Kinesisk stein i norsk nasjonalpark

Rundt om i landet er 18 veistrekninger valgt ut til å være nasjonale turistveier. Disse har blant annet påkostede utkikkspunkter og rasteplasser til glede og nytte for veifarende. Langs fv. 27 gjennom Rondane nasjonalpark er det brukt kinesisk stein i utsmykningen av en rasteplass.

«En kjøretur i nærkontakt med norsk natur i lett tilgjengelig grenseland mellom høyfjell og gammelt kulturlandskap. Som urgamle kjemper hviler fjellene langs veien som tar deg langs Rondane nasjonalpark. Opplevelsen av det langsomme landskapet med de ruvende fjellene er helt spesiell. Over 2000-meter høye fjelltopper i et særegent landskap dekket av kritthvit snø, sola som henger lavt på himmelen og får snøen til å glitre, det blå lyset. Roen og stillheten. Kanskje er det akkurat dette som har gjort at så mange kunstnere og forfattere har latt seg inspirere av området – og kanskje er dette grunnen til at man vender tilbake til Rondane i generasjoner» – slik beskrives det å kjøre gjennom Rondane, én av Norges 48 nasjonalparker, og den første som ble vernet, i 1962.

Skal sikre høy kvalitet

Nasjonale turistveger er et landsdekkende arbeid med Veidirektøren som attraksjonseier.

Annonse

Det daglige arbeidet er lagt til seksjonen Nasjonale turistveger i Divisjon Transport og samfunn i Statens vegvesen. Seksjonen utvikler, tar vare på og formidler attraksjonen Nasjonale turistveger og holder til på Lillehammer.

Statens vegvesen har knyttet til seg tre råd med eksterne deltakere som skal sikre høy kvalitet på turistattraksjonen Nasjonale turistveger:

– Et arkitekturråd som bidrar til høy kvalitet på utsiktspunkt og rasteplasser og faglige vurderinger som skal sikre Nasjonale turistvegers egenart som turistattraksjon. I arkitekturrådet deltar arkitekt, landskapsarkitekt og bildekunstner.

– En egen kunstkurator med bistand fra et kunstråd, som sikrer høy internasjonal kvalitet på kunstinstallasjoner langs Nasjonale turistveger.

– Et turistveiforum som målbærer turistveisatsingen i og utenfor sine egne organisasjoner og bidrar til at Nasjonale turistveger benyttes aktivt som virkemiddel til verdiskaping i samsvar med målet for satsingen. Forumet er Statens vegvesens rådgivende organ i prinsippsaker for norsk reiseliv som angår Nasjonale turistveger, og følger opp at det langsiktige turistveiarbeidet videreføres som forutsatt.

Ut fra målet om å skape en attraksjon med arkitektur og kunst som holder internasjonalt nivå, er det behov for høyt spesialisert kompetanse til både planlegging, kvalitetssikring og gjennomføring. Dette løses ved å sette inn de fremste fagfolkene i landet, både fra Statens vegvesen og eksterne fagmiljøer, ifølge informasjon på nasjonaleturistveger.no.

I turistveiarbeidet brukes spesialister på fagområder som arkitektur og landskaps­arkitektur, kunst, vei og trafikk, byggeteknikk, grunnerverv, reiseliv, grafisk design, web, plan- og prosessarbeid og bedriftsrådgivning.

Ifølge norske steinprodusenter kunne stein av Norges nasjonalbergart – larvikitt – vært brukt i stedet for Kina-stein. (Foto: Njål Hagen)

Ifølge norske steinprodusenter kunne stein av Norges nasjonalbergart – larvikitt – vært brukt i stedet for Kina-stein. (Foto: Njål Hagen)

Ikke forstyrre naturen

Nasjonal turistveg Rondane er en av de 18 utvalgte veistrekninger. Den går fra Muen og fra Sollia Kirke til Folldal. Veien følger østsiden av Rondane nasjonalpark og veksler mellom kulturlandskap og det majestetiske fjellmassivet.

Kjøreturen langs de blå fjellene beskrives som en opplevelsesreise i natur, kultur og geologi. Ved Atnsjøen kan du oppleve den mektige utsikten fra Sohlbergplassen, gå en tur til Fallfossen og Gamle Grimsa bru eller ta en pause på Strømbu.

Og her langs fv. 27 ligger en stor rasteplass hvor kunstverket «Skyldner» er lagt ned i bakken. Kunstverket er basert på en kulltegning av et trehode fra 1100-tallet, mest sannsynlig et Kristushode, ifølge nasjonaleturistveger.no. «I dette prosjektet har Faldbakken tatt et kunstnerisk grep som ikke forstyrrer naturen. Mosaikken er lagt som et horisontalt bilde hvor besøkende befinner seg både i og på verket, samtidig som plassen også fungerer som en plattform med utsikt til det mektige Rondanemassivet», står det videre.

Tilbakeført til fjellet

Kunstverket åpnet 16. september 2022, og er et mosaikkverk på 260 m2 flatt på bakken.

Det ferdige verket er utført i lys og mørk granitt, og er satt sammen av 26 000 steiner á 10×10 cm av profesjonelle steinleggere. Arbeidet måler 20×13 meter. «Med en mosaikk utplassert i Rondane får man et bilde gjort i sten; sten tilbakeført til fjellet, så å si. Det blir et materialbilde som tåler naturen, og som naturen tåler», kommenterte kunstneren i en melding som ble sendt ut fra Veivesenet i forbindelse med åpningen.

Da vi fikk vite om prosjektet tok vi kontakt med Statens vegvesen angående steinen som ble brukt i kunstverket. Dette er jo tross alt i Norges eldste nasjonalpark og vi regnet med at det ble brukt norsk stein, ja til og med Norges nasjonalbergart – larvikitt. Men neida, selv her i fjellmassivet Rondane ble det brukt kinesisk stein.

Riktignok er den hvite steinen Iddefjordgranitt, men den mørke steinen heter noe som enkelt som Granitt G 684 og er kinesisk.

Matias Faldbakkens kunstverk Skyldner, Nasjonal turistveg Rondane. Kunstverket åpnet 16. september 2022, og er et mosaikkverk på 260 m2 flatt på bakken.Det ferdige verket er utført i lys og mørk granitt, og er satt sammen av 26 000 steiner á 10x10 cm og arbeidet måler 20x13 meter. (Foto Harald Christian Eiken/Statens vegvesen)

Matias Faldbakkens kunstverk Skyldner, Nasjonal turistveg Rondane. Kunstverket åpnet 16. september 2022, og er et mosaikkverk på 260 m2 flatt på bakken.
Det ferdige verket er utført i lys og mørk granitt, og er satt sammen av 26 000 steiner á 10×10 cm og arbeidet måler 20×13 meter. (Foto Harald Christian Eiken/Statens vegvesen)

Mørk larvikitt

Vi tok kontakt med Torger Lingelem i Rocks of Norway AS, og Jan Henrik Hansen i Larvikittblokka AS, to selskaper som blant annet lager mureblokk, trapper, steinpaneler, håndsteinmurestein og knekt gatestein/mosaikk av larvikitt.

De er to av flere selskaper i Larvik-området som bruker mye av overskuddsmassene fra Lundhs i produksjonen.

På spørsmål om larvikitt kunne vært brukt i kunstverket, svarer begge at man sikkert kunne brukt Emerald Pearl som er en mørk variant av larvikitt, eller Bergan Black som er mer finkornet og enda svartere, og som er brukt i flere utomhusprosjekter blant annet i Oslo.

– Ingen grunn til å hente stein fra Kina, uttaler Lingelem.

Da vi spurte Statens vegvesen om hvem som hadde tatt avgjørelsen om bruk av Kina-stein i kunstverket, fikk vi til svar at installasjonen på Kjøllen er et kunstverk, og at det var opp til kunstneren å stille krav til kunstverkets innhold og endelige uttrykk.

Kanskje Veivesenet burde tatt en runde til med spesialistene som er satt til å følge opp turistveiarbeidet før utførelsen av kunstverket ble startet opp. Da hadde man kanskje unngått bruk av langreist importert kinesisk stein på en rasteplass i Norges eldste nasjonalpark.

Nasjonale turistveger er et landsdekkende arbeid med Vegdirektøren som attraksjonseier. Det daglige arbeidet er lagt til seksjonen Nasjonale turistveger i Divisjon Transport og samfunn i Statens vegvesen. Her fra Sohlbergplassen som er en av de andre attraksjonene langs veien gjennom Rondane. (Foto: Njål Hagen)

Nasjonale turistveger er et landsdekkende arbeid med Vegdirektøren som attraksjonseier. Det daglige arbeidet er lagt til seksjonen Nasjonale turistveger i Divisjon Transport og samfunn i Statens vegvesen. Her fra Sohlbergplassen som er en av de andre attraksjonene langs veien gjennom Rondane. (Foto: Njål Hagen)