Europas mest solgte pickup, Ford Ranger, hadde sin internasjonale debut som ladbar hybrid på nyttekjøretøymessen i Hannover i dag.
Samtidig som Fords nye Ranger med ladbar hybrid drivlinje har en maksimal hengervekt på 3500 kg og en nyttelast på ett tonn, er den med sine 279 HK sterkere enn Ranger med 3-liters V6 turbodieselmotor og har med sine 690 Nm et høyere dreiemoment enn noen serieprodusert Ranger, ifølge en pressemelding fra Ford.
45 km på strøm
Den nye ladbare hybridpickupen er forventet å kunne kjøre mer enn 45 km helelektrisk, og kommer også med Rangers nyeste e-4WD-system med en 2-trinns fordelingskasse og differensialsperre bak.
Ranger ladbar hybrid er også den første i Ranger-familien som kommer med Pro Power Ombord, et unikt system som gjør det mulig å benytte bilens hovedbatteri som strømkilde til å lade eller bruke utstyr og verktøy. Som standard kommer den med 2,3 kW. Som tilvalg kan du få 6,9 kW (to uttak på 3,45 kW).
Ekstra krefter og dreiemoment
Drivlinjen i Ranger ladbar hybrid er Fords 2,3-liters EcoBoost bensinmotor, en 10-trinns automatgirkasse, en 75 kW elektrisk motor og et 11,8 kWh (utnyttbart) batteri.
En ny modulær hybrid girkasse utnytter den elektriske motoren til å aktivere hybridkjøring. Føreren kan også velge hvordan batterienergien skal brukes ved å velge mellom Auto EV, EV Now, EV Later eller EV Charge modus.
Den elektriske motoren leverer ekstra dreiemoment når du trekker tung last, eller kjører i krevende terreng og har behov for dette. Ford skal også ha forbedret fjæringsinnstillingene for å levere best mulig komfort og sikrere ytelse på vei og i terreng.
Stormtrak
I tillegg til Wildtrak og XLT vil Ford Ranger ladbar hybrid også komme i en eksklusiv Stormtrak launch edition.
De første kundeleveringene er forventet å starte våren 2025.