Skal hindre steinsprut fra lastebiler

En norsk oppfinnelse hindrer farlig steinsprut fra tvillinghjul. Vi ble med til det nye Sotrasambandet, Norgeshistoriens største samferdselskontrakt, der produktet er under utprøving.

På det enorme prosjektet utenfor Bergen, kjører tippbiler inn og ut av anlegget til alle døgnets tider. En typisk utfordring er da at steiner kiler seg fast mellom tvillinghjulene, noe som representerer en stor fare i trafikken. Det hender nemlig at disse steinene, som gjerne veier en kilo eller mer, blir skutt ut i stor fart mens lastebilene er ute på veien, og både biler og eventuelle myke trafikanter er utsatt. Norske Rockstop har utviklet en sensor som registrerer når steiner sitter fast mellom tvillinghjulene, slik at føreren kan fjerne dem før de kan gjøre skade.

Fikk selv en stein i frontruta

– Det skjer daglig at jeg får steiner i hjulene! Jeg har punktert mange hjul på grunn av det, sier lastebilsjåfør Lene Morken, som har kjørt for bergensfirmaet Rivenes i 23 år.

Annonse

– Rett som det er spretter disse steinene ut fra hjulene i fart. Jeg fikk selv en stein i frontruta her om dagen, fra en tippbil foran meg, sier hun og peker på en sprekk i frontruta.

– Det viktigste for meg er at Rockstop gir en ekstra trygghet. For når jeg vet at steinene blir oppdaget raskt, blir de ikke en fare for andre, sier lastebilsjåfør Lene Morken hos Rivenes AS. Noen dager før vi var på besøk fikk hun selv en stein i frontruta, som spratt ut av tvillinghjul på en tippbil foran henne. (Foto: Runar F. Daler)

– Det viktigste for meg er at Rockstop gir en ekstra trygghet. For når jeg vet at steinene blir oppdaget raskt, blir de ikke en fare for andre, sier lastebilsjåfør Lene Morken hos Rivenes AS. Noen dager før vi var på besøk fikk hun selv en stein i frontruta, som spratt ut av tvillinghjul på en tippbil foran henne.
(Foto: Runar F. Daler)

– Jeg har kjørt med Rockstop i noen måneder nå, og det fungerer fantastisk bra. Av og til hører eller merker man jo hvis man har stein mellom hjulene, men slettes ikke alltid. Med dette systemet oppdager jeg det med én gang, så jeg kan fjerne den og dermed hindre både trafikkfarlige situasjoner og punkteringer, sier hun fornøyd.

Enkelt og smart

Innretningen som Rockstop har utviklet er like enkel som den er smart; den består av en «pinne» av hard plast som er festet på innsiden av skjermen over hjulene. Denne pinnen, eller «pisken» som den også kalles, registrerer når noe har kilt seg mellom hjulene, og sjåføren får beskjed umiddelbart.

Marius Eng Håkerud, daglig leder i Rockstop, viser frem «pisken» og festeanordningen. Systemet har vært i bruk over flere år, og har avdekket oppsiktsvekkende høye tilfeller av farlige steiner i klem. (Foto: Runar F. Daler)

Marius Eng Håkerud, daglig leder i Rockstop, viser frem «pisken» og festeanordningen. Systemet har vært i bruk over flere år, og har avdekket oppsiktsvekkende høye tilfeller av farlige steiner i klem. (Foto: Runar F. Daler)

– Det lyser og piper i et display inne i hytta når sensoren registrerer stein. På den måten slipper man at steinen gnager seg innover og lager hull i dekkene eller i skjermene, eller at den i verste fall skytes ut i veibanen der andre trafikanter ferdes, sier Marius Eng Håkerud, daglig leder i Rockstop.

– Vi kan også, ved hjelp av GPS og en skyløsning, loggføre nøyaktig hvor dette skjer, slik at man på den måten kan peke ut spesielt utsatte områder og dokumentere det, forklarer han.

Displayet i hytta lyser og piper når noe sitter mellom tvillinghjulene. Man kan se hvilke hjul det dreier seg om. (Foto: Runar F. Daler)

Displayet i hytta lyser og piper når noe sitter mellom tvillinghjulene. Man kan se hvilke hjul det dreier seg om. (Foto: Runar F. Daler)

Krav om steinvarslingssystem

Daglig leder Håkerud forteller at systemet har vært i bruk over flere år, og det har avdekket oppsiktsvekkende høye tilfeller av farlige steiner i klem.

– Veidekke har brukt det siden mai 2023, og siden i fjor høst har det vært i bruk her på Sotrasambandet. På alle 10 prosjekter har vi totalt registrert hele 1650 steiner som har sittet fast mellom tvillinghjul. Det tilsvarer et gjennomsnitt på 1,03 stein per dag, for hver lastebil, sier han.

– Her på dette prosjektet har allerede tre aktører tatt det i bruk – Sartor & Drange, Rivenes og Bjørnars Transport. Veidekke har nå stilt krav om et steinvarslingssystem i sine nye prosjekter, og Sotra Link vurderer å stille krav om det samme til alle sine massetransportører, forteller Håkerud, før han ramser opp tre hovedfordeler med Rockstop:

– For det første øker man sikkerheten betraktelig, ved at man får sjekket samtlige tvillinghjul til enhver tid. For det andre gir det mer effektivitet, fordi man sparer tid på å slippe å undersøke hjulene manuelt. Og for det tredje unngår man høyst sannsynlig at steinen gnager hull i dekkene, fordi de blir oppdaget tidlig. Dermed slipper man punktering, og man sparer penger.

Magnus Fjeld har kjørt lastebil i 43 år og kan bekrefte at det er vanlig å få steiner mellom hjulene. – Det skjer det vel et par-tre ganger hver eneste dag, forteller han. (Foto: Runar F. Daler)

Magnus Fjeld har kjørt lastebil i 43 år og kan bekrefte at det er vanlig å få steiner mellom hjulene. – Det skjer det vel et par-tre ganger hver eneste dag, forteller han. (Foto: Runar F. Daler)

Skjer to-tre ganger hver dag

Magnus Fjeld, som er lastebilsjåfør for Sartor & Drange, er også meget godt fornøyd med Rockstop.

– Jeg har kjørt stor bil i 43 år nå, de siste 10 årene for Sartor & Drange. Her på prosjektet kjører jeg vel 20-30 lass om dagen, og jeg kan bekrefte at det er vanlig å få steiner mellom hjulene. Det skjer vel et par-tre ganger hver eneste dag, forteller han.

– Rockstop er et veldig bra hjelpemiddel. Når det registrerer en stein i hjulene, lyser og piper displayet i hytta, og jeg kan se nøyaktig hvilket hjul det dreier seg om. Så går jeg ut og fjerner den. Tidligere måtte jeg jo ut og sjekke manuelt. Her på Sotra Link er det faktisk krav om å sjekke hjulene for stein hver eneste gang man kjører ut av anlegget, forteller han.

– Med Rockstop er vi helt sikre på at vi finner steinene, sier daglig leder i Rivenes AS, Bjørn Rivenes. Han fremhever også hvor mye tid de sparer på å bruke systemet. (Foto: Runar F. Daler)

– Med Rockstop er vi helt sikre på at vi finner steinene, sier daglig leder i Rivenes AS, Bjørn Rivenes. Han fremhever også hvor mye tid de sparer på å bruke systemet. (Foto: Runar F. Daler)

Gir en ekstra trygghet

– Men alle vet jo likevel hvor lett det er å glemme å sjekke det. Med Rockstop er vi helt sikre på at vi finner steinene, skyter Bjørn Rivenes inn. Han er daglig leder i Rivenes AS. Han poengterer også tidsbesparelsen ved å bruke systemet.

– Vi kjører 25 lass hver dag, og må kontrollere to ganger per lass. Legger man til grunn ett minutt per kontroll, så sparer vi 50 minutter hver dag. Det innebærer at vi kan kjøre to lass mer hver eneste dag per bil, sier han. Sjåfør Lene Morken er enig:

– Vi sparer helt klart mye tid, også fordi det går mye raskere å få ut steinene. Tidligere brukte vi gjerne en stropp å fjerne steinene med. Vi festa den rundt steinen og opp i en krok på kassa, før vi løfta opp kassa og steinen løsnet. Nå rekker ikke steinene å sette seg så godt fast, i og med at de blir oppdaget så raskt. Dermed kan jeg stort sett enkelt fjerne dem med hendene, forklarer hun.

– Men det viktigste for meg er at Rockstop gir en ekstra trygghet. For når jeg vet at steinene blir oppdaget raskt, blir de ikke en fare for andre, avslutter hun.