For to år siden bygde Lesja Bulldozerlag, på oppdrag fra Statens vegvesen, et skredsikringsanlegg ved rv. 15 Dårflot i Oppstryn, ved Djupesvora.
Nylig gikk det et skred i dette området. Bildene viser tydelig at skredsikringen virker.
– Som man ser av bildene, så fungerte skrednettene etter hensikten. De stoppet store mengder med til dels store steiner som ellers kunne ha kommet inn på veien. At steinene blir stoppet, bidrar også til at magasinet bedre kan håndtere mengdene som kommer ned der. I tillegg fungerer dreneringen godt, sier geolog Jens Tveit i Statens vegvesen, i en pressemelding.
Dette ble gjort
Lesja Bulldozerlag AS gjorde jobben for en kontrakt på 9 millioner kroner.
Magasinet nærmest veien ble utvidet. Slik har det fått større kapasitet både ved skred og høy vannføring. Dette skal være til stor hjelp i området som er utsatt for sørpe-, flom- og snøskred.
I skredkanalen ble det etablert terskler og erosjonssikring på utsatte områder. Terskler er høydeforskjeller i terrenget. Disse skal bidra til å redusere farten og energien i skredene.
Kulverten under veien ble forlenget inn i terrenget, og det ble montert betongrekkverk mellom elva og veien.
I tillegg ble det høyere opp i terrenget bygget to flomskredgjerder av typen Geobrugg VX-140 for å samle opp skredmasser. Dette skal bidra til å redusere energien i de store skredene som kan komme ned den bratte fjellsiden.
– Når skredfaren er over, blir skrednettene ryddet. Som en del av prosjektet sørget vi for å bygge tilførselsveier slik at vi uten problemer kan komme helt inn til skredkanalen for å rydde opp, sier Pål-Anders Rindal, som var Statens vegvesens byggeleder for prosjektet.