.
Akseltellerne gjør nettopp det de heter – teller antall aksler, og er en sikkerhetsinnretning for å hindre ulykker/skader på skinnegangen.
Akselteller er en innretning som brukes på jernbanen for å registrere passerende tog. Sensorer festes til skinnestrengen i hver ende av en blokk, og hver gang en aksling passerer over den, økes en blokkteller. Et deteksjonspunkt består av to individuelle sensorer. I normaldrift kan en med to sensorer finne togets kjøreretning ut i fra rekkefølgen sensorene passeres. Når toget passerer deteksjonspunktet i den andre enden av blokken, minkes blokktelleren. Står blokktelleren i null, antar man at sporet er ledig for neste tog. (Kilde: Wikipedia)
Sikkerhetssystemer
For å oppfylle kravene for jernbanearbeid er maskinen utstyrt med en rekke sikkerhetssystemer.
- Et aktivert høyde- og svingbegrensningssystem begrenser bevegelsen både vertikalt og horisontalt, noe som muliggjør arbeid under elektriske ledninger og parallelt med andre jernbanespor.
- Et RCI/RCL-system (Rated Capacity Indicator/limiter) overvåker belastningen, advarer føreren og begrenser løfte- og svingebevegelsen ved overbelastning for å forhindre veltefare.
- Når maskinen brukes utenfor skinnegangen, kan begrensningssystemene deaktiveres.
- Maksimal hastighet ved kjøring på jernbanespor i Norge er 30 km/t (20 km/t i Sverige og 25 km/t i Danmark).
- Maskinen har nødstopp både innvendig og utvendig som kobler ut de hydrauliske funksjonene og stanser motoren.
- Jording av hele maskinen er sikret.
- Maskinen har også et nødbetjeningssystem med en manuell hydraulisk pumpe og hydraulikkslanger.
- Maskinen er også utstyrt med en rekke hurtigkoblinger på viktige deler som gjør det mulig å posisjonere maskinen slik at den kan taues bort.

Maskinfører Dag Runar Larsen, som for øvrig har vært involvert i hele prosessen før, under og etter bestilling av den nye Volvo EWR170E, fikk gleden av å kjøre den opp på hengeren. Etter litt små tilpasninger hos RailCom skal maskinen settes i drift på Rørosbanen. (Foto: Njål Hagen)
Volvo EWR170E:
Railshjul diameter 600 mm
Sporvidde 1435 mm
Total vekt 21-23 tonn (avhengig av utstyr)
Bakre svingradius 1690 mm
Hastighetsbegrensning (maks) 30 km/h (NO)
Hastighetsbegrensning (maks) vei 30 km/t
Dekk Westlake CL626
Drift- og parkeringsbrems på alle railshjul
Sikkerhetsglass fra Xplosafe
BM HK-feste i railkassett
RailCom AS:
RailCom er et privat entreprenørselskap med spesialisering innen nybygging og vedlikehold av jernbane, trikk, t-bane og telekommunikasjon knyttet til banedrift. Hovedkontoret ligger i Lillestrøm.
Selskapet ble etablert av ansatte i 2009, og i høsten 2016 sikret Baneservice AS seg en andel på 57 prosent av aksjene. Denne andelen ble økt til 100 prosent i 2022 da Baneservice kjøpte opp resterende aksjer i RailCom.