Norgeslansering av nye maskiner i H-serien

John Deere lanserte nylig de første modellene av hjulgående skogsmaskiner i H-serien. De store maskinmodellene – hogstmaskinene 1270H og 1470H og lassbærerne 2010H og 2510H – ble for første gang vist på et lanseringsarrangement i Finland på vårparten, og rett før sommerferien var det Norgespremiere i skogen nord for flyplassen på Gardermoen.

John Deere Forestry AS hadde lagt lanseringen av de nye modellene i H-serien i skogen til Mathiesen Eidsvold Værk ved Nordmokorset i Nannestad kommune. Her hadde de rigget til med stort telt, grill, salgsbod og to maskiner for prøvekjøring – hogstmaskinen John Deere 1270H og lassbæreren John Deere 2510H.

– Maskinene hadde lansering i Finland i mai, og de kom fra Sverige tidligere denne uken. Vi forventer å få besøk av 300-400 kunder og sjåfører denne uken, sier Axel Løvenskiold, country manager i John Deere Forestry.

Annonse

Ifølge Løvenskiold har de nye store hogstmaskinene og lassbærerne i H-serien høyere produktivitet med lavere drivstofforbruk, bedre stabilitet og forbedret førerergonomi.

Det er en ny størrelsesklasse for lassbærere som inkluderer modellene 2010H, med en kapasitet på 20 tonn, og 2510H, med en kapasitet på 25 tonn.

John Deeres store hogstmaskiner i H-serien, modellene 1270H og 1470H, er utstyrt med nytt bakre chassis og ny plassering av motor, hydraulikkolje, drivstofftanker og pumper, noe som blant annet skal gi vesentlig lavere støynivå i førerhytta. (Foto: Njål Hagen)

John Deeres store hogstmaskiner i H-serien, modellene 1270H og 1470H, er utstyrt med nytt bakre chassis og ny plassering av motor, hydraulikkolje, drivstofftanker og pumper, noe som blant annet skal gi vesentlig lavere støynivå i førerhytta. (Foto: Njål Hagen)

Nytt hyttedesign

John Deeres store hogstmaskiner i H-serien, modellene 1270H og 1470H, er utstyrt med nytt bakre chassis og ny plassering av motor, hydraulikkolje, drivstofftanker og pumper. Motoren i begge hogstmaskinmodellene er snudd 180 grader. Hydraulikkoljen, drivstofftankene og pumpene er plassert foran på motoren, og radiatoren og viften er plassert på baksiden av maskinen. Disse endringene skal redusere støynivået i førerhuset betydelig. Samtidig er den bakre delen av maskinen senket, noe som forbedrer sikten betraktelig.

Det nye førerhuset har økt rotasjonsvinkel på 30 grader i begge retninger. Førerhuset roterer nå totalt 220 grader.

Den nye H-serien har motor med ti prosent mer kraft og dreiemoment enn tidligere modeller.

Ny hydraulikk med tre pumper tilpasset for å gi mer hydraulisk kraft og høyere arbeidstrykk for mating. Den nye aktive midjelåsen skal gi mer stabilitet, enten man jobber i bratte bakker eller på jevnt underlag. Det skal gjøre det lettere å arbeide når kranarmen er forlenget sideveis, og gir føreren en større arbeidsflate.

Sammenlignet med G-serien, skal H-seriens hogstmaskiner være betydelig mer produktive og ha vesentlig lavere drivstofforbruk per avvirket kubikkmeter.

Den nye H7-kranen skal gi ti prosent mer løftekraft og svingmoment. Den nye H9-kranen har også samme ti prosent økning i kraft og fem prosent mer dreiemoment enn forrige modell.

Bjørn Vegard Lierhagen, Lierhagen Skogdrift AS, har flere John Deere lassbærere, men foreløpig er alle hogstmaskinene av et annet merke. (Foto: Njål Hagen)

Bjørn Vegard Lierhagen, Lierhagen Skogdrift AS, har flere John Deere lassbærere, men foreløpig er alle hogstmaskinene av et annet merke. (Foto: Njål Hagen)

Lassbærere

Den nye utformingen av lassbærerne i den store størrelsesklassen – 2010H og 2510H – har likt motorrom og panser. Maskinene har 25 prosent større lastekapasitet enn G-modellene.

Den nye tomotoriske drivlinjen i 2510H-modellen skal også gi 50 prosent høyere kjørehastighet. Drivverket med dobbel motor er også tilgjengelig som ekstrautstyr for 2010H-modellen.

De nye kranene F9 og F10 skal gi mer kraft og lengre rekkevidde. F10 har rekkevidde på 10,2 meter, for F9 er den 10,7 meter. Hydraulikkslanger og slangeføringen skal være forbedret, og ifølge John Deere er den nye F10 den sterkeste lastekranen på markedet. Med 40 prosent større kranløftemoment og 22 prosent større svingmoment er det nå mulighet for større griper.

Geometrien til de nye kranene, med fem leddede festepunkter mellom hovedbom og vippearmen, skal gi bedre kontroll, mer nøyaktig lasshåndtering og jevnere hastighet gjennom hele lastesyklusen.

For å lette arbeid i bratte bakker er vinkelen på baktilten 22 grader, noe som skal forbedre kranens svingfunksjon. Den nye midjelåsen skal gi mer stabilitet, selv når den er fullastet.

Kranene har flere automatiserte funksjoner – automatisk tilbake til tømmer ved lasting, til lasteplan ved lossing og til transportmodus etter lossing. Dette er nå standard på de store lassbærere i H-serien.

De har også mer lys for forbedret belysning av arbeidsområdet.

Morten (t.v.) og Fredrik Holmgren, fra Holmgren AS, er 3. generasjon skogsentreprenører og har flere John Deere-maskiner. Til høyre er Axel Løvenskiold, country manager i John Deere Forestry. (Foto: Njål Hagen)

Morten (t.v.) og Fredrik Holmgren, fra Holmgren AS, er 3. generasjon skogsentreprenører og har flere John Deere-maskiner. Til høyre er Axel Løvenskiold, country manager i John Deere Forestry. (Foto: Njål Hagen)

Nytt førerhus og enkel service

Det nye førerhusdesignet er basert på tilbakemeldinger fra sjåfører. Innvendig er det brukt lydisolerende materiale, og nye luftinntak og forbedret klimasystem sikrer en jevn temperatur under skiftende forhold.

Den oppgraderte førerhytta gir føreren mer lagringsplass, et telefonbrett med trådløs lader, plass til skoene og vannflasken, et kjølerom og et bord til lunsjbrettet.

Andre funksjoner inkluderer en ny andreskjerm for grunnleggende maskinfunksjoner og kameraer, flere ladekontakter, en ny pedal for å velge kjøreretning, et nytt lydsystem med subwoofer og diskanthøyttalere. Nye armlener og joysticks samt konfigurerbare knapper. Hogstmaskinene i H-serien har programmerbare paletter.

Nye setealternativer inkluderer et skinnsete og et sete i slitesterke materialer. Grunnmodellen og komfortsetene er også tilgjengelig. Det er også seteventilasjon for alle setealternativer.

John Deere introduserer lengre serviceintervaller på opptil 1000 timer med John Deere ProtectTM-serviceavtale. Den daglige servicen skal være enkel. Alle påfyllingspunktene er på samme lett tilgjengelige sted. Alle maskinene har en elektrisk oljenivåsensor og et helt nytt sentralsmøresystem for enkel bruk.

Hogstmaskinene 1270H og 1470H er i salg nå og klare for levering til vinteren. Lassbærerne 2010H og 2510H har salgsstart noe senere, og klare for levering sommeren 2025.

Det var ventet et sted mellom 300 og 400 kunder og sjåfører til lanseringen av de nye H-modellene. Da er det greit å ha stort telt. (Foto: Njål Hagen)

Det var ventet et sted mellom 300 og 400 kunder og sjåfører til lanseringen av de nye H-modellene. Da er det greit å ha stort telt. (Foto: Njål Hagen)