Rehabiliterer 127 år gammel skolegård

Lilleborg skole på Torshov i Oslo ble grunnlagt i 1898. Den gang het byen fortsatt Kristiania. Nå er den gjennom en totalrenovering, i regi av Backe Stor-Oslo AS. Anleggsgartnerselskapet U.Reist er underentreprenør, og utfører grunn- og utomhusarbeider.

Lilleborg skole er en barneskole (1.–7. trinn) på Torshov, nord i indre by i Oslo. Skolen ble grunnlagt i 1898 og flyttet da inn i en nyoppført bygning i Torshovgata 9, tegnet av arkitekten Holm Munthe.

Opprinnelig besto skolen av et treetasjes undervisningsbygg, vaktmesterbolig og en gymnastikkbygning. Skolen ble utvidet med et nytt undervisningsbygg i 1917, og i 1985 fikk skolen ny gymsal.

Annonse
Anleggsgartnerselskapet U.Reist er UE for Backe Stor-Oslo AS på prosjektet, og utfører grunn- og utomhusarbeider. (Foto: Njål Hagen)

Anleggsgartnerselskapet U.Reist er UE for Backe Stor-Oslo AS på prosjektet, og utfører grunn- og utomhusarbeider. (Foto: Njål Hagen)

Fengsel i kjelleren

Under andre verdenskrig var skolen rekvirert og ble brukt som tysk kaserne. Her var det også lager og utlevering av flymateriell. Det ryktes også at det var fengsel i kjelleren i krigsårene.

Lilleborg skole består av totalt av fem bygg, blant annet hovedbygning, gamle gymsal, vaktmesterbolig og anneks, og med et samlet bruttoareal på cirka 8600 kvadratmeter.

Fire av bygningene er bygget mellom 1898 og 1917, og disse er gul-listet av Oslo kommune. I tillegg er det flere originale utomhuselementer, som smijernsgjerder/porter, murer og statue.

U.Reist har leid inn to mindre hjullastere på prosjektet - Giant G2200E (2,2 tonn) og Volvo L25 (5 tonn). (Foto: Njål Hagen)

U.Reist har leid inn to mindre hjullastere på prosjektet – Giant G2200E (2,2 tonn) og Volvo L25 (5 tonn). (Foto: Njål Hagen)

Utomhus

Under oppussingen av skolen vil alle innvendige lette konstruksjoner fjernes, slik at kun fasade og bærevegger står. Deretter skal en ny og moderne skole etableres innenfor den ærverdige og gamle fasaden.

– Lilleborg skole er en flott, klassisk byskole, og for oss er det en verdi i seg selv å sikre at skolen skal få være til glede for elever og lærere i mange nye år. Når vi er ferdig har skolen fått nye vinduer, en total innvendig rehabilitering, et komplett nytt teknisk anlegg og forurenset masse i skolegården er fjernet og erstattet med nytt utemiljø, uttalte Arne Landmark, daglig leder i Backe Stor-Oslo i en melding i forbindelse med kontraktsinngåelsen.

Utbedring av teknisk anlegg innebærer å etablere 17 energibrønner og skifte ut alt av ventilasjon i skolebygget.

Utover utskifting av vinduer og teknisk anlegg, skal den gamle rektorboligen refundamenteres, et anneks skal forsterkes og en trafostasjon skal få ny plassering.

Arbeidet ble påbegynt sensommeren 2024, og ferdigstillelse er etter planen oktober 2026. Kontraktsummen Backe Stor-Oslo AS signerte for er på 368 millioner kroner. I denne summen ligger også jobben U.Reist utfører utomhus.

Det er begrenset med plass når man jobber på et stort prosjekt mellom Ring 2 og Ring 3 i Oslo, men det er gjort plass til to hurtigladere som brukes til å lade store og små el-maskiner. (Foto: Njål Hagen)

Det er begrenset med plass når man jobber på et stort prosjekt mellom Ring 2 og Ring 3 i Oslo, men det er gjort plass til to hurtigladere som brukes til å lade store og små el-maskiner. (Foto: Njål Hagen)

Utslippsfritt anlegg

Vi møter Stephan Karlsen, prosjekt- og anleggsleder hos U.Reist, og Magnus Andreassen, salgsansvarlig hos Rental Group, en kjølig desemberdag i skolegården på det som skal bli «nye» Lilleborg skole.

Her summer det i elektriske maskiner, og det er ikke én eneste maskin med forbrenningsmotor å se eller høre på den delen av anleggsområdet vi befinner oss. Oslo kommune har nemlig som mål at bygge- og anleggsvirksomheten i Oslo skal være utslippsfri i 2030, og fra i år skal bygge- og anleggsarbeider på oppdrag for Oslo kommune gjennomføres utslippsfritt.

Lilleborg skole skal leveres i tråd med denne målsettingen. Det gjelder både transport av masser til og fra byggeplass, og maskiner som benyttes på byggeplassen.

– Dette er et unikt prosjekt for oss. Alle bygg er vernet, det samme er også trærne rundt om i skolegården. Oppdraget vårt består blant annet av grunnarbeid med forflytting av 10 000 tonn masser og oppgradering av all VA. All stein og granitt som fantes på området før vi begynte skal gjenbrukes. Det gjelder for øvrig for alle masser. Alle våre maskiner på prosjektet er elektriske, enten med batteri eller med kabel, og all massetransport gjøres med lastebiler som kjører på gass, sier Karlsen.

Flere av bygningene er bygget mellom 1898 og 1917, og alt er fredet. Alle maskiner på prosjektet skal være utslippsfrie og gir blant annet et godt arbeidsmiljø for de som jobber med maskiner innendørs. Kjelleren på skolen skal ha blitt brukt som fengsel av nazistene som rekvirerte skolen under andre verdenskrig. (Foto: Njål Hagen)

Flere av bygningene er bygget mellom 1898 og 1917, og alt er fredet. Alle maskiner på prosjektet skal være utslippsfrie og gir blant annet et godt arbeidsmiljø for de som jobber med maskiner innendørs. Kjelleren på skolen skal ha blitt brukt som fengsel av nazistene som rekvirerte skolen under andre verdenskrig. (Foto: Njål Hagen)

Tidlig med i prosjektet

Det er vedrørende maskinparken Magnus Andreassen også er med denne dagen. Han og Rental Group sørger for at U.Reist kan gjennomføre prosjektet uten utslipp. Alle maskinene er nemlig leid gjennom Rental Group.

– Vi har samarbeidet på flere prosjekter, og har lært hverandre å kjenne etter hvert. U.Reist inviterte oss inn tidlig i prosjektfasen slik at vi kan rådføre hverandre, noe vi er veldig glade for. Da er det veldig mye enklere å planlegge hvordan maskinparken skal være for å gjennomføre prosjektet på best mulig måte, sier Andreassen.

Han forteller at på dette prosjektet var det nok strøm tilgjengelig i området, og at hovedentreprenør Backe Stor-Oslo AS hadde tilrettelagt for utslippsfri anleggsplass fra starten av.

Blant de første maskinene U.Reist tok i bruk på prosjektet var to Cat 310 Z-line (12 tonn). De to første månedene var dette de to største el-maskinen på prosjektet. Det var helt til månedsskiftet september-oktober. Da ble en kabelelektrisk Liebherr LH26 (ca. 26 tonn) levert inn på tomta. Liebherr-graveren er utstyrt med en kabeltrommel med 60 meter kabel. Noe som ifølge Karlsen, passer veldig bra, da prosjektet er 67 meter langt.

– Vi er veldig fornøyde med Liebherr-graveren, og maskinføreren gir uttrykk for at han trives veldig godt bak spakene, sier Karlsen. I tillegg til Cat- og Liebherr-graverne har de to batterielektriske hjullastere – Volvo L25 (5 tonn) og Giant G2200E (2,2 tonn).

Skolens fasade ut mot Torshovgata. (Foto: Njål Hagen)

Skolens fasade ut mot Torshovgata. (Foto: Njål Hagen)

Massebalanse

Så langt i prosjektet har det ifølge Karlsen, vært mest oppgraving og fjerning av gamle utomhusmaterialer og -masser. Som nevnt skal så mye som mulig gjenbrukes, og det er tilnærmet massebalanse i prosjektet. Rundt om på det som etter hvert skal bli en ny og flott skolegård, med nye lekeapparater og arealer hvor elevene kan utfolde seg, er det tydelig at det er en god stund til prosjektet skal stå ferdig. Det er riktignok lagt ned mange meter med rør og ledninger til vann og avløp, og flere kummer er på plass.

Det skal bores 17 stk. 300 meter dype energibrønner. Jobben skal utføres av Aarsleff Fundamentering & Boring.

Ifølge Stephan Karlsen har nullutslippsprosjektet gått som planlagt og uten de helt store overraskelsene. Så får vi for både entreprenør og byggherre håpe at det fortsetter, men det vil vel ikke komme som noen overraskelse om «noe» dukker opp. Det er tross alt en 127 år gammel skole og skolegård som skal oppgraderes til dagens standard, og med en forventet levetid på mange tiår.

(Foto: Njål Hagen)

(Foto: Njål Hagen)

U.Reist:

U.Reist ble stiftet i 2019 etter at gründer Andreas Capjon jobbet som Bybonden i Oslo og opplevde hvor fantastiske sosiale byrom som oppstår hver gang man inviterer byfolk til å være med å dyrke mat i byen.

I 2020 kom Felleskjøpet AGRI inn som hovedaksjonær i selskapet, da selskapet skulle ta på seg større utomhuskontrakter. Siden den gang har U.Reist bygget komplette utomhus på store prosjekter, som Nord-Europas største spiselige tak på Økern portal og komplett utomhus på Construction City.