Grått areal langs E18 skal gi soldrevne lastebiler

Statens vegvesen og Hafslund skal utforske om solcelleanlegg langs norske veier kan bidra til utslippsfri tungtransport.

Sandefjord blir vertskap for det første prosjektet i sitt slag i Norge, som etter planen skal være i drift til sommeren.

Grått blir grønt

Solcelleanlegget skal bygges på såkalt «gråareal» ved E18 ved Stokke i Vestfold. Ved å utnytte dette arealet produseres fornybar energi uten nye inngrep i naturen. Solkraften skal brukes til ladestasjon for tungbiler, og blir landet første solcelleanlegg langs vei. Det skriver Statens vegvesen i en pressmelding.

Annonse

– Vårt mål er å sikre samfunnet nok kraft på en mest mulig skånsom måte for naturen. Å bygge solkraft langs veier vil være en effektiv og bærekraftig bruk av arealer, men det er foreløpig uprøvd i Norge. Erfaringer fra dette prosjektet vil derfor bli viktig for fremtidig utvikling av fornybar kraft på gråarealer, sier senior prosjektutvikler Knut Bråten i Hafslund.

Statens vegvesen og Hafslund står bak planene, mens Sandefjord kommune er tilrettelegger. Fra venstre ordfører Bjørn Ole Gleditch, avdelingsdirektør Tore Jan Hansen i Statens vegvesen og prosjektutvikler Knut Bråten i Hafslund. (Foto: Kari Liheim Sund/Statens vegvesen)

Statens vegvesen og Hafslund står bak planene, mens Sandefjord kommune er tilrettelegger. Fra venstre ordfører Bjørn Ole Gleditch, avdelingsdirektør Tore Jan Hansen i Statens vegvesen og prosjektutvikler Knut Bråten i Hafslund. (Foto: Kari Liheim Sund/Statens vegvesen)

Lokal tilrettelegging

Ladestasjonen blir en del av døgnhvileplassen som er bygd ut av Furulund kro, og det er ladeselskapet Fastcharge som skal bygge og drifte ladeanlegget. Solcelleanlegget vil ha en årlig produksjon på rundt 500 MWh, som tilsvarer 3 000 ladeøkter per år.

Sandefjord kommune har også vært viktig for tilretteleggingen, og har nettopp vedtatt arealplanen for det 5,5 mål store kraftområdet.

Utfordrende drift

Avdelingsdirektør Tore Jan Hansen i Statens vegvesen understreker at dette er et pilotprosjekt, og det viktigste er å vinne erfaringer for å kunne bidra best mulig til det grønne skiftet.

– Det vil være en del utfordringer med å ha et solcelleanlegg like ved en høytrafikkert vei, blant annet knyttet til brøyting og salting. Nå skal vi teste dette i praksis. Hva vi lærer, er viktigere enn antall kilowatt vi produserer. Målet er at dette prosjektet kan vise vei for lignende anlegg langs riksveier andre steder i landet, sier Tore Jan Hansen.

Han understreker at strømmen som produseres skal brukes til veiformål. Statens vegvesen krever av sine entreprenører at driften av riksveiene i størst mulig grad skal skje med lavutslippskjøretøy og -maskiner, men ladekapasiteten er begrenset.

Veivesenet har også planer for å utnytte solkraft på E18 Vestkorridoren i Bærum. Her planlegges solceller på støyskjermer som skal forsyne inngangspartiet til Høviktunnelen. Men dette prosjektet ligger noen år fram i tid.