Mesta har vunnet veidriftskontrakt på E6, E18 og E39 til en verdi av inntil 1,2 milliarder kroner.
Kontrakten omfatter Nye Veiers utbygde strekninger på E6 i Innlandet, E18 i Telemark og Agder, og E39 i Agder, med en varighet på fem år og opsjoner på ytterligere inntil tre år. Dette er Nye Veiers veistrekninger i Sør-Norge. Den nye Mesta-kontrakten har en verdi på 1,2 milliarder kroner, dersom både opsjoner og tillegg benyttes.
– Det mest gledelige er at vi skiller oss ut på områder som er svært viktig for oss, som digitalisering, organisering, innovasjon og kvalitet, sier konserndirektør for drift og vedlikehold i Mesta, Elin Vigrestad, i en pressemelding.
Innovasjonsfond
Driftskontrakten omfatter også veier som ikke er bygget ferdig, som E39 gjennom Lyngdal og E39 fra Mandalskrysset til Blørstad. Det betyr at i løpet av kontraktsperioden vil veilengden øke med 70 prosent, til 250 kilometer, og lengden på tunnelene vil øke fra 20 kilometer til 74 kilometer.
Nye Veier har vektlagt oppetid for trafikantene, sikkerhet, klima og miljø og innovasjon i konkurransen, ifølge meldingen.
Et innovasjonsfond på 7,5 millioner kroner er etablert for prosjekter som bidrar til å utvikle og forbedre drift og vedlikehold, med fokus på klima og ytre miljø.