Ny og sterkere FH-motor, nytt førerhyttedesign og ny elektrisk modell – Volvo Trucks starter året med en rekke nyheter.
Volvo Trucks lanserer en ny motor for sin ikoniske FH16-lastebil – opptil 780 hk og 3800 Nm. Den skal være utviklet for å ta på seg de mest krevende transportoppdragene, og leveres med tre effektnivåer; 600 hk, 700 hk og 780 hk. Dreiemoment er økt til henholdsvis 3000 Nm, 3400 Nm og 3800 Nm i toppversjonen. De høyere effekt- og dreiemomentnivåene skal gi raskere motorrespons, bedre kjøreegenskaper, maksimal produktivitet og forbedret drivstoffeffektivitet.
Den nye D17-motoren er sertifisert for å kjøre på HVO (hydrogenert vegetabilsk olje) i alle effektklassene. Versjonen på 700 hk er også sertifisert for å kjøre på 100 % biodiesel (B100). Girkassen er oppdatert for å håndtere opptil 3800 Nm, og på versjonene med 3000 Nm og 3400 Nm er girkassen ytterligere forbedret.
Den nye motoren er tilgjengelig i den helt nye Volvo FH16 Aero og den nyeste versjonen av Volvo FH16.
Aero – mindre luftmotstand
Volvo Trucks FH-familie får et nytt medlem med Volvo FH Aero. Med aerodynamisk utforming og innovative funksjoner skal FH Aero gi energieffektivitet på et nytt nivå. Den kommer i fire varianter, inkludert biodrivstoff og i den elektriske versjonen.
Med forbedret aerodynamikk og ny teknologi, som Volvos nye kameraspeil, kan nye FH Aero kutte energiforbruk og utslipp med inntil 5 prosent.
– Den nye Volvo FH Aero er vår mest effektive lastebil noensinne, mens vi fortsetter å redusere CO2-utslipp fra hele modellutvalget vårt, sier Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks, i en pressemelding.
– Dette er en Volvo-lastebil på sitt beste – en trygg, vakker lastebil av overlegen kvalitet for tøffe langtransportoppdrag, laget for at kundene våre skal lykkes.
De nye Aero lastebilmodellene vil bli rullet ut trinnvis til markedene i løpet av 2024–2025 i fire versjoner – FH Aero, FH Aero Electric, gassdrevet FH Aero og FH16 Aero.
Helelektrisk
Den foreløpige siste nyheten fra Volvo så langt i år er elektriske FM Low Entry. Det er den første modellen fra Volvo som kun er utviklet for elektrisk drift. Med kapasitet for tung last og god sikt for sjåføren, skal FM Low Entry være en elektrisk lastebil som er best mulig tilpasset sikker og effektiv kjøring i bynære områder, og kan tilpasses for å møte spesifikke krav til ulike transportoppgaver, som avfallshåndtering, distribusjon og anleggsarbeid.
Lastebilen er basert på Volvos velkjente FM-modell hvor førerhuset er senket og flyttet fremover. Det lave innsteget og det flate gulvet, skal gjøre det enkelt å gå inn og ut av lastebilen.
Den nye FM Low Entry vil i første omgang selges i Europa, inkludert Tyrkia, samt Australia og Sør-Korea. Salgsstart blir i første kvartal 2024, og produksjonsstart blir i andre kvartal 2024.
Med denne nye helelektriske bylastebilen har Volvo nå totalt åtte elektriske lastebiler i modellutvalget.
FM Low Entry:
Tilgjengelige akselkonfigurasjoner: 4×2, 6×2, 6×4, 8×2, 8×4
Totalvekt: 19–32 tonn
Motor: 330 kW
Batteri: 360 kWh (4 batterier)
Rekkevidde: Inntil 200 km (rekkevidden avhenger av flere parametere som lastevekt, kjørestil, kjøresyklus, topografi, temperatur osv.)
Lading: 250 kW (DC), 43 kW (AC)