Spanske Ausa viste frem en elektrisk dumper under forrige Bauma i München. Nå er den satt i produksjon og snart klar for levering til norske kunder.
Da vi besøkte Ausa-standen på Bauma ble vi høflig avvist da vi prøvde å løfte opp motordekslet for å ta bilde av el-komponentene. Begrunnelsen var at dette var en prototyp, og at batterier og drivlinje ikke var klar for fremvisning for presse og publikum.
Vel ett år senere er el-dumperen ferdig, og vi fikk ta den i nærmere øyesyn ved Ausa-fabrikken i Manresa, som ligger en times kjøring nord-vest for Barcelona.
Sammen med den norske Ausa-importøren Hymax AS, og representanter for to av Norges største utleieselskaper, ble vi tatt imot av Manuel Urbaneja, ansvarlig for de nordiske landene, Baltikum og Benelux hos Ausa.
El-dumper
På utsiden av hovedbygningen hadde de stilt ut en stor del av maskinmodellene, og blant disse sto selskapets to nye el-maskiner. Dumperen D151AEG med 1500 kg nyttelast og teleskoplasteren T164E, med 1600 kg nyttelast og maksimalt løft på fire meter.
Begge maskinene er utrustet med litium-ionbatterier på opptil 12,4 kWh. Antall kilowattimer avhenger av hvor mange batterier man velger å utruste maskinen med. Hvert batteri er på 3,1 kWh, og det er plass til maksimalt fire batterier. Hvert batteri gir ca. én times drift, men med fire batterier og normal bruk, skal dumperens batteripakke holde til ett skift, eller en normal arbeidsdag. Batteriene kan lades fra 20 til 80 prosent på to timer med den integrerte laderen. Topphastigheten er oppgitt til 15 km/t.
Daglig leder i Hymax, Glenn Mellegaard, forteller at selskapet bestilte flere el-dumpere i forbindelse med lanseringen på Bauma, og ser frem til å få dem til Norge og ut til ventende kunder.
– Vi har ventet på elektriske maskiner fra Ausa, og det er med stor glede at de nå er leveringsdyktige også på denne typen maskiner. Med Ausas el-dumper har vi etter hvert fått en god range av el-maskiner å tilby våre kunder, sier Mellegaard.
Ausa-historien
Ausa (Automóviles Utilitarios) ble etablert i 1956, og var i utgangspunktet produsent av små biler (PTV 250). Bilene var satt sammen av deler som de fikk andre lokale produsenter til å lage etter tegninger fra Ausa. Produksjonslokalene var den gang, som nå, lokalisert i Manresa. Mot slutten av 1950-tallet økte konkurransen på småbilmarkedet, med modeller fra spanske Seat og italienske Fiat, og i 1961 var det ikke lenger lønnsomt for Ausa å produsere PTV 250.
I stedet besluttet ledelsen at de skulle starte produksjon av små anleggsmaskiner. Første modell var en minidumper med tre hjul. Motor og girkasse var den samme som hadde vært brukt i bilen. Første produksjonsår rullet de ut 135 dumpere, tilsvarende antall som restlageret av den en-sylindrete PTV-motoren. Neste modell fikk fire hjul og dieselmotor, og en nyttelast på 1000 kilo.
Neste maskinmodell til å forlate produksjonslokalene i Manresa, var en terrenggående gaffeltruck. Både gaffeltrucken og dumperen ble bygget på mange av de samme komponentene, noe som bidro til å holde produksjonskostnadene nede.
Ausas suksess med småmaskiner på den tiden kan sees på i sammenheng med økningen i den spanske økonomien. I årene fra ca. 1960 til litt ut på 1970-tallet, satte regjeringen i gang flere store prosjekter med bygging av ny infrastruktur, som blant annet veier, motorveier og t-bane i både Madrid og Barcelona. Samtidig ble også en nasjonal husbyggingsplan vedtatt. Denne førte til bygging av 4,4 millioner hus i perioden fra 1962 til 1976.
22 modeller
Ausa anno 2023 har mange likhetstrekk med da selskapet ble etablert på midten av 1950-tallet. Selskapet er fortsatt et familieselskap med hovedkontor i Manresa, og selv om design og utvikling foregår hos Ausa, består maskinene som forlater fabrikken av komponenter som i hovedsak er produsert av andre selskaper – nå som den gangen. Fabrikken har en kapasitet på 12 000 maskiner per år, mens for inneværende år ligger produksjonen an til å nå ca. 4500 maskiner.
I dag består dumper-serien av totalt 22 modeller, fra den minste D100AHA Compact med 1000 kg nyttelast, til den største DR1001AHG, med 10 tonns nyttelast og førerposisjon som kan snus 180 grader slik at føreren sitter i kjøreretning.
Foreløpig er det kun D151AEG som leveres med el-drift, og det var ingen ved fabrikken som verken kunne eller ville si noe om når neste el-modell står klar.