Tre x firlinger på strøm (og diesel)!

I utvalget av varebiler fra Stellantis inngår blant annet to franskmenn, en tysker og en italiener. Nylig lanserte selskapet oppgraderte el-modeller fra alle fire merkene. Lengre rekkevidde og flere sikkerhetsfunksjoner er blant nyhetene.

Stellantis hadde lagt lanseringen av 2. generasjon elektriske varebiler til Rüsselsheim i Tyskland. Dette er fødebyen til Adam Opel og her er også hovedkontoret til Opel. En av de gamle produksjonshallene var for anledningen omgjort til utstillingsområde, og her sto alle firlingene på rekke og rad og klare til å ta imot presse fra store deler av Europa.

I Norge er Stellantis er en del av Bertel O. Steen AS, og er importør av biler fra Alfa Romeo, Citroën, DS, Jeep, Fiat, Fiat Proffesional, Opel, Peugeot.

Annonse
Citroën ë-Berlingo, Fiat E-Doblò, Opel Combo Electric og Peugeot E-Partner til høyre, og til venstre står Citroen ë-Jumpy, Fiat E-Scudo, Opel Vivaro Electric og Peugeot E-Expert. Alle modellene har fått lengre rekkevidde og flere nye sikkerhetsfunksjoner. (Foto: Njål Hagen)

Citroën ë-Berlingo, Fiat E-Doblò, Opel Combo Electric og Peugeot E-Partner til høyre, og til venstre står Citroen ë-Jumpy, Fiat E-Scudo, Opel Vivaro Electric og Peugeot E-Expert. Alle modellene har fått lengre rekkevidde og flere nye sikkerhetsfunksjoner. (Foto: Njål Hagen)

Den nye generasjonen av de minste nyttekjøretøyene fra Stellantis, Opel Combo, Peugeot Partner, Citroen Berlingo og Fiat Doblò, også kjent som K9, har alle fått betydelige oppgraderinger.

For å imøtekomme et bredt spekter av kundebehov, kommer den nye generasjonen av K9 med valg mellom diesel- og elektriske drivlinjer.

Den elektriske versjonen skal sette en ny standard for miljøvennlighet og effektivitet i sin klasse. Den har en rekkevidde på opptil 330 kilometer (WLTP) på én lading, noe som skyldes en helt nyutviklet drivlinje med et nytt 50 kWh batteri med LFP-teknologi.

Helt ny er også varmepumpen og en 100 kW/136 hk elektrisk motor. Det gir en toppfart på 130 km/t, og batteriet kan lades til 80 prosent kapasitet på under 30 minutter med en lader på 100 kW.

Prøvekjøringen foregikk både i småbyer og på motorveier, og vi fikk en liten smakebit på kjøreegenskapene. (Foto: Njål Hagen)

Prøvekjøringen foregikk både i småbyer og på motorveier, og vi fikk en liten smakebit på kjøreegenskapene. (Foto: Njål Hagen)

Like, men ulike

Til tross for at Citroën ë-Berlingo, Fiat E-Doblò, Opel Combo Electric og Peugeot E-Partner deler plattform og teknologi, har Stellantis i større grad enn noen gang tidligere integrert merkevareidentiteten til de fire merkene i hver enkelt modell, i tillegg til frontdesign som knytter dem tett opp til merkenes personbilmodeller.

Foruten forskjellig frontdesign er det flere andre ulikheter.

Citroën har utstyrt Berlingo med sine velkjente komfortseter.

Fiat Professional leverer forskjellige praktiske løsninger som skal gjøre arbeidshverdagen enklere.

Opel er den første modellen i klassen med blendingsfrie Intelli-Lux LED Matrix frontlys.

Peugeot gir sine nyttekjøretøykunder tilgang til den karakteristiske i-Cockpit og de lett gjenkjennelige frontlysene.

For en bedre og mer moderne kjøreopplevelse har K9 fått oppgradert både infotainment- og kjøreassistentsystemer. Dette gir forbedret grafikk, multimedia og datakraft, samt kompatibilitet med trådløs Apple CarPlay og Android Auto.

Av sikkerhetssystemer introduseres Dynamic Surround Vision, som skal gi økt sikt og sikkerhet ved manøvrering. Sammen med opptil 18 førerassistansesystemer, som filskifteassistanse, skiltgjenkjenning, automatisk nødbrems med radar og kamera, og sidekollisjonsvarsling, er K9-serien godt utrustet når det gjelder å beskytte både passasjerer og andre trafikanter.

Citroen ë-Jumper, Fiat E-Ducato, Opel Movano Electric og Peugeot E-Boxer, er utstyrt med batteri på 110 kWh, noe som skal gi en rekkevidde på 420 km (WLTP). Dette er en økning på 140 km fra forrige versjon. (Foto: Njål Hagen)

Citroen ë-Jumper, Fiat E-Ducato, Opel Movano Electric og Peugeot E-Boxer, er utstyrt med batteri på 110 kWh, noe som skal gi en rekkevidde på 420 km (WLTP). Dette er en økning på 140 km fra forrige versjon. (Foto: Njål Hagen)

Mellomstor og størst

Nyhetene når det kommer til de mellomstore elektriske varebilene Citroen ë-Jumpy, Fiat E-Scudo, Opel Vivaro Electric og Peugeot E-Expert, er også økt rekkevidde. Modellene leveres med batteripakker med 50 eller 75 kWh, og opptil 350 km (WLTP) rekkevidde. Disse har samme interiøroppgraderingene som de små varebilene. Unntatt Peugeot E-Expert som ikke har samme i-Cockpit som Partner.

Stellantis store elektriske varebiler, som inkluderer Citroen ë-Jumper, Fiat E-Ducato, Opel Movano Electric og Peugeot E-Boxer, er utstyrt med batteri på 110 kWh, noe som skal gi en rekkevidde på 420 km (WLTP). Dette er en økning på 140 km fra forrige versjon. Videre sier de at lading ved 150 kW vil ta de store varebilenes batteri fra 0 til 80 prosent på mindre enn én time. De største varebilene har også fått interiøroppgraderinger.

Ytterligere teknologier inkludert i de nye varebilseriene er regenerativ bremsing som styres via hendler bak på rattet. Regenereringen skal ta hensyn til kjøretøyets vekt og veidynamikk for å maksimere energigjenvinningen.

De minste modellene, K9, er utstyrt med varmepumper som skal bidra til å optimalisere energiforbruket i kalde og vinterlige forhold for å maksimere kjøretøyets rekkevidde.

Til K9-modellene kan man laste ned en app som gjør det mulig for mobiltelefonen å bli et kontrollpanel for kjøretøyet, inkludert interaksjon med rattknappene (gjelder enkelte utstyrsnivåer).

I de store varebilene vil nivå 2-assistert kjøring være tilgjengelig med kombinasjonen av Adaptiv Cruise Control med stopp-og-gå-funksjon, Lane Centering og Traffic Jam Assist.

Ifølge Stellantis Norges PR og informasjonsdirektør, Stein Pettersen, er norske priser for de to minste modellene klare, mens for de største så vil prisene være klare nærmere sommeren.

Stein Pettersen, PR og informasjonsdirektør i Stellantis Norge, forteller at de kommer til å ta inn hele den nye varebil-rangen til Norge, både elektriske og dieseldrevne. (Foto: Njål Hagen)

Stein Pettersen, PR og informasjonsdirektør i Stellantis Norge, forteller at de kommer til å ta inn hele den nye varebil-rangen til Norge, både elektriske og dieseldrevne. (Foto: Njål Hagen)

Den nye E-Ducato er den elektriske versjonen av den nye modellen som har blitt produsert kontinuerlig siden 1981. Ducato er også chassis til et stort antall bobiler som ruller rundt i Europa. (Foto: Njål Hagen)

Den nye E-Ducato er den elektriske versjonen av den nye modellen som har blitt produsert kontinuerlig siden 1981. Ducato er også chassis til et stort antall bobiler som ruller rundt i Europa. (Foto: Njål Hagen)

Skal bli markedsledere

Stellantis har satt seg som mål å bli global markedsleder i sin sektor innen 2027. Pro One, som selskapet kaller varebilkonseptet, sikter på en fordobling av inntektene innen 2030 i segmentet lette nyttekjøretøy (LCV), sammenlignet med 2021. De skal også oppnå en andel på 40 prosent elektriske kjøretøy i løpet av denne tidsperioden.

– De ekstraordinære resultatene i 2023 viser at den dristige planen har lønnet seg, ettersom Pro One leverte en tredjedel av Stellantis’ nettoinntekt for året. I Europa har Stellantis Pro One den første posisjonen innen lette nyttekjøretøy med en markedsandel på over 30 prosent og en salgsvekst på 15 prosent sammenlignet med 2022. I mellomtiden ble andre plass nådd i Midtøsten og Afrika-regionen med en markedsandel på 21,8 prosent, en økning på 7 prosentpoeng sammenlignet med 2022, sa Xavier Peugeot, senior visepresident for Stellantis’ forretningsenhet for nyttekjøretøyer, i åpningstalen.

Xavier Peugeot, senior visepresident for Stellantis' forretningsenhet for nyttekjøretøyer, kunne fortelle at selskapets målsetning er å bli global markedsleder innen 2027. (Foto: Njål Hagen)

Xavier Peugeot, senior visepresident for Stellantis’ forretningsenhet for nyttekjøretøyer, kunne fortelle at selskapets målsetning er å bli global markedsleder innen 2027. (Foto: Njål Hagen)

Det ble også vist frem en modell med hydrogenbrenselscelle. Det ble oss fortalt at det snart kommer flere modeller, men at disse foreløpig ikke er aktuelle for Norge. (Foto: Njål Hagen)

Det ble også vist frem en modell med hydrogenbrenselscelle. Det ble oss fortalt at det snart kommer flere modeller, men at disse foreløpig ikke er aktuelle for Norge. (Foto: Njål Hagen)