Ny metode for montering av LED-lys i tunnel

Gamle lysrør er byttet ut med LED i E6 Nordbytunnelen. Metoden som er brukt skal gi lavere strømforbruk, store CO2-innsparinger og lavere investeringskostnader. Nå skal Statens vegvesen bruke samme metode i tunneler som har lysarmaturer som egner seg for gjenbruk.

I sommer ble 3745 gamle lysrør i Nordbytunnelen på E6 i Akershus byttet ut med LED-lys, noe som gir et redusert strømforbruk på nesten 60 prosent, ifølge en melding fra Veivesenet.

De nye LED-lysene ble montert i de gamle armaturene, og eksisterende strømkabler ble gjenbrukt.

Annonse

Monteringen gikk raskt, og siden det ikke var nødvendig å produsere nye armaturer og kabler, ga det store CO2-besparelser og hele 75 prosent lavere investeringskostnader, ifølge meldingen.

Bærekraftig belysning i tunneler

Tom Ferdinand Luther, som er prosjektleder for elektro i Statens vegvesen, forklarer at et EU-direktiv krever at alle ineffektive og kvikksølvholdige lyskilder skal fases ut eller forbys de kommende årene.

–  Utfasing av gamle lyskilder i tunneler bidrar til mer bærekraftig belysning i norsk infrastruktur. Da lysrørene i Nordbytunnelen nådde slutten av sin levetid i sommer, lette vi etter en løsning som oppfyller dagens krav, og der eksisterende armaturer kunne gjenbrukes, sier han.

Løsningen fant Statens vegvesen i samarbeid med lysreverandøren DEFA Lightning AS. Elektroentreprenør SET Elektro AS utførte jobben med å skifte ut alle lysrørene med LED.

Den samme metoden blir brukt når Statens vegvesen nå skifter ut utgåtte lysrør med LED-lys i riksveitunneler som har armaturer som egner seg for gjenbruk.

Nøkkeltall ved skifte fra lysrør til LED i E6 Nordbytunnelen:

  • Nordbytunnelen har to tunnelløp og er 3850 meter lang
  • 3745 lysrør er skiftet ut med LED-lys
  • Gjenbruk av 45 tonn rustfritt, syrefast stål, som utgjør vekten av armaturene
  • Gjenbruk av ca. 8 km med strømkabel
  • Store CO2-besparelser ved å unngå produksjon av nye armaturer og kabler, og ved redusert strømforbruk
  • 75 prosent lavere investeringskostnader ved å unngå produksjon og montering av nye armaturer og kabler
  • 60 prosent lavere strømforbruk med LED
  • 20 prosent sterkere lysnivå med LED
  • LED sikrer riktig lysnivå gjennom hele levetiden
  • 100 000 timer forventet levetid på LED-lys (ca. 11 år kontinuerlig drift), som betyr sjeldnere vedlikehold og sparte kostnader
  • Effektiv og rask montering i eksisterende armaturer ga kortere stengetid av tunnelen og bedre framkommelighet for trafikantene (Kilde: Statens vegvesen)