Bedriftsleder og lærervikar

Som daglig leder for anleggsgartnerbedriften Løvind Hage, er Eivind Vindheim en travel mann. Likevel var han ikke vanskelig å be da den lokale anleggsgartnerlinja ved Stend videregående skole trengte lærervikar noen måneder.

– En lærer på Vg2 Anleggsgartner ble sykemeldt rett før jul, og da trengte de en vikar. Opplæringskonsulent Stian Eikevik fra OKAB ringte meg og spurte om en av oss i bedriften kunne tenke oss å gjøre det. Dette var jo på vinteren, og det er ikke høysesong for oss, så jeg sa at det måtte vi klare. Hadde det vært nærmere sommeren ville det ikke fungert, sier Eivind Vindheim.

– Jeg hørte først med Stefano Stipetic Løvaas, som jeg driver firmaet sammen med, om han ville gjøre det. Det er tross alt han som er anleggsgartnermester av oss. Men han var ikke helt komfortabel med tanken på å være lærer, så det endte med at jeg tok det selv, smiler Eivind.

Annonse

– Firmanavnet vårt er forresten kombinasjonen av våre etternavn; Løvaas og Vindheim.

Vg2-elevene er i ferd med å etablere en fin uteplass med skiferheller, og mure opp en trapp med brostein og kantstein. (Foto: Runar F. Daler)

Vg2-elevene er i ferd med å etablere en fin uteplass med skiferheller, og mure opp en trapp med brostein og kantstein. (Foto: Runar F. Daler)

Veldig «hands on»

Vi møter lærervikar Eivind sammen med kontaktlærer Sveinung Berland ute på skoleområdet ved Stend vgs. i bydelen Fana i Bergen. Bak dem er Vg2-elevene i ferd med å etablere en fin uteplass med skiferheller, og mure opp en trapp med brostein og kantstein.

– Det er gøy for elevene å gjøre et ordentlig arbeid som faktisk blir stående, i stedet for bare å øve på noe som må rives ned igjen. Steinene og mye av materialene de bruker, har vi fått av lokale bedrifter som har hatt det til overs fra sine anleggsgartnerprosjekter, sier kontaktlærer Sveinung, som selv har bakgrunn som anleggsgartner.

– Det er veldig fint å ha Eivind her, for han er jo ute og jobber som anleggsgartner til daglig. Elevene får dermed en veldig «hands on»-lærer som kan vise dem akkurat hvordan ting foregår der ute nå. Kanskje har han noen nye, lure løsninger å lære bort, som vi andre ikke har fått med oss, sier han.

Lærervikar Eivind sammen og kontaktlærer Sveinung Berland. (Foto: Runar F. Daler)

Lærervikar Eivind sammen og kontaktlærer Sveinung Berland. (Foto: Runar F. Daler)

«Eksploderer» rundt påsketider

Løvind Hage er en relativt liten bedrift, med fem ansatte og en lærling. Hvordan har sjefen selv i det hele tatt tid til å være lærervikar?

– Jeg har vært her nå siden 2. januar og skal holde på ut mars. På mandager er det teoriundervisning med voksenlærlinger, på tirsdager praktisk undervisning med Vg1-elevene, mens det på torsdager og fredager er praktisk undervisning med Vg2-elevene. Det betyr at på onsdager, når jeg har helt fri fra skolen, samt noen timer de andre dagene når jeg ikke har undervisning, så har jeg tid til å dra på befaringer, regne på jobber og ta meg av diverse administrative oppgaver, forklarer Eivind.

– Vi har også blitt nødt til å fordele oppgavene litt annerledes internt så lenge jeg holder på her. Vanligvis «eksploderer» det gjerne med henvendelser rundt påsketider, men da er jeg jo ferdig her, så det bør gå helt fint.

– Eivind er fantastisk som lærer. Vi lærer interessante nye ting av ham – kanskje også litt andre metoder enn vi lærer av de andre, sier Vg2-elev Sigurd Olav Myksvoll (18). (Foto: Runar F. Daler)

– Eivind er fantastisk som lærer. Vi lærer interessante nye ting av ham – kanskje også litt andre metoder enn vi lærer av de andre, sier Vg2-elev Sigurd Olav Myksvoll (18). (Foto: Runar F. Daler)

Akkurat passe streng

Vg2-elevene har fem ukers utplassering i løpet av året. To uker har de allerede gjennomført, mens de tre siste skal de ha før påske. En av elevene i klassen, Sigurd Olav Myksvoll (18), hadde sine to praksisuker nettopp hos Løvind Hage, og de tre siste skal også tilbringes der. Han er strålende fornøyd med lærervikaren.

– Eivind er fantastisk som lærer. Vi lærer interessante nye ting av ham – kanskje også litt andre metoder enn vi lærer av de andre. Han er dessuten akkurat passe streng, så det er god orden, men han blir aldri sint hvis man gjør noe feil; da viser han oss bare hvordan det skal gjøres, sier Sigurd Olav. Han håper det også på en læreplass hos Løvind Hage når han er ferdig på skolen.

– Ja, det håper jeg virkelig! Jeg koste meg skikkelig da jeg var på utplassering der, så en læreplass tror jeg ville blitt kjempebra.

Var telekomingeniør

Eivind Vindheim gjør åpenbart en god figur som lærervikar. Selv har han imidlertid ingen formell utdannelse i anleggsgartnerfaget.

– Jeg har faktisk en mastergrad innen telekommunikasjon fra NTNU, og jeg jobbet som telekomingeniør i Aker Solutions fra 2008 til 2021. Men jeg hadde jobb hos anleggsgartnerfirmaet som nå heter Løvaas Maskin mens jeg studerte. Det var forresten der jeg traff Stefano Stipetic Løvaas, som jeg driver sammen med nå, forteller Eivind.

– Etter hvert syntes jeg det ble for mye tid foran PC-en og for lite tid ute, så jeg starta et enkeltmannsforetak og tok på meg mindre anleggsgartneroppdrag. Jeg fikk også et par-tre ansatte etter hvert, mens jeg fremdeles jobbet for Aker Solutions. Men så, i 2017, ringte Stefan og spurte om vi ikke skulle starte en anleggsgartnerbedrift sammen. Da var jeg ikke vanskelig å be, og Løvind Hage AS ble opprettet våren 2018.

Eivind synes det har vært en god erfaring å være lærervikar. – Jeg tror det har vært sunt og positivt for alle parter, sier han. (Foto: Runar F. Daler)

Eivind synes det har vært en god erfaring å være lærervikar. – Jeg tror det har vært sunt og positivt for alle parter, sier han. (Foto: Runar F. Daler)

Veldig givende

At Eivind ikke hadde «riktig» utdannelse gjorde ingenting, ifølge ledelsen ved Stend vgs., ettersom han hadde så mye erfaring fra faget. Det viste seg å være en god avgjørelse, først og fremst for elevene, men også for Eivind selv.

– Det har vært overraskende kjekt å få være med på dette. Ikke minst har det vært artig å se utviklingen til elevene. Å kunne være med og påvirke dem i positiv retning, har vært veldig givende. Enkelte elever har gått fra å være litt passive og usikre, til å blomstre opp og ta initiativ. Det har vært skikkelig gøy, sier han fornøyd.

– I tillegg har det vært en god utvikling for meg selv. Jeg har måttet gjøre en god del ting jeg ikke var vant til, og fått jobbe tett med mange ungdommer over tid. Jeg tror det har vært sunt og positivt for alle parter, avslutter Eivind Vindheim.