Samlasting: Ber om nytt og konkret svar fra statsråden

Morten Stordalen (FrP) stilte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) spørsmål om det kan bli lov å frakte dieseltanker sammen med transport av skogsmaskiner som krever dispensasjon. Svaret ble ikke helt som forventet.

– Dessverre svarer ikke Nygård opp selve problemstillingen da det er nettopp transporter som krever dispensasjon fra regelverket om vekt og bredde som er utfordringen. Svaret vitner om tafatthet, og at statsråden ikke ønsker å sette seg inn i problemstillingen.

Morten Stordalen (FrP). (Foto: Stortinget)

Morten Stordalen (FrP). (Foto: Stortinget)

– Kan virke som om dette er nok en sak som ikke er viktig nok for Arbeiderpartiet. Det er en dum strategi å måtte kjøre to transporter når det holder med bare én, sier Morten Stordalen (FrP), stortingspolitiker og medlem av transport- og kommunikasjonskomiteen. (Se spørsmål og svar her)

Annonse

Kraftig arbeidsuhell

– Jeg håper svaret bare var et kraftig arbeidsuhell. Her har statsråden anledning til å endre regelverket uten at det hadde kostet noe, sier Stordalen.

– Jeg kommer til å følge opp saken og be om nytt og konkret svar. Vi skal jobbe videre sammen med MEF i denne saken, sier han.

Økte kostnader

– Vi i MEF skog har i mange år engasjert oss i for å få til en endring av regelverket, slik av våre medlemmer kan frakte med dieseltanken inn og ut av skogen sammen med maskinen, sier Bjørn Lauritzen, fagsjef i avd. skog i MEF.

Bjørn Lauritzen, fagsjef avd. skog i MEF. (Foto: Njål Hagen)

Bjørn Lauritzen, fagsjef avd. skog i MEF. (Foto: Njål Hagen)

Han presiserer at dette kun gjelder i de tilfellene det må søkes dispensasjon fra regelverket, men at dette i dag stort sett gjelder alle skogsmaskintransporter da bredden på de fleste maskinene er slik at det må søkes dispensasjon.

– For å få transportert dieseltanken må den fraktes på eget kjøretøy. Det medfører økt belastning på veiene, økte utslipp, og ikke minst økte kostnader, sier Lauritzen.

Uforståelig

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) har jobbet med å få endret regelverket rundt transporter som krever dispensasjon (bredde, lengde og vekt) og samlasting i mange år.

I dag får man dispensasjon kun for ett udelbart kolli, noe som blant annet fører til at dieseltanken som skogsmaskinentreprenøren har med seg ut på hogstfeltet, eller ekstra skuffe til gravemaskinen som skal inn/ut på anleggsområdet, må transporteres på eget kjøretøy. Noe som både er lite hensiktsmessig og kostbart da det i de aller fleste tilfellene er plass på maskintransporten til dieseltanken eller den ekstra skuffa.

Espen Wicken, fagsjef i MEF. (Foto: Njål Hagen)

Espen Wicken, fagsjef i MEF. (Foto: Njål Hagen)

– Første gang vi tok opp dette med Vegdirektoratet var i forbindelse med en høring om regelverket for transport av ett og flere udelbare kolli og samlasting av udelbart og delbart gods, helt tilbake i 2014, sier Espen Wicken, fagsjef i MEF.

– Vi har tatt dette opp gjentatte ganger med Vegdirektoratet. At de ikke har åpnet opp for dette er uforståelig med tanke på klima, miljø og trafikksikkerhet. Dette er ikke god veipolitikk, sier Wicken.

Bakgrunn:

Entreprenørene er avhengige av å få transportert maskiner og utstyr mellom anleggene. I enkelte tilfeller blir frakten av maskiner regnet som spesialtransport grunnet bredde, vekt eller lengde. I henhold til forskrift om bruk av kjøretøy er det da nødvendig å søke Statens vegvesen om dispensasjon.

I dag er det slik at dersom man eksempelvis søker om dispensasjon for transport av en gravemaskin eller skogsmaskin, så gjelder dispensasjonen kun gravemaskinen eller skogsmaskinen og det som er fast på maskinen. Dette innebærer at skuffer og annet utstyr som skal benyttes på gravemaskinen eller skogsmaskin må fraktes separat i egen transport, til tross for at dette ikke har noen praktisk betydning for vekt eller bredde på maskintransporten.

Et konkret eksempel på utfordringer som transportørene møter med jevne mellomrom er at de skal frakte et udelbart kolli som de har fått dispensasjon for. Når de kommer til hentestedet oppdager de at det også vil være hensiktsmessig å frakte andre tilhørende kolli på samme last, for eksempel en dieseltank eller ekstra skuffer. Grunnet innrettingen av dispensasjonen må dieseltanken eller de ekstra skuffene i dette tilfellet fraktes separat.

MEF oppfatter at regelverket på dette området er unødvendig og lite formålstjenlig. Oppdeling av transporter på denne måten bidrar til å øke behovet for antallet lastebiler på veiene, noe som igjen er negativt for miljøet og skaper økt ulykkesrisiko.

MEF foreslår her en praktisk, trygg og gjennomførbar løsning: Dispensasjoner av denne typen bør åpne for at også tilleggskolli, som har en logisk sammenheng med hovedkolliet, kan transporteres i samme last uten at tilleggskolli må være spesifisert i dispensasjon. (Kilde: MEF)