Arbeidshest med lange tradisjoner i elektrisk utgave

Ford F-serie ble lansert helt tilbake til 1948, og i hele 47 år på rad har den vært den mest solgte i USA. Det var mange som var spente da Ford lanserte pickupen med batterielektrisk drivlinje. Vi koblet på en tilhenger og dro vestover for å teste hvordan den fungerer med tung last på norske veier.

Om du lurer på om pickupen er stor – ja, det er den – dette er en «fullsize» pickup. Nesten seks meter lang, 2,4 meter bred og to meter høy gjør at du føler deg i en annen klasse enn andre bilister.

Da vi hentet ut pickupen hos Ford-forhandleren i Lier, utenfor Drammen, måtte vi vente på at de skulle sette på skiltene, med andre ord – pickupen var helt ny.

Annonse

Med litt strøm på batteriet satte vi kursen mot Vestby, for å hente en maskinhenger vi hadde leid hos Sørby Utleie.

Men først måtte batteriet lades på Circle K-stasjonen ved siden av utleieselskapet. Fulladet viste rekkeviddemåleren at vi hadde strøm til vel 400 kilometer. Det var siste gangen vi så det tallet i den tiden vi hadde pickupen på test.

Pickupen er nærmere seks meter lang og 2,4 meter bred. Totallengden på turen med henger var 12 meter. (Foto: Njål Hagen)

Pickupen er nærmere seks meter lang og 2,4 meter bred. Totallengden på turen med henger var 12 meter. (Foto: Njål Hagen)

6300 kilo

Tilhengeren ble hentet ut, og den 800 kilo tunge hengeren ble koblet på, og der ble den værende resten av testperioden.

De neste 100 kilometerne var med tom henger, før 2500 kilo gammel traktor ble stroppet godt fast for transport til Vestlandet. Deretter bar det 100 kilometer tilbake til sør for Oslo med totalvekt bil og henger på ca. 6300 kilo.

Førsteinntrykket etter noen kilometer på gode fylkesveier og firefelts motorvei, er at dette er det er dette pickupen er laget for – trekke tungt. Det var kun litt ekstra gynging i pickupen på grunn av hengervekten som avslørte at vi dro på 3300 kilo. Med 332kW/452hk og 1050 Nm dreiemoment til rådighet, var vi ingen sinke i trafikken.

Avreise vestover skulle være tidlig søndag morgen, og kvelden før ble pickupen satt på saktelading. Etter en runde rundt bil og henger på morningen, og sjekk av lastsikringen, for å kontrollere at vi var klar for Vestlandsturen, fikk vi oss en overraskelse da vi startet (aktiverte) pickupen. Med fulladet batteri viste rekkeviddemåleren at vi kun hadde strøm til 190 kilometer. Årsaken til den korte rekkevidden skyldes nok at pickupens «hjerne» ikke hadde klart å samle nok data om kjøremønsteret, da den kun var kjørt vel 200 kilometer etter at den ble tatt i bruk, og nesten hele kjørelengden hadde vært med tilhenger.

Godt med god plass når 12 meter pickup med henger skal lades. De fleste stedene var det ikke noe problem å komme til ladestasjonene, men det hjalp også at vi kjørte en søndag før sommerferien. (Foto: Njål Hagen)

Godt med god plass når 12 meter pickup med henger skal lades. De fleste stedene var det ikke noe problem å komme til ladestasjonene, men det hjalp også at vi kjørte en søndag før sommerferien. (Foto: Njål Hagen)

12 meter

Det er enkelt å finne en god sittestilling i Ford F-150 Lightning. Med elektrisk justerbart førersete som kan justeres i «alle» retninger, ratt inn/ut og opp/ned og elektrisk justering av pedalene, er det nesten umulig å ikke finne en god stilling for å tilbringe mange timer på veien.

Det er mange oppbevaringsplasser rundt om i kupeen – i dører, i dashbord og i midtkonsoll. Det er også en rekke strømuttak, både USB, USB-C, «gammeldags» 12 volt, og har du en adapter med overgang fra amerikansk til norsk stikkontakt, kan du koble til utstyr som trenger 230 volt (10 amp). Det er også ladeplate for mobiltelefonen. Telefonen ble for øvrig enkelt koblet til via den 15,5’’ store touchskjermen, og Apple CarPlay ble koblet opp.

En praktisk løsning er at girspaken kan felles ned i midtkonsollen (elektrisk selvfølgelig). Deretter kan armlenet mellom forsetene felles fremover, og plutselig har man et relativt stort bord. Praktisk til å sette pc-en på eller til å spise lunsjen ved.

Med alt ferdig justert, solen i ryggen og ca. 440 kilometer foran oss, satte vi avgårde. Strekningen vi skulle kjøre var E134 gjennom Oslofjordtunnelen til Drammen, Kongsberg, Notodden, Seljord, over Haukelifjell, Røldal og til Seljestad. Deretter rv. 13 mot Odda, så fv. 551 gjennom Folgefonntunnelen, ferge Årsnes-Gjermundshamn, og så fv. 49 til Tysnes. Med andre ord et godt gjennomsnitt av norske veier – kupert, smalt, svingete og lite firefelts motorvei. Ifølge Google Maps skulle turen ta 7,5 timer, men det at man veier 6300 kg, er 12 meter lang og er batterielektrisk, tar ikke Google Maps hensyn til.

Det kommer vel ikke som noen overraskelse, men vi brukte lengre tid enn det. Vi hadde totalt fire ladestopp, men hadde klart oss med tre – Notodden, Åmot i Vinje, Røldal og Odda. Røldal-stoppen kunne vi klart oss uten, men det var greit å putte på litt ekstra strøm for å være sikker på å ha nok frem til Odda. I tillegg måtte kaffekoppen fylles.

Interiøret er fullt av praktiske løsninger. Her er det oppbevaringsrom og strømuttak i mange varianter. Med en rekke innstillingsmuligheter (elektrisk) av førersetet, elektrisk justering av pedalene og inn/ut/opp/ned justering av rattet, bør det være mulig for de aller fleste å finne en veldig god kjørestilling. (Foto: Njål Hagen)

Interiøret er fullt av praktiske løsninger. Her er det oppbevaringsrom og strømuttak i mange varianter. Med en rekke innstillingsmuligheter (elektrisk) av førersetet, elektrisk justering av pedalene og inn/ut/opp/ned justering av rattet, bør det være mulig for de aller fleste å finne en veldig god kjørestilling. (Foto: Njål Hagen)

Modellen vi prøvekjørte var registrert som personbil. Etter vår test lanserte Ford Norge at Ford F-150 Lightning nå også kan registreres som 2-seters varebil, og med fradragsrett for merverdiavgift, noe som kommer næringskundene til gode. (Foto: Njål Hagen)

Modellen vi prøvekjørte var registrert som personbil. Etter vår test lanserte Ford Norge at Ford F-150 Lightning nå også kan registreres som 2-seters varebil, og med fradragsrett for merverdiavgift, noe som kommer næringskundene til gode. (Foto: Njål Hagen)

1150 kilometer

Vel fremme etter nesten tolv timer på veien, ble traktoren lesset av og vi tok kvelden. Morningen dagen etter ble kursen satt mot Stavanger. Her ble pickupen fyllt opp med et lite flyttelass.

Med 400-liters volum i frunken, bakseter som kan slåes opp, og et stort lasteplan, er det plass til mye. Pickupen ble ikke veid med flyttelass, men den var nok fyllt opp med de lovlige 535 kiloene. I tillegg var fortsatt hengeren på 800 kilo med på turen.

Fra Stavanger og tilbake til Østlandet er det vesentlig bedre veier enn det var dagen før, men med ca. 270 kilometer lengre strekning, ble det likevel mange timer bak rattet. På grunn av hengeren var maks hastighet 80 km/t.

Den to dager lange turen ble totalt på 1150 kilometer, hvorav 440 kilometer var med totalvekt 6300 kilo. Resten av turen var med 800 kilo tilhenger og fullastet pickup.

Da regnskapet skulle gjøres opp viste det seg at vi hadde hatt et forbruk på turen vestover på 45 kWh/100 km, ifølge bilens kjørecomputer. Returen med tom henger og fullastet pickup endte på 29 kWh/100 km. Gjennomsnitt for hele turen ble på 35 kWh/100 km.

Vi ladet kun på hurtigladere (Ionity, Tesla, Eviny, Mer og Circle K) under hele turen. Med en snittpris på kr 5,50 per kWh, kostet det oss ca.192 per 100 km, eller ca. 19 kroner mila.

Testen viser at det går veldig bra å trekke tungt med Ford F-150 Lightning, men en batterielektrisk pickup er ikke førstevalget om man skal gjøre det i 1150 kilometer på to dager. Til det går det for mye tid til lading.

Det er innfelt både stigtrinn og håndtak i baklemmen for enkel tilgang til lasteplanet. (Foto: Njål Hagen)

Det er innfelt både stigtrinn og håndtak i baklemmen for enkel tilgang til lasteplanet. (Foto: Njål Hagen)

Etter å ha kjørt 1150 kilometer på to dager er konklusjonen at Ford F-150 Lightning er en veldig komfortabel pickup. Men en batterielektrisk pickup med litt over 400 km WLTP-rekkevidde er ikke førstevalget når man skal trekke tungt over lange avstander, det går rett og slett med for mye tid til lading. (Foto: Njål Hagen)

Etter å ha kjørt 1150 kilometer på to dager er konklusjonen at Ford F-150 Lightning er en veldig komfortabel pickup. Men en batterielektrisk pickup med litt over 400 km WLTP-rekkevidde er ikke førstevalget når man skal trekke tungt over lange avstander, det går rett og slett med for mye tid til lading. (Foto: Njål Hagen)

(Foto: Njål Hagen)

(Foto: Njål Hagen)

Ford F-150 Lightning:

Effekt:                                      332/452 kW/hk

Dreiemoment:                         1050 Nm

Rekkevidde (WLTP oppgitt):   429 km

Forbruk (WLTP oppgitt):          26 kWh/100km

Batteriytelse:                            98 kWh (brutto)

Ladehastighet:                         150 kW (15-80 % 39 min.)

Egenvekt:                                 2890 kg

Nyttelast:                                  535 kg

Tilhengervekt:                           3490 kg

Utvendige mål:                          591x200x199 cm (LxBxH)

Bagasjerom:                              400 l (frunk) + 1495 l (lasteplan)

Toppfart:                                    173 km/t

0-100 km/t:                                Under 5 sek

Pris (28.06.2024):                     kr. 1 072 500 (personbil)/ kr. 1 181 478 (varebil, to seter)