Økt etterspørsel etter Volvo på gass

Etterspørselen etter Volvos gassdrevne lastebiler stiger, og salget økte med over 25 prosent i 2024. Ved bruk av fornybart drivstoff kan CO2-utslippene reduseres med opptil 100 prosent.

Etterspørselen etter Volvos gassdrevne lastebiler vokser på det globale markedet. Volvo Trucks har nå solgt over 8000 biler på verdensbasis. I løpet av 2024 økte salget med 25 prosent, med Sverige, Norge, Nederland, Spania og Storbritannia som de største markedene.

Volvos gassmotorer er tilgjengelig i modellene Volvo FM, FH og FH Aero. De kan kjøre på både biogass, et fornybart drivstoff laget av organisk avfall, og flytende naturgass (LNG).

Annonse

Anleggskjøring

Med en rekkevidde på opptil 1000 kilometer er disse lastebilene godt egnet til langtransport, regional kjøring og anleggsoppdrag. De skal utgjøre et reelt alternativ for transportører og oppdragsgivere som ser etter mer bærekraftige løsninger med lavere utslipp.

– Mange av kundene våre velger å bytte ut diesellastebiler med gassdrevne lastebiler som en enkel måte å kutte CO2-utslippene her og nå, sier Jan Hjelmgren, produktsjef i Volvo Trucks, i en pressemelding.

– Våre gassdrevne lastebiler gir en reell vinn-vinn-situasjon for transportbedrifter, ved at de kombinerer lavere eierkostnader med redusert karbonavtrykk, uten at det går ut over produktiviteten.

Nettverk av fyllestasjoner

Flere land har allerede et godt utbygd nettverk av fyllestasjoner for gass, og tilgangen på biogass er stadig bedre, ifølge meldingen. Den globale produksjonen av biogass økte med 21 prosent i 2024*. Det skal gi mange transportører mulighet til å redusere CO2-utslippene sine med opptil 100 prosent.

Biogass er dessuten et konkurransedyktig alternativ til diesel i markeder som tilbyr skattefordeler og subsidier for fornybare drivstoff og lavutslippskjøretøy. Også flytende naturgass gir miljøgevinst, med opptil 20 prosent lavere CO2-utslipp sammenlignet med diesel, målt fra tank til hjul, ifølge Volvo Trucks.

Lik kraft og ytelse

Volvo tilbyr avansert gassmotorteknologi basert på den velprøvde og bestselgende D13-dieselmotoren. Resultatet skal være lastebiler med samme kraft og ytelse som dieseldrevne kjøretøy, men med langt lavere CO2-utslipp.

– Våre gassmotorer utmerker seg på flere områder, og vi ser at de leverer bedre enn konkurrentene når det gjelder effekt, dreiemoment, motorytelse og drivstofføkonomi, sier Jan Hjelmgren.

– Sjåførene trekker også frem lavt støynivå, gode kjøreegenskaper og høy komfort som store fordeler med våre gassdrevne lastebiler. Vi mener dette er teknologi med stort potensial på veien mot utslippsfri transport.

* Ifølge en rapport fra European Biogas Association

Fakta om CO2-reduksjon med gassdrevne lastebiler (Kilde: Volvo Trucks):

  • Å bytte fra diesel til flytende naturgass kan redusere CO2-utslippene med opptil 20 prosent, målt fra tank til hjul.
  • Ved bruk av biogass kan utslippene kuttes med opptil 100 prosent fra brønn til hjul.
  • Biogass lages av råstoffer som husholdningsavfall, landbruksavfall og kloakk.
  • Biogass har samme egenskaper som flytende naturgass når det gjelder ytelse, lagring og fylling og kan derfor brukes i samme infrastruktur.

 

 

Om Volvos gassdrevne lastebiler:

  • Volvo leverer gassdrevne varianter av modellene Volvo FM, FH og FH Aero, tilgengelig i 4×2, 6×2 og 6×4, både trekkvogner og lastebiler, godkjent for totalvekter opptil 60 tonn.
  • Volvos G13 LNG-motor bygger på den anerkjente D13-dieselmotoren med Euro 6-standard, og finnes i tre effektversjoner: 420 hk / 2100 Nm, 460 hk / 2300 Nm og 500 hk / 2500 Nm.
  • Den største drivstofftanken rommer 225 kg gass, noe som gir en rekkevidde på opptil 1000 km.
  • Lastebilene benytter HPDI-teknologi (High Pressure Direct Injection) levert av Cespira, som bidrar til høy drivstoffeffektivitet.
  • Systemet bruker en liten mengde diesel for tenning, og når man benytter HVO (Hydrobehandlet Vegetabilsk Olje) som tenningsdrivstoff, kan CO2-utslippene reduseres med opptil 100 prosent sammenlignet med en konvensjonell diesellastebil.
  • Biogass er et viktig fornybart drivstoff i forbrenningsmotorer og inngår i Volvos langsiktige strategi for å nå netto nullutslipp innen 2040.
  • Volvo Trucks jobber mot nullutslipp gjennom en tredelt teknologistrategi bestående av: batterielektriske kjøretøy, brenselcelle-elektriske kjøretøy og forbrenningsmotorer som går på fornybare drivstoff.