Åkerman H7C: Slitesterk gårdsmaskin

På mange gårder rundt om i Norge står det alt fra relativt nye til gamle gravemaskiner fra mange forskjellige maskinprodusenter. På Bergby gård på Ise i Sarpsborg har en Åkerman H7C gjort nytten som gårdsmaskin i mange år.

For en stund siden besøkte vi Kåre Johan Hauge hjemme på familiegården Bergby gård på Ise, i Sarpsborg kommune, for å se på skogsmaskinene Ösa 250 lassbærer og hogstmaskinen Volvo BM Valmet 862. Begge maskinene er fra midten av 1980-tallet, og Hauge bruker dem i skogen som tilhører gården (les saken i her).

Kåre Johan Hauge har brukt Åkerman-graveren som gårdsmaskin i ti år. (Foto: Njål Hagen)

Kåre Johan Hauge har brukt Åkerman-graveren som gårdsmaskin i ti år. (Foto: Njål Hagen)

Starter med en gang

Under besøket var det også en annen maskin som fanget vår oppmerksomhet. Ute på jordet, bak låven, sto en gammel kjent beltegraver – en Åkerman H7C.

Annonse

– Denne har jeg hatt i ti år, og den brukes blant annet til grøfting langs jordene, legging av drensrør og egentlig til alt hvor masser skal flyttes på, sier Hauge, i det vi nærmer oss graveren.

Åkerman H7C-graveren er en 1987-modell, og ifølge timetelleren har den gått 13 796 timer.

– I de årene jeg har hatt den har den gått ca. 100 timer i året. Det eneste jeg har måttet gjøre med den, utenom vanlig service, har vært å bytte slange til beltemotoren og en pakning på stikkesylinderen, sier han.

Hydraulikkretsen til tilten er koblet til beltehydraulikken. Ved å slå over en bryter styres tilten med pedalene. (Foto: Njål Hagen)

Hydraulikkretsen til tilten er koblet til beltehydraulikken. Ved å slå over en bryter styres tilten med pedalene. (Foto: Njål Hagen)

Hauge forteller at løsningen med pakningen er helt genial ved at den er tredelt, og på den måten kan pakningen skiftes uten å splitte hele sylinderen.

– Motoren må glødes, sommer som vinter, men den starter med en gang. Det er stor retur på bomsenken, så det gjelder å passe på så ikke skuffa går rett i bakken når en graver, sier han.

Les også: Gamle skogsmaskiner i Østfoldskogen

Her har det sittet folk i 13 796 timer gjennom 36 år. (Foto: Njål Hagen)

Her har det sittet folk i 13 796 timer gjennom 36 år. (Foto: Njål Hagen)

Tidligere eier

Av skuffer til maskinen, har han graveskuff, smalskuff og pusseskuff.

– Ekstrahydraulikken til tilten er koblet inn på beltehydraulikken, så for å manøvrere pusseskuffa slår jeg over en bryter og bruker pedalene. Etter at jeg senket turtallet litt går den veldig fint, sier Hauge.

Hauge kjenner maskinen også fra før han kjøpte den. Åkerman-graveren har tidligere tilhørt Sarpsborg Park & Anlegg AS (nå Park & Anlegg AS), og Hauge jobbet med mobilknusing i selskapet fra 2007 til 2015.

Sarpsborg Park & Anlegg ble etablert av Jack Valleraune og Lars Erik Lunde i 1997. Ifølge selskapets historie, som er gjengitt på nettsiden, var selskapet første gravemaskinen en Cat 312 og deres andre investering var en brukt Åkerman H7C, maskinen som lever et godt liv som gårdsmaskin på Bergby gård.

H7C-graveren ble levert med to forskjellige motorer - 6-sylindret turbodiesel Volvo TD 60D og TD 61 ACE. Denne har TD 60D-motoren som yter 132 hk, mens TD 61 ACE-motoren yter 145 hk. (Foto: Njål Hagen)

H7C-graveren ble levert med to forskjellige motorer – 6-sylindret turbodiesel Volvo TD 60D og TD 61 ACE. Denne har TD 60D-motoren som yter 132 hk, mens TD 61 ACE-motoren yter 145 hk. (Foto: Njål Hagen)

H7C-graveren var Sarpsborg Park & Anleggs (nå Park & Anlegg AS) andre gravemaskin, og ble innkjøpt i 1997. Selskapets logo er så vidt synlig på klistremerket som fortsatt sitter på bakloddet. (Foto: Njål Hagen)

H7C-graveren var Sarpsborg Park & Anleggs (nå Park & Anlegg AS) andre gravemaskin, og ble innkjøpt i 1997. Selskapets logo er så vidt synlig på klistremerket som fortsatt sitter på bakloddet. (Foto: Njål Hagen)

(Foto: Njål Hagen)

(Foto: Njål Hagen)

Spesifikasjoner H7C:

Motor: Volvo TD 60D, 6-sylindret turbodiesel

Effekt: 132 hk (DIN)

Motor: Volvo TD 61 ACE, 6-sylindret turbodiesel

Effekt: 145 hk (DIN)

Skuffekapasitet: 0,6-0,7 m3

Rekkevidde (maks): 8,1-8,9 m

Vekt: 15,4–17,6 (avhengig av modell, belter og bom/stikke)

Produksjonsår: 1985–1993

Antall produserte: 660

Historien om Åkerman

I 1872 startet Nils Håkansson en smie i Eslöv, som han i 1878 solgte til J. Ljungberg, som endret navnet til Ljungbergska Støperiet. I 1889 kjøpte Lars Petter Åkerman, en av eierne av Hvilans Mekaniske Verksted i Kristianstad, selskapet og endret navnet til Åkermans Støperi og Mekaniske Verksted.

På den tiden var hovedproduktene glassrammer av støpejern, brannpumper, torvmaskiner og bygging av brennerier. Åkerman døde i 1897, og året etter ble selskapet omdannet til aksjeselskap og fikk navnet Aktiebolaget Åkermans Støperi och Mekaniske Verksted.

I 1906 ble selskapet igjen omorganisert, og fikk navnet Nya A.-B. Åkermans Støperi och Mekaniske Verksted, men i 1923 ble navnet endret tilbake til det tidligere Aktiebolaget Åkermans Støperi och Mekaniske Verksted.

I 1907 begynte selskapet produksjon av deler til dampkjeler, og i 1910 begynte de med produksjon av støpte dampkjeler. Men frem til 1918 var torv- og brennerimaskiner hovedproduktene. Produksjonen av dampkjeler ble nedlagt i 1923. På 1920-tallet ble det produsert veihøvler og veivalser.

Åkerman wiregraver i arbeid på 1950-tallet. (Foto: Eslövs Kommun)

Åkerman wiregraver i arbeid på 1950-tallet. (Foto: Eslövs Kommun)

Gravemaskiner

I 1938 flyttet Åkermans fra Eslöv sentrum ut til lokaler på Bruksgatan øst i Eslöv. I 1939 begynte Åkermans med produksjon av gravemaskiner, og det var dette produktet som gjorde Åkermans internasjonalt kjent. Den første gravemaskinen var Åkerman 300, en 8-tonns wiregraver, som ble levert til Sjöbo Cementstøperi.

I desember 1965 ble selskapet børsnotert, men frem til 1988 var familien Linander den største eieren. I 1971 kjøpte Åkermans gravemaskinavdelingen til Kockum-Landsverk, og i 1981 kjøpte de en betydelig aksjepost i Brødrene Søyland AS (Brøyt). I 1985 hadde selskapet globalt solgt mer enn 10 000 maskiner.

Åkerman 200 veide ca. 6 tonn og kunne leveres med enten som elektrisk eller med forbrenningsmotor. (Illustrasjon: Arkiv)

Åkerman 200 veide ca. 6 tonn og kunne leveres med enten som elektrisk eller med forbrenningsmotor. (Illustrasjon: Arkiv)

I 1991 ble Åkermans selv kjøpt opp av VME Group, og navnet ble endret til VME Excavators AB. Men Åkerman ble fortsatt brukt som varemerke frem til Volvo seks år senere begynte å selge gravemaskiner under sitt eget navn. I 1995 kjøpte Volvo VME Group og endret navnet til Volvo Construction Equipment.

Under et arrangement helt mot slutten av 1996 lanserte Volvo en helt ny gravemaskinserie, og samtidig forsvant Åkerman-logoen fra maskinene. I 1999 ble gravemaskinproduksjonen i Eslöv nedlagt. (Kilde: Wikipedia)

Åkermans fikk i 1904 i oppdrag å bygga en privat ubåt. Bestiller var hattemaker Ola Andersson og han betalte hele 1545 kr i forskudd. Men bygget ble aldri ferdigstilt og i 1930 ble ubåten gravd ned på verkstedtomten. (Foto: Eslövs Kommun)

Åkermans fikk i 1904 i oppdrag å bygga en privat ubåt. Bestiller var hattemaker Ola Andersson og han betalte hele 1545 kr i forskudd. Men bygget ble aldri ferdigstilt og i 1930 ble ubåten gravd ned på verkstedtomten. (Foto: Eslövs Kommun)