Statsbudsjettet 2025: – En historisk satsing på samferdsel, sier Nygård.

Regjeringen foreslår å bevilge 10,8 milliarder kroner til drift og vedlikehold av riksveinettet i 2025. Dette er en økning på 1,1 milliarder kroner sammenlignet med statsbudsjettet for 2024. Til drift, vedlikehold og fornyelse av jernbanenettet foreslår regjeringen 12,1 milliarder kroner.

– Regjeringen legger opp til en historisk satsing på samferdsel i neste års statsbudsjett. Spesielt retter vi innsatsen mot å ta vare på det vi har, og utbedre der vi kan. Å prioritere drift og vedlikehold betyr bedre trygghet for folk i trafikken, bedre klimatilpassing og bedre militær mobilitet. I tillegg prioriterer vi blant å starte det største samferdselsprosjektet noen gang, Arna-Stanghelle. Helt konkret foreslår vi å bevilge totalt 96,1 milliarder kroner til samferdsel i 2025, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, i en melding fra Samferdselsdepartementet.

– Vi følger opp løftene i Nasjonal transportplan ved å foreslå en kraftig økning til drift og vedlikehold, både på vei og jernbane. Det skal være trygt for folk å komme seg frem. Godt vedlikehold er avgjørende for å ha et godt, sikkert og fungerende veinett, og for at veiene skal kunne brukes trygt i mange år. Det er for mange tog som ikke er i rute. Det må vi gjøre noe med. For første gang på flere år blir det foreslått mer penger til å ta bedre vare på den jernbanen vi allerede har, sier Nygård.

Annonse

Bedre veier

Totalt foreslår regjeringen 46,9 milliarder kroner til veiformål, en økning på 3,8 milliarder kroner fra 2024. 23,3 milliarder kroner skal gå til investeringer på riksveiene, noe som vil gi rasjonell framdrift i påbegynte prosjekter, og prosjektstart for E45 Kløfta i Finnmark og fellesprosjektet Vossebanen/E16 Arna–Stanghelle i Vestland med raskest mulig framdrift.

– Dette er svært viktige prosjekter som vil bedre framkommeligheten og sikre innbyggerne en tryggere reisevei, helt i tråd med regjeringens prioriteringer i Nasjonal transportplan, sier Jon-Ivar Nygård.

Både vedlikehold og ny jernbane

Til jernbane foreslår regjeringen totalt 32,6 milliarder kroner i 2025.

Av dette er 12,1 milliarder kroner foreslått til drift, vedlikehold og fornyelse av jernbanenettet.

Til større investeringsprosjekter, som blant annet bygging av InterCity-strekninger på Østlandet, elektrifisering av jernbanen i Trøndelag og innføring av det nye, digitale signalsystemet ERTMS, foreslår regjeringen å bevilge 11,7 milliarder kroner.

– En opptrapping av arbeidet med vedlikehold og fornyelse vil gi positive resultater over tid. I tillegg vil blant annet nye tog og innføringen av det digitale signalsystemet ERTMS bidra til å redusere antall innstillinger og forsinkelser i togtrafikken i årene fremover, sier Nygård.

Les også: Budsjettlekkasje: 481 millioner kroner mer til fylkesveiene

Klimavennlig transport

Regjeringen skal i 2025 øke satsingen på en mer klimavennlig transportnæring.

Elektrifisering av tungbilparken er et av regjeringens viktigste tiltak for å kutte klimautslipp, ifølge meldingen. Derfor følger regjeringen opp Nasjonal transportplan 2025–2036 og ladestrategien, med utbygging av døgnhvile- og rasteplasser for å legge til rette for lading av tunge biler.

Videre foreslår regjeringen 1,2 milliarder kroner til Enova for å styrke innsatsen for utskifting av tunge kjøretøy.

For å fremskynde den grønne omstillingen i luftfarten, foreslår regjeringen å bevilge til sammen 50 millioner kroner for å etablere Norge som testarena for null- og lavutslippsfartøy. Videre foreslår regjeringen 7,7 milliarder kroner til ordninger som fremmer attraktive og klimavennlige byer med god framkommelighet.

– Transportsektoren står for en tredel av norske utslipp, og for å nå klimamålene våre må disse utslippene reduseres kraftig. Byvekstavtalene og andre tilskuddsordninger skal hjelpe byene å nå målet om at økningen i persontransporten skal skje til fots, på sykkel eller med kollektivtrafikk, sier Nygård.