Administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) mener samferdselsministeren prioriterer dyre og ineffektive el-maskiner framfor trygge veier.
– Jeg vil gratulere samferdselsministeren med at han etter 1090 dager i jobben, endelig har gått opp for han at elektriske anleggsmaskiner koster tre ganger så mye som dagens maskinpark. Problemet er at han fremdeles ikke forstår at han prioriterer dyre og ineffektive el-maskiner framfor trygge veier, sier administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), i en melding.
Må øke bevilgningene
Statsbudsjettet for 2025 er, ifølge Brodtkorb, en tapt mulighet for tryggere veier.
– Anleggsbransjen er pålagt å vekte klima 30 prosent i alle kontrakter. I hovedsak innebærer denne vektingen at kun el-maskiner blir belønnet. De koster altså tre ganger prisen av en dieselmaskin. I sum gjør det at det blir mindre penger for hele offentlige sektor til å ha tilstrekkelig vedlikehold, som igjen skaper trygg ferdsel på våre veier, sier Brodtkorb.
– Ønsker samferdselsministeren både satsning på el-maskiner og trygge veier, må bevilgningen økes betydelig mer, sier Julie Brodtkorb.
Les også: Statsbudsjettet 2025: – En historisk satsing på samferdsel, sier Nygård.
Budsjett for å lappe hull
Ifølge Riksrevisjonen dør 30 personer hvert år i trafikken på grunn av dårlige veier. Regjeringen skriver nå i sitt eget budsjett at de ligger 450 millioner bak det behov som de selv mener må til for å opprettholde riksveienes funksjon, står det i meldingen fra MEF.
– Regjeringen har brukt hele høsten på å framsnakke sitt eget veibudsjett. Det er selvsagt hyggelig med mer til riksvei og fylkesvei, men bevilgningene er for lave. I sum vil jeg si at dette er et budsjett for å lappe hull, men ikke et varig løft for bedre veier i landet vårt, sier Brodtkorb.