Nordic booster har utviklet en mobil og skalerbare hurtiglader med integrerte batterier. Batteriteknologien stammer fra det elektriske racing-mesterskapet Formel E.
Elektriske anleggsmaskiner og lastebiler er i stadig utvikling. I takt med utviklingen hos de største maskin- og kjøretøysprodusentene, øker både ladekapasitet og batteristørrelser for hvert år.
Siste generasjon Hummingbird skal ha en unik produksjonsmetode, som skal gjøre det mulig å utvide både batteri og ladekapasiteter etter hvert som behovene endrer seg i årene fremover..
– Vi ønsker å kunne tilby en mobil ladeløsning som fungerer like godt i dag, som i 2030, sier Jannik Stanger, teknologiansvarlig og medgründer av selskapet, i en pressemelding.
– Da vi lanserte verdens første mobile hurtiglader i 2021, var det få som kunne forutse utviklingen av tyngre elektriske anleggsmaskiner og lastebiler. Det som ble ansett som høy ladeeffekt i bygg- og anleggsektoren i 2021, er i dag kanskje ikke tilstrekkelig for de større maskinene, sier han.
– Med vår nyeste mobile hurtiglader kan vi relativt enkelt utvide både batteri- og lynladekapsitet i takt med utviklingen hos maskinprodusentene. Løsningen kan også leveres som en stor Powerbank for drift av annet anleggsutstyr.
Nylig lansert
Nordic Booster lanserte deres nyeste mobile hurtiglader under Vei og Anlegg i Nova Spektrum i Lillestrøm. Mottakelsen fra entreprenør bransjen var overveldende, ifølge daglig leder Trond Skaufel.
– Vi opplever at flere og flere entreprenører ser at det er mulig å bruke elektriske anleggsmaskiner, og de ser at våre løsninger gjør det mulig å lynlade på steder hvor det normalt sett ikke er tilstrekkelig strømkapasitet i nettet. Tilbakemeldinger fra markedet er at det er spesielt viktig for entreprenørene å kunne utvide sine ladere, da de opplever en utvikling på maskinfronten som gjør det vanskelig å vite hva som vil fungere godt om tre år.
– Valg av batteriteknologi er foreløpig noe entreprenører har begrenset erfaring med. Nordic Booster startet i sin tid med produksjon av batteripakker til maritim næring, og var blant de første ute med DNV sertifisering av batterier.
Spesialolje
Ifølge Nordic Booster er sikkerhet og levetid avgjørende når man velger batterier som skal brukes innen bygg og anlegg. Selskapet er distributør i Skandinavia av såkalte Immersion Cooled batterier fra Xing Mobility.
– Dette er batterisystemer med helt unike egenskaper når det kommer til sikkerhet, levetid, temperaturkontroll og evnen til å gi fra seg mye energi over lang tid. Battericellene, som det er noen tusen av i slike systemer, er nedsunket i spesialolje. Væsken er til enhver tid 100 prosent i kontakt med alle battericellene, noe som skiller seg fra mer tradisjonelle væskekjølte batterier, som kjøler ned en plate og overfører temperaturen delvis til cellene.
Batteriteknologien stammer fra racingmiljøet, utviklet for Formel E, det elektriske mesterskapet tilsvarende for Formel 1.
– Disse batteriene setter virkelig fart på ladingen og er et av de mest robuste på markedet, sier Jannik Stanger med referanse til det stadig mer populære elektriske Formel E. Dette gjør at våre produkter kan benyttes blant annet i tunneler, i varme klima eller andre miljøer med stor ytre påvirkning.
– Med denne unike teknologien er vi klare til å elektrifisere bygg & anleggsmarkedet også i Europa, avslutter Jannik Stanger.