25 år i tjeneste og 30 år på museum

Vikingfresen PW 1400 ble levert til Statens vegvesen i 1969. Den ryddet snø på flere fjelloverganger frem til den ble tatt ut av tjeneste i første halvdel av 1990-tallet. Siden 1995 har den tilbrakt tiden som museumsgjenstand på Norsk Vegmuseum.

Viking PW 1400 HH4 er bygd av firmaet Øveraasen Motorfabrik & Mek. Verksted A/S i Gjøvik i 1969. Ifølge arkivene til Norsk Vegmuseum (NVM) på Lillehammer leverte Øveraasen fire slike freser i 1969, to enheter til SVV Nordland og to enheter til SVV Finnmark. Produksjonstallet er fire totalt av denne typen. Denne maskinen ble levert til SVV Nordland i juli 1969, og prisen var 439 600 kr.

I typebetegnelsen står 1400 for freserrotordiameteren i millimeter, og H’ene står for hydrostatisk fremdrift og hjulgående. Maskinen ble levert med to utskiftbare freseraggregater, et trommelaggregat betegnet PEX, og et vifteaggregat med to like vifter som går hver sin retning, som på bildet, betegnet PW.

Annonse

Snøfresen har vært eid og brukt av SVV Nordland, og det opprinnelige stasjoneringssted var Andøya. Maskinen ble på slutten av 1970 tallet benyttet på Saltfjellet.

Maskinen ble tatt ut av drift tidlig på 1990 tallet, den var da fullt operativ og vedlikeholdt. Ifølge Bjørn Prebensen i Vegdirektoratet, ble det i 1993 bestemt at maskinen skulle overføres til NVM. Den ble noe pusset opp, blant annet lakkering og full service i 1995, før den ble levert til NVM.

I februar 2009 ble ny kompressor montert, slik at bremsene igjen fungerte. Roterende vinduer ble også reparert.

Viking PW 1400 HH4 er produsert av Øveraasen Motorfabrik A/S. Fire stk. ble levert til Statens vegvesen i 1969. Denne var eid og brukt av SVV Nordland.

Viking PW 1400 HH4 er produsert av Øveraasen Motorfabrik A/S. Fire stk. ble levert til Statens vegvesen i 1969. Denne var eid og brukt av SVV Nordland.

Firehjulsstyring

Bjørnar G. Andreassen ga i november 2103 følgende opplysninger om maskinen:

«Denne snøfreseren kjørte jeg vinteren 1973-1974 over Domen (Rv. 98). Domen er en fjellovergang fra Kiberg til Svartnes ved Vardø. Freseren hadde enorm kapasitet og lang kastelengde av snøen. Videre har den 4-hjulstyring, noe som var veldig bra når en var litt utenfor en veikant, da var det å stille hjulene og rygge seg opp på veien igjen. Freseren ble også brukt til åpning av veien over Båtsfjordfjellet flere sesonger. Dette var før veien ble helårsvei. Da hadde freseren påmontert trommel og den var god til å frese seg gjennom våt snø som hadde ligget hele vinteren». Bjørnar G. Andreassen sluttet i Statens vegvesen i november 1978. (Kilde: Norsk Vegmuseum)

Norsk Vegmuseum har startet opp Vikingfresen under flere vinterarrangementer etter at maskinen kom til museet for snart 30 år siden. (Foto: Norsk vegmuseum)

Norsk Vegmuseum har startet opp Vikingfresen under flere vinterarrangementer etter at maskinen kom til museet for snart 30 år siden. (Foto: Norsk vegmuseum)

Øveraasen har produsert snøryddingsutstyr på Gjøvik i over 100 år. (Foto: Njål Hagen)

Øveraasen har produsert snøryddingsutstyr på Gjøvik i over 100 år. (Foto: Njål Hagen)

Viking PW 1400 HH4:

Maskinen har felles motor for fresing og framdrift.

Motoren er Caterpillar, type D343, med en ytelse på 425 hk, (også angitt 460 hk).

Framdrifta er en hydrostatisk transmisjon. Fordelingskasse med to hastighetstrinn.

4-hjulsdrift og 4-hjulsstyring.

Vifter for fresing av snø med maksimal snøhøyde 190 cm.

Maskinen har rødt interiør og to identiske førerplasser.

Lengde:              480 cm

Høyde:                320 cm

Vekt:                     11000 kg

Akselavstand: 287 cm

Arbeidsbredde:265 cm (også angitt 290 cm)

 

Øveraasen Motorfabrikk A/S bygde verdens første snøplog for bil i 1923. (Foto: Øveraasen)

Øveraasen Motorfabrikk A/S bygde verdens første snøplog for bil i 1923. (Foto: Øveraasen)

Øveraasen AS

I 1908 grunnla Hans og Even Øveraasen bedriften Øveraasen Motorfabrik A/S. I 1923 bygget de verdens første snøplog for bil. I mellomkrigsårene vokste bedriften raskt innenfor dette utvikling og produksjon av snøploger, og allerede den gangen ble bedriftens produkter lagt merke til langt utenfor Norges grenser. Det gikk ikke mange år før plogene ble eksportert til Persia i øst og Amerika i vest.

Øveraasen har siden den gang vært Skandinavias ledende produsent av tungt snøryddingsutstyr.

I dag finner man Øveraasen utstyr over hele verden fra Australia «down under», Kina i øst, Nord-Amerika i vest, Antarktis i sør, samt Grønland og Svalbard i nord.

I dag som for mer enn 100 år siden, foregår all utvikling og nykonstruksjon på Gjøvik. Selv om rydding av snø på vei er bedriften hjørnesten, har bedriften også fått en sterk posisjon når det gjelder utvikling av snøryddingsutstyr til flyplasser. Produktene fra Gjøvik rydder snø på rullebaner, takseveier og oppstillingsplasser. Øveraasens teknologi finnes på mange av verdens største internasjonale flyplasser som Frankfurt, Madrid og New York, og til verdens høyeste flyplass Bangda/Tibet. (Kilde: Øveraasen)