41 år på jobb for Volvo Maskin

Han ble ansatt som salgsingeniør seks måneder etter at Volvo Maskin ble stiftet. 41 år senere er han fortsatt like entusiastisk og stadig på farten rundt om på Vestlandet for å selge Volvo-maskiner til gamle og nye kunder. Vi ble med Trygve Aalhus på besøk til hans første kunde, som fortsatt kjøper maskiner av ham.

Trygve Aalhus (64) begynte i Volvo Maskin 1. august 1983, og allerede andre dagen på jobb solgte han to hjullastere, men det skulle ta lang tid før neste avtale ble signert.

– Da jeg begynte i Volvo var ikke selskapet representert her på Vestlandet. Jeg ba om en kundeliste og den besto av to navn – Bjørke Sandtak og Halsvik Cementstøperi. Det var hele kunderegisteret her på Vestlandet, sier Trygve Aalhus, da vi kjører nordover fra Bergen for å besøke den første kunden.

Annonse

Vi er nemlig på vei til Wergeland Group i Sløvåg, i Gulen kommune. Tilbake i 1983 het selskapet Halsvik Cementstøperi og ble drevet av Hans Wergeland. Det var han som kjøpte de to første hjullasterne – Volvo 4300 (8,5 tonn) og 4500 (14 tonn).

– Tilbake i 1983 var det kun én Volvo-hjullaster i Bergensområdet. Den var fra 1978 og solgt av Felleskjøpet. De hadde service og delesalg for Volvo da det gikk noen traktorer og traktorgravere her borte. Volvo var den gangen kun representert med personbiler, lastebiler og busser. Så det var mye å ta tak i starten, sier Aalhus.

Det har blitt mange ferjeturer gjennom 41 år som distriktssjef på Vestlandet. (Foto: Njål Hagen)

Det har blitt mange ferjeturer gjennom 41 år som distriktssjef på Vestlandet. (Foto: Njål Hagen)

Fra lastebilsjåfør til ingeniør

Det var ikke gitt at Aalhus skulle bli maskinselger. På 1960- og 70-tallet var det lastebiler som var den store interessen.

Annonse

– Jeg vokste opp rett bak bygget til TTB Mindemyren, eller Transport Terminal Bergen som det het, og tilbrakte mye tid der i oppveksten. Som 10-åring møtte jeg opp der hver dag etter skolen og etter hvert fikk jeg lov til å hjelpe til. I starten jobbet jeg på lageret, så ble det gaffeltruck-kjøring og sidemann på lastebil, sier han.

Den store guttedrømmen var å bli lastebilsjåfør, og i noen år jobbet han som dette.

– Det er ofte slik med guttedrømmer at når de er oppfylt, så er de ikke så interessante lenger. Etter et par år som lastebilsjåfør sluttet jeg for å ta videreutdannelse. Jeg begynte på ingeniørskolen og utdannet meg til motoringeniør, med dieselmotorer og gassturbiner som hovedfag. Det ble også økonomiutdannelse senere, forteller Aalhus.

Sommeren han var ferdig utdannet søkte Volvo Maskin etter salgsingeniør, og han sendte inn en søknad.

– Den jobben fikk jeg, og det er faktisk den jobben jeg fortsatt har den dag i dag.

Den gangen hadde ikke Volvo gravemaskiner, og det var hjullastere og dumpere som var maskinene han hadde å tilby. På Vestlandet den gangen var det anleggsmaskiner fra Allis-Chalmers, Caterpillar og Hanomag som regjerte.

– Vi fikk jo ikke gravemaskiner før med oppkjøpet av Åkerman i 1991. Det, pluss oppkjøpet av Samsung i 1997, ble en «game changer» for oss. Nå er det ti ganger så mange gravemaskiner som hjullastere i mitt distrikt, sier Aalhus.

Trygve Aalhus er sjelden å se på kontoret til Volvo Maskin i Bergen. Mesteparten av tiden brukes til besøk hos gamle og nye kunder. Besøk som er blitt til salg av flere tusen Volvo-maskiner i løpet av fire tiår. (Foto: privat)

Trygve Aalhus er sjelden å se på kontoret til Volvo Maskin i Bergen. Mesteparten av tiden brukes til besøk hos gamle og nye kunder. Besøk som er blitt til salg av flere tusen Volvo-maskiner i løpet av fire tiår. (Foto: privat)

Personlig kundekontakt

Som nyansatt salgsingeniør i en alder av 23 år, var det nok for Aalhus å ta tak i. Distriktet han skulle betjene strakk seg fra Boknafjorden i sør (Rogaland) til Stryn i nord (Vestland, tidligere Sogn og Fjordane). Et distrikt med mange ferjestrekninger og mye smal og dårlig vei. Det har blitt mange timer bak rattet og mange kilometer på veien siden starten.

– Det er mange år siden jeg passerte to millioner kjørte kilometer. I dag er vi tre distriktssjefer som betjener samme område. Distriktet jeg har i dag er geografisk sett lite. Jeg kjører fra der jeg bor i Bergen til enden av distriktet på en time uansett hvilken retning jeg kjører. Lite distrikt, men stor maskintetthet, sier Aalhus.

Han er eneste selger tilknyttet Volvo Maskin i Bergen, og han har i dag ansvar for det som tidligere var Hordaland fylke samt deler av det tidligere Sogn og Fjordane.

Det blir fortsatt mange kilometer i bil per år, og på kontoret til Volvo Maskin i Blomsterdalen, ikke langt fra Flesland flyplass, er han sjelden å se. Her er han stort sett bare én dag i uken.

– Personlig kontakt med kundene er minst like viktig i dag som tidligere. Så da blir det mye PC-bruk på ferjer, i bilen og hjemme på kvelder og i helger, sier han.

Wergeland Group er eies av familien Wergeland. Her representert ved Irene Kjelby Wergeland, Hans Wergeland og Trygve Wergeland. Selskapet har opp gjennom årene kjøpt mange maskiner av Trygve Aalhus, og har i dag ca. 50 Volvo-maskiner. (Foto: Njål Hagen)

Wergeland Group er eies av familien Wergeland. Her representert ved Irene Kjelby Wergeland, Hans Wergeland og Trygve Wergeland. Selskapet har opp gjennom årene kjøpt mange maskiner av Trygve Aalhus, og har i dag ca. 50 Volvo-maskiner. (Foto: Njål Hagen)

Familieselskap

Det meste av Volvo-maskiner som går i distriktet er et resultat av Aalhus’ mange års målbevisst jobbing, og etter hvert langvarige relasjoner. Og det er nettopp dette som gjør at han og vi er invitert til Wergeland Group denne dagen.

Siden dag to av Aalhus’ Volvo-karriere har selskapet kjøpt maskiner av ham. Mye av årsaken til dette, får vi vite av mangeårig daglig leder og eier Hans Wergeland (84), skyldes et veldig godt samarbeid med Aalhus, og en seriøs maskinleverandør som leverer kvalitet og trygghet.

I tillegg til Hans, som daglig er å finne bak spakene i en Volvo-graver i steinbruddet, blir vi møtt av hans kone, Irene Kjelby Wergeland, som er kommunikasjonsdirektør, og sønnen Trygve Wergeland, som jobber med strategisk forretningsutvikling for gruppen.

Hans husker godt første handelen han gjorde med Aalhus, og er fortsatt overbevist at han gjorde en god handel.

Begge to er enige om at det har skjedd mye siden deres første møte. Blant annet hvordan selskapene har endret seg i både størrelse og måte å drive på, utviklingen på maskinfronten, og ikke minst størrelsen på handlene.

For ikke lenge siden kjøpte Wergeland Volvo-maskiner for mer enn 30 millioner kroner.

Fra 4-5 maskiner til 150

Da vi sitter på ferja fra Sløvåg til Leirvåg etter besøket hos Wergeland-familien, tar vi opp igjen temaet om hvordan bransjen har endret seg på de 41 årene siden han begynte i Volvo.

– Det har vært litt av en reise. Den største forskjellen er volum. Da jeg begynte lå årsvolumet på 4-5 maskiner, i dag selger jeg ca. 150 maskiner per år. Dette har vært, og er fortsatt, et team-arbeid. Uten de på ettermarkedet hadde det ikke gått. Sammen har vi lyktes godt her i distriktet, og tatt store markedsandeler, forteller Aalhus.

I tillegg til salg av maskiner fra Volvo er han også ansvarlig for maskinene fra Sennebogen som skal brukes på skip.

– Da Volvo Maskin ble forhandler av Sennebogen for å satse mot shippingbransjen, ble jeg ansvarlig for dette siden jeg var den eneste i Volvo Maskin med maritim utdannelse, sier han med et smil.

Aalhus har nemlig skipperutdannelse, og i 15 år gikk han vakter i Redningsselskapet ved siden av jobben i Volvo Maskin. Han forklarer at det er en mye lengre prosess å selge maskiner for bruk på skip enn til anleggsbransjen.

Fortsatt diesel i fremtiden

– Når det kommer til salg, er det noen du husker ekstra godt, bortsett fra det aller første?  

– Det er egentlig ikke noe enkeltsalg som skiller seg ut. Hvert salg er en seier, men det er jo gøy med salg i størrelsesordenen 30-35 millioner kroner. Jeg har tatt vare på alle kontraktene og har hver eneste av dem i arkivet, sier Aalhus. Han forteller at han aldri er blitt uvenner med noen av kundene, men at det hender at de er uenige under salgsprosessen.

Under vårt opphold i Bergensregionen har vi observert flere elektriske maskiner og flere av dem er Volvo.

– Jeg har solgt en del mindre el-maskiner, mest 2-tonns minigravere og de små hjullasterne, men det går også et par-tre 25-tonnere i distriktet. Men salget har kjølnet noe her borte den senere tiden. Kabelelektriske og batterielektriske maskiner passer veldig bra for industri og shipping der infrastrukturen allerede er på plass. Både elektriske- og etter hvert hydrogendrevne maskiner kommer til å fungere veldig bra når forutsetningene er riktige, men jeg er helt overbevist om at dieselmaskiner fortsatt vil være med oss i mange år fremover, sier Aalhus.

Volvo har som tidligere nevnt høy markedsandel i distriktet, og ifølge Aalhus får han stadig spørsmål fra konkurrenter om han ikke snart skal pensjonere seg, men det har han ingen planer om.

– Jeg har det veldig bra, og så lenge det er moro å jobbe så fortsetter jeg, avslutter Trygve Aalhus.

Wergeland Group holder til i Sløvåg, i Gulen kommune. Her har de et ca. 1500 mål stort anlegg som blant annet består av 2000 meter kai og stort steinbrudd. (Foto: Wergeland Group)

Wergeland Group holder til i Sløvåg, i Gulen kommune. Her har de et ca. 1500 mål stort anlegg som blant annet består av 2000 meter kai og stort steinbrudd. (Foto: Wergeland Group)

Wergeland Group:

Wergeland Group er et familieeid selskap som holder til i Sløvåg, i Gulen kommune i Vestland fylke. Historien begynte på 1950-tallet på familiegården, og har utviklet seg fra sandtak og produksjon av blokkstein, til i dag å omfatte blant annet drift av industrihavn og miljøtjenester. På det ca. 1500 mål store området er det blant annet steinbrudd, betongfabrikk, mottaksanlegg for offshoreavfall, base for kjetting og anker som brukes offshore, flere små og store industri- og kontorbygg, ca. 2000 meter sammenhengene kaianlegg og de er i gang med byggingen av Europas største tørrdokk for borerigger og flytende installasjoner. Selskapet har ca. 50 Volvo-maskiner som daglig utfører et stort antall forskjellige arbeidsoppgaver. Videre eier de Folldal Verk I i Kvalsund i Finnmark og de drifter ferjesambandet Masfjordnes-Duesund med egen kabelferje. De senere årene har de også etablert seg som en viktig hub for industrien knyttet til utbyggingen av flytende havvind. Alt av bygninger varmes opp via eget fjernvarmeanlegg, og etter planene skal hele området være utslippsfritt innen 2030.

Artikkelen sto på trykk i Anleggsmaskinen nr. 8-2024