Hybrid Hilux neste høst

Toyota Hilux Hybrid 48V vil ankomme forhandlere over hele Europa i midten av 2024, og ombygde varebiler ankommer norske forhandlere i tredje kvartal. Hybrid 48V blir kun tilgjengelig i Double Cab-utgaven.

I hybridutgaven får dieselmotoren på 2,8 liter hjelp av et 48 volt hybridsystem. Dette yter 16 hk (12 kW) og 65 Nm, noe som gir en samlet effekt på 204 hk (150 kW) ved 3400 o/min og 500 Nm mellom 1600 og 2,800 o/min.

Batteriet er lite nok til å installeres under baksetene og veier bare 7,6 kg. 48V-batteriet forsyner også 12V-systemet gjennom en ny omformer.

Annonse

Som Toyotas fullhybrid-systemer, lades 48V-batteriet under bremsing.

I likhet med eksisterende Hilux, Land Cruiser og PROACE, kan Hilux Hybrid 48V kjøres på HVO100.

Ifølge Toyota får Hilux Hybrid 48V bedre akselerasjon, forbedret bremseytelse og større drivstoffeffektivitet, og sammen med et forbedret stopp-start-system økes drivstoffeffektiviteten med opptil 5 prosent, sammenlignet med et konvensjonelt ikke-elektrifiserte dieseldrivverk.

Hilux Hybrid 48V er 5325 mm lang, 1900 mm bred og høyden er 1815 mm. Lasteplanlengden er 1525 mm. Maks nyttelast er 1000 kg og maks hengervekt er oppgitt til 3500 kg.